Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

298 души умряха на полет MH17, 8 години по-късно е време за присъди

"Можеше да има превантивни мерки, които биха спасили много животи" Снимка: Getty Images
"Можеше да има превантивни мерки, които биха спасили много животи"

След повече от осем години разследвания и съдебни процеси нидерландският съд произнесе окончателните присъди по случая със сваления над Украйна малайзийски пътнически самолет през 2014 г.

Игор Гиркин, познат и с псевдонима си Стрелков, бивш полковник от Федералната служба за сигурност на Русия (ФСБ) и министър на отбраната на сепаратистката Донецката народна република, и Сергей Дубински, заместник на Гиркин, който е работил за руското военно разузнаване (ГРУ), бяха осъдени заедно с украинеца Леонид Харченко, за когото се смята, че е ръководил бойна част в Донецк през юли 2014 г.

Тримата получиха доживотен затвор и бяха задължени да платят на семействата на жертвите над 16 милиона евро обезщетения.

Четвъртият обвиняем по случая, руският гражданин Олег Пулатов, бивш военен от руските специални сили, е оправдан. Единствен той бе представен от адвокати по време на процеса.

"Причиняването на катастрофата на полет MH17 и убийствата на всички хора на борда е толкова сериозно обвинение, последствията са толкова опустошителни, а отношението към обвиненията е толкова осъдително, че ограничен период от време на лишаване от свобода няма да е достатъчен", обявиха съдиите при произнасянето на решението.

Трите присъди обаче са постановени задочно, тъй като никой от виновните не е задържан от нидерландските власти.

Трагедията предизвика огромен шум, когато стана ясно, че 298 души на борда - 283 пътници, включително 80 деца, и 15 души от екипажа, са загинали на 17 юли 2014 г. след попадение от ракета за противовъздушна отбрана.

Съдиите в четвъртък постановиха, че става въпрос за умишлено действие, въпреки че тримата признати за виновни са имали намерение да свалят военен, а не цивилен самолет.

"Оръжейната система "Бук" е проектирана да сваля самолети и не се използва произволно. Нейното разгръщане изисква подготовка, включително транспортиране до мястото за изстрелване. То представлява съзнателно и внимателно обмислено действие в съответствие с техническа процедура и изисква добре обучен екип. Вероятността хората на борда на самолет да оцелеят след нападение с ракета "Бук" е нулева", се казва в изявлението на съда.

В онзи момент въоръженият конфликт между Русия и Украйна е все още в своя начален етап, след като Москва подкрепя действията на двете сепаратистки републики в областта Донбас в началото на 2014 г.

Макар и военната зона да е сравнително слабо интензивна, в предходните месеци има свалени самолети. Въпреки това въздушното пространство на Украйна е затворено само до височина от 32 000 фута.

Във фаталния ден полет MH17 на Малайзийските авиолинии по курс от Амстердам към Куала Лумпур лети на около 33 000 височина, когато е ударен от ракета над територия, контролирана към онзи момент от сепаратистите.

След 15-месечно разследване Нидерландският съвет по безопасността излиза със заключение, че самолетът е бил ударен от самоходнен зенитно-ракетен комплекс "Бук".

Година по-късно международен екип от криминалисти с членове от Нидерландия, Малайзия, Украйна и Австралия обявява, че всички доказателства сочат към "Бук", който е докаран от Русия и контролиран от подкрепени от Москва сепаратисти.

Воденият от Нидерландия съвместен разследващ екип излиза с финално заключение през 2018 г. , че ракетната система е контролирана от руски части, а от Амстердам и Канбера обявяват, че държат правителството в Москва отговорно за свалянето на самолета и прикриване на ПВО системата.

От Кремъл многократно са отричали каквато и да е отговорност за атаката, а руски официални лица и държавни медии през годините предлагат различни обяснения.

Според тяхното разследване трагедията е причинена от ракета, произведена и транспортирана в Украйна още през 1986 г. и оттогава не е напускала територията. Руснаците показват и сателитни изображения, за които твърдят, че са на украински "Бук", разположен в района на катастрофата по същото време.

Появяват се и различни теории, че украински Су-25 е атакувал MH17, въпреки че подобен модел щурмовик е конструиран за действия срещу наземни цели.

Самият Игор Гиркин пък разпространява друга версия, станала особено популярна в конспиративните среди. Според него MH17 е бил пълен с трупове на хора, починали в дните преди инцидента и е свален умишлено, за да бъде дискредитирана Русия.

Интересното е, че именно той в деня на катастрофата публикува в социалната мрежа VKontakte, че водената от него Донецка народна милиция е свалила украински военнотранспортен самолет Ан-24. Публикацията скоро изчезва, когато става ясно, че всъщност сваленият самолет е пътнически.

Всички руски аргументи са отхвърлени от съда в Нидерландия.

Събраните доказателства от разследващите екипи включват фрагменти от ракетата, прихванати телефонни разговори, показания на свидетели, както и видеозаписи и изображения на местопроизшествието и на система "Бук", преместена в Източна Украйна и след това върната обратно в Русия.

Елиът Хигинс, основател на разследващата платформа Bellingcat, в продължение на месеци преглежда доказателствата. Неговият екип идентифицира връзки с руската 53-а противовъздушна бригада, базирана в Курск.

Bellingcat споделя своите открития с нидерландските прокурори, а Хигинс смята, че процесът е разкрил безспорни доказателства за участието на Русия.

"Хората просто си затвориха очите за това, а политиците не се чувстваха комфортно да направят срещу Русия това, което наистина трябваше да направят. Не реагираха по начина, по който можеха да предотвратят инвазията през 2022 г.", споделя Хигинс за BBC.

"Можеше да има превантивни мерки, които биха спасили много животи."

 

Най-четените