Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

ФБР и големият лов на руски шпиони във Вашингтон с... реклами във Facebook

Американското контраразузнаване отвръща на удара, но добър ли е този техен ход
Една от рекламите показва стокова снимка на млада жена по време на нейното дипломиране, заобиколена от родителите си. Върху снимката има и текст на руски език - "За твоето бъдеще и за бъдещето на семейството ти". Снимка: Facebook
Една от рекламите показва стокова снимка на млада жена по време на нейното дипломиране, заобиколена от родителите си. Върху снимката има и текст на руски език - "За твоето бъдеще и за бъдещето на семейството ти".
Втората реклама показва снимка на шахматна дъска с текст към нея: "Не е ли време да направиш своя ход?". Снимка: Facebook
Втората реклама показва снимка на шахматна дъска с текст към нея: "Не е ли време да направиш своя ход?".
Третата реклама включва рисунка на човек, който върви над мост, с надпис на руски език: "Време е да изграждаме на мостове". Снимка: Facebook
Третата реклама включва рисунка на човек, който върви над мост, с надпис на руски език: "Време е да изграждаме на мостове".

Американското Федерално бюро за разследване (ФБР) се опитва да лови и да вербува руски шпиони за контраразузнаването с насочени реклами във Фейсбук в района на Вашингтон. Според публичните архиви на Facebook за реклама, спонсорираните публикации са започнали на 11 септември 2019 г., макар според източник, запознат с въпроса, публикуването на рекламите е започнало още през лятото.

Самите реклами целят да привлекат възможните руски шпиони във Вашингтон на страната на ФБР, обръщайки ги в двойни агенти.

CNN успява да намери общо 3 такива реклами, но се предполага, че са повече. Те насочват потребителя, кликнал върху тях, към сайта на ФБР във Вашингтон, където има информация на английски и на руски език относно контраразузнавателния екип на Бюрото, адреса на самия офис, както и призив "Посетете ни лично!".

Интересното в случая е, че част от рекламите съдържат печатни грешки в надписите на руски език и на моменти звучат така, сякаш са правени от човек, за когото руският е втори език (какъвто е най-вероятно и случаят с тях).

Една от рекламите показва стокова снимка на млада жена по време на нейното дипломиране, заобиколена от родителите си. Върху снимката има и текст на руски език - "За твоето бъдеще и за бъдещето на семейството ти".

Втората реклама показва снимка на шахматна дъска с текст към нея: "Не е ли време да направиш своя ход?".

Третата реклама включва рисунка на човек, който върви над мост, с надпис на руски език: "Време е да изграждаме на мостове".

От ФБР отказват да потвърдят каквито и да е подробности относно тази рекламна кампания, до колко хора са достигнали тези спонсорирани публикации и дали въобще някой е отговорил на призивите.

Рекламите обаче, които се пускат от проверената страница на ФБР във Facebook, се виждат обществено чрез инструмент на Facebook, който проследява активни рекламни кампании в платформата.

"Не можем да коментираме, освен да отбележим, че Русия има голям брой агенти от разузнаването си, базирани в руските дипломатически институти по целия свят. Те са много активни и представляват риск за сигурността за САЩ и нашите съюзници", коментира специален Алън Е. Колър Младши, отговарящ за отдела за контраразузнаване във Вашингтон.

"ФБР използва различни средства за събиране на информация, включително собствени тайни източници. Бюрото ще използва всички налични законни средства за намиране на хора с информация, която може да помогне за защита на САЩ от заплахи за националната ни сигурност", заявява той.

"Русия отдавна е заплаха за контраразузнаването на САЩ и ФБР ще продължи да адаптира своите разследващи и информационни техники за противодействие на заплахата", допълва още той.

Боб Баер, бивш агент на ЦРУ и настоящ анализатор по темите за националната сигурност и разузнаването за CNN, коментира, че всъщност идеята за използването на Facebook рекламите, макар на пръв поглед да звучи нелепо, всъщност е добра.

По думите му, по голямата част от руските агенти на територията на САЩ се радват на сравнително голяма свобода на действие, а понякога се случва чужди агенти (не задължително руски) сами да предлагат услугите си в полза на американското правителство.

Съответно и рекламирането на тази отвореност на американските власти да работят с такива ренегати може да се приеме като добра идея, която да стимулира увеличаването на подобни случаи, обяснява Баер.

Контраразузнавателният екип на ФБР е натоварен с "откриването, идентифицирането и неутрализирането на враждебните чуждестранни разузнавателни дейности", се казва на страницата на сайта на Бюрото, към която водят рекламите във Facebook.

"ФБР получава най-доброто разузнаване за борба с тази заплаха чрез информация, предоставена от обществото. Ако имате информация, която може да помогне на ФБР да изпълни тази си мисия, посетете ни лично", пише още на сайта.

Иронията в тези фейсбук реклами няма как да убегне. САЩ две години разследва мащабите на руското вмешателство в американските президентски избори през 2016 г.

Тогава ГРУ - руското военно разузнаване, създаде сайта DC Leaks, на който се публикуваха и разпространяваха материали, придобити чрез хакерски атаки, свързани с кампанията на Хилари Клинтън, които целяха да навредят на шансовете й за победа на изборите.

Също така руснаци, свързани групата от прокремълски тролове, известна като "Фермата за тролове", се представят за американски активисти, управлявайки големи страници във Facebook и купувайки множество реклами. В крайна сметка, произвежданата от тях пропаганда беше видяна от милиони американци.

Лица, свързани както с ГРУ, така и с операцията на троловете, бяха обвинени от прокуратурата като част от разследването на специалния прокурор Робърт Мюлер за намесата на Русия в изборите през 2016 г.

 

Най-четените