Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Европа и нейните барове се опитват да се справят с "махмурлука след карантината"

Какъв ще е антидотът - предстои да разберем в следващите седмици Снимка: Getty Images
Какъв ще е антидотът - предстои да разберем в следващите седмици

Ресторантите из голяма част от Западна Европа се събуждат от дълъг сън.

Така например на един облян от слънцето павиран площад в Лион служителите вече старателно почистват струпаните на купчини столове от наслоения прах. Да, ресторантите във Франция, както и в Италия, Испания и Германия постепенно отварят врати, като във Франция това трябва да стане на 2 юни.

След седмици на строги карантинни мерки собствениците на заведения в Европа се опитват да разберат кога из ресторантите и баровете им отново ще се чуе звънтене на чаши, а автоматите за наливане на бира ще зашумят примамливо.

В държави като България и Албания това вече се случва постепенно, но на много места ситуацията остава несигурна.

Самото отваряне на хранителните и питейни заведения обаче не е панацея за бизнеса, който допринася с 55 млрд. евро за икономиката на Европейския съюз и който осигурява работни места за 2,3 млн. европейци.

Отсега се знае, че правилата за спазване на социална дистанция ще останат още доста дълго време, което принуждава ресторантьорите да преосмислят помещенията си и начина, по който посрещат клиенти.

Доскоро да вечеряш със събеседниците си, ограден от плексигласова преграда, звучеше като сцена от антиутопия, но сега не е така. В парижкия елитен ресторант H.A.N.D. вече са монтирани такива прегради, които отделят посетителите едни от други и ги държат на необходимото разстояние. В други европейски заведения собствениците поставят кукли и манекени през маса, за да може клиентите да не сядат твърде близо.

В Амстердам пък в един също толкова реномиран ресторант масите вече са заобиколени от малки стъклени къщички, а сервитьорите са не само с маски, но и с шлемове и защитно облекло. Всеки се стреми да посрещне колкото се може повече клиенти, като в същото време се опита да запази здравето и безопасността им.

Преустройствата, комбинирани със загубите от карантината, се превръщат в опасен коктейл с твърде висока цена.

Пред "Евронюз" Британската асоциация на ресторантите и пъбовете съобщава, че 40 на сто от членовете й няма да оцелеят след септември, ако мерките не започнат да падат постепенно. Във Великобритания това означава затварянето на 10 хил. пъба и загубата на поне 100 хил. работни места.

От друга страна по мнение на Ема Маккларкин, главен изпълнителен директор на въпросната асоциация, след близките и семейството британците най-много тъгуват по пъбовете. Според нея карантината е била особено унищожителна за бранша с питейни заведения на Острова. За момента датата за отварянето им отново е 4 юли, стига дотогава пандемията да е под контрол. Във Великобритания също ще бъде наложено право за дистанция от 2 метра между посетителите.

Британците могат да очакват и други неприятни изненади като това, че може би ще им се наложи да запазват предварително маси като в скъп ресторант и наличието на персонал, който ще информира дали има свободни места и да насочва клиентите към точно определена маса. Подобни нововъведения със сигурност ще отнемат от чара на британските пъбове.

Въпреки това някои от питейните заведения вече се опитват да се адаптират за времето, в което им позволят да заработят отново, и разработват схеми за еднопосочно придвижване на територията на пъба и даже мобилни приложения, с които клиентите ще имат опцията да поръчват, без да контактуват за дълго време със сервитьор.

Точно както във Великобритания, в Испания ресторантьорският бизнес е тежко засегнат от пандемията от коронавирус.

И там културата на излизане за по питие е широко разпространена, а процентът на продадени бири в ресторантите и баровете е далеч по-висок от този в магазините. За сравнение - в Германия едва 20 на сто от продажбите на бира се осъществяват в заведения, останалото е домашна консумация. В скандинавските държави разликата е още по-драстична.

Европа обаче си остава люлката на модерното пиене на бира и напитки извън дома. А сега бирата е особено засегната от пандемията. Дори само споменаването на Октоберфест, който също беше отложен заради заразата, е достатъчно, защото на легендарния фестивал се изливат седем милиона литра бира всяка година.

Някои барове и ресторанти из Стария континент успяха да запазят част от оборота си като предлагаха с поръчките на храна за вкъщи и бутилки бира, вместо да залагат на наливното пиво. Обратно в Лион един от собствениците на заведения казва, че по време на карантината е губил по 10 хил. евро ежедневно.

Дефицитът частично е бил преодолян с поръчки онлайн и поръчки, които се получават на място. Във Великобритания тръгва цяла онлайн кампания, която приканва хората да поръчват бира онлайн от любимите си пъбове. В Дания подобна инициатива даже набира средства за фондация за деца с аутизъм.

Въпреки това според експертите виртуалните продажби няма да успеят да компенсират загубите от карантината.

Самият факт, че баровете и пъбовете са били затворени, означава почти сигурен фалит за някои от по-малките пивоварни. Преди пандемията из Европа са функционирали най-малко 10 хил. малки пивоварни, които по време на кризата са се опитали да се преориентират. Рано е да се каже колко от тях ще обявят фалит в следващите седмици, защото коронавирусът е съсипал и техния бизнес.

Напук на минусите на карантината обаче редица пъбове успяват през този период още повече да затвърдят връзката с клиентите си. Някои заведения във Великобритания започват доставки на топла храна за всеки над 70 години, а един бар наема със собствени средства психолози и отваря гореща телефонна линия, с която хората да се справят със самотата.

В много от по-малките населени места на Острова, във Франция, в Италия и Испания питейните заведения не са просто място за по чашка, а са истинското сърце на обществения живот и играят важна роля в него. Затова и помощта за хората, които не могат да напуснат дома си, е била високо оценена от клиентите.

В Чехия предприемат друг подход и един чешки бар обявява разпродажба на занаятчийски бири на занижени цени, защото този вид пиво се разваля бързо. Още през март месец онлайн магазинът продава 6 млн. бутилки, като страницата услужливо показва на потребителите кои видове бира са на изчерпване, за да може потребителят да побърза с покупката си.

И все пак адаптацията към "новата нормалност" ще бъде трудна за питейните заведения в Европа.

Огромна част от споменатите барове и пъбове са малки семейни бизнеси, където посетителите усещат известна интимност и тя до известна степен се дължи на физическата близост. Сега тези собственици ще трябва да проектират помещенията си по нов начин, в който да има два метра дистанция между клиентите и еднопосочно движение из заведението.

За да се бори с подобен проблем, Литва позволява в столицата Вилнюс кафенетата и баровете да разширят капацитета си и да изкарат маси и по тротоарите и площадите, ако това е възможно. Те, заедно със своите европейски колеги, се надяват на силен летен сезон, но никой не се заблуждава - ясно е, че част от заведенията са затворили врати заради пандемията и повече няма да ги отворят.

Какъв точно ще се окаже, че е антидотът срещу този "махмурлук след карантина" - тепърва предстои да разберем.

 

Най-четените