Възможно ли е транспортният хаос във Великобритания да стане още по-голям? Едва ли. В разгара на сезона на летните отпуски излизането от страната или придвижването в нея са пълен ад.
От седмици летищата на Острова са под обсада, а закъсненията, отменените полети и загубеният багаж се превърнаха в норма. Към това се прибави и стачка на работещите в железниците - те спряха работа преди месец, повтарят протеста си тази седмица и се очаква това да стане и за няколко дни през август. А за капак през уикенда се извиха кошмарни задръствания на Ламанша, в които за дълги часове бяха заклещени хиляди британци.
Положението по летищата ескалира дотам, че директорът на най-голямата и натоварена аерогара в страната "Хийтроу" - Джон Холанд-Кай, обвини пътниците, че се опитват да прескочат опашките като се преструват на инвалиди. Той дори показа видео в TikTok, което обяснява как се прави това. То е събрало над 2,5 млн. гледания.
Холанд-Кай обвини за опашките и пътничките, които носят гримовете и козметиката си в ръчния багаж, за да не се окажат без тях, ако куфарът им се загуби. Това обаче отнема повече време при проверките за сигурност.
Скандалите и обвиненията между ръководствата на летищата и авиокомпаниите не престават от месеци - "Хийтроу" дори поиска превозвачите да спрат да продават билети за лятото, тъй като не може да поеме трафика. Някои директно отказаха.
Причината за този хаос е липсата на достатъчно персонал и по летищата, и в авиокомпаниите, и при наземните оператори. Макар сега от "Хийтроу" да твърдят, че вече са успели да попълнят липсите на персонал за проверките на сигурност, опашките не секват и последните виновници се оказаха пътниците с грим в ръчния багаж и хитреците, които се преструват на инвалиди.
След като преди месец Великобритания изтърпя най-голямата железопътна стачка от 30 години насам, тази седмица това се повтори. 40 000 работещи в системата - чистачи, работници по поддръжката и в гарите, спряха работа за 24 часа в сряда и оставиха едва една пета от влаковете в движение.
Работниците настояват за ръст на заплатите заради инфлацията и по-добри условия за работа. Проблемът в железниците е подобен на този в авиоиндустрията - заради намалелите покрай пандемията пътувания, компаниите съкращават разходи и разчитат на субсидии, за да не фалират.
Очакват се и още стачки - на машинистите в събота, както и на цялата система отново за три дни през август.
Особено драматично беше обаче положението на пристанището на Дувър и на Евротунела към Кале и Франция през миналия уикенд, където хиляди товарни камиони и коли чакаха в задръствания, които продължаваха часове наред.
На някои пътуващи се наложи да прекарат нощта в колите си. Хората се оплакваха, че последните няколко километра от пътя са отнели 21 часа, от фериботната компания предупредиха пътуващите да отделят 4 допълнителни часа само за проверките на границата, а тировете се редяха по 18 часа, за да преминат към континента. За да се облекчи трафикът на камионите, част от основния път беше затворена, което допълнително усложни ситуацията и задръсти околните по-малки шосета.
Ситуацията доведе до остра размяна на реплики между френските и британските власти, които взаимно се обвиняваха за това кой е виновен за бавното преминаване през границата.
Както и в останалите случаи става дума за връщане на трафика от времената преди пандемията, но тук е намесен и Брекзит и необходимостта от гранични проверки на британците, които влизат в Европейския съюз.
От "Даунинг Стрийт" 10 обвиниха за ситуацията френските власти, които не са осигурили достатъчно персонал на границата за паспортния контрол, на което се дължи поне част от забавянето.
"Франция трябва да предприеме мерки и да увеличи капацитета на границата, за да лимитира бъдещи затруднения и да гарантира, че тази ситуация ще бъде избегната", обяви външният министър и кандидат за премиер Лиз Тръс.
Министърът на транспорта на Франция Клеман Бон пък отбеляза, че допълнителните проверки се налагат заради Брекзит и това бави влизането на британците в страната. От френска страна твърдят също, че пристанището в Дувър е прекалено малко за такъв поток от хора и именно британското правителство на Торите е отказало да финансира изграждането на повече будки за граничен контрол.
"Винете Брекзит, не френските гранични власти", обяви френският депутат от Кале Пиер-Анри Дюмон. "Заради него трябва да правим допълнителни проверки на документите и така ще изглежда бъдещето ви в следващите години, ако не предприемете нещо", допълни той.
Британското правителство упорито твърди, че проблемът не е излизането на страната от ЕС, а комбинация от фактори. Сред тях са и липсата на достатъчно големи пътища в Кент, които да осигурят огромния трафик към Ламанша, и на паркинги за камионите, отбелязват експертите, цитирани от британските медии.
И предупреждават, че ситуацията може да се повтори и този уикенд с новата вълна пътуващи към Франция за почивката си британци.