Хеликоптерите са относително ново средство за водене на въздушен бой, като за разлика от самолетите, те започват да навлизат на въоръжение в началото на 60-те с легендарния Bell AH-1 Cobra, направил бойното си кръщение във Виетнам.
По същество щурмовите хеликоптери изпълняват сходна дейност като тази на щурмовите самолети, която се свързва най-вече с поддръжка на пехотата и атакуване на наземни цели като фортификационни съоръжения, сгради, пехота или бронетехника.
Затова и винаги са тежковъоръжени, добре защитени и екипирани с високотехнологична авионика, която ги превръща в смъртоносни машини за убиване.
Те обаче са и изключително скъпи за проектиране, разработване и поддръжка, а това означава, че само водещите икономики в света могат да си ги позволят.
Тук сме подбрали някои от най-добрите щурмови хеликоптери.
Boeing AH-64 Apache
Вече изминаха близо пет десетилетия от полета на първия прототип на "Apache" през 1975 г., но оттогава насам този хеликоптер се е доказал в безброй мисии по цял свят, превръщайки се в един от най-масово произвежданите. Към края на 2020 г. се смята, че са произведени над 2400 машини за американската армия и нейните партньори от Израел, Великобритания, Холандия, Саудитска Арабия, ОАЕ, Египет, Индия, Япония, Сингапур и Гърция.
На практика "Apache" има участие в почти всички големи конфликти на САЩ и НАТО през последните 30 години. Последната модификация е AH-64E "Guardian", която влиза на въоръжение през 2012 г. Тя е оборудвана с подобрен далекообхватен радар и кокпит системи, ракети въздух-земя "Hellfire 2", 30-милиметрово автоматично оръдие, както и възможност за въоръжаване с ракети въздух-въздух.
Kamov Ka-52 Alligator
Алигаторът е двуместната версия на своя по-малък брат Ka-50 и се явява един от най-бързите и маневрени хеликоптери изобщо. Това е благодарение на уникалният си дизайн с коаксиална съосна роторна система. Това е и първият хеликоптер в света, който използва катапултна система, предназначена за пилотите.
В момента на въоръжение в руските ВВС има действащи около 30 Ka-50 и вероятно над 100 от Ka-52. През 2020 г. са доставени и около 30 бройки на Египет, които са пригодени за нуждите на двата хеликоперонасачи от клас "Мистрал".
По-специфичното при този хеликоптер освен бронята, която може да понесе директен удар от 24-милиметрово оръдие, е че е оборудван и с усъвършенствана комуникационна система, която му позволява да действа като въздушен координационен център.
Eurocopter Tiger
Еврокоптерът е съвместен проект на Франция и Германия, който влиза на въоръжение през 2003 г. Досега машината има опит от мисии в Афганистан, Либия и Сахел. Това е и предпочитаният хеликоптер за военновъздушните сили на Испания и Австралия.
В чисто технологично отношение той е на високо ниво, като разполага със стелт защита, която включва радарно, шумово и инфрачервено заглушаване, заедно с дебела броня, изградена от карбон и кевлар.
CAIC Z-10
Това е първият боен хеликоптер произведен в Китай, който е проектиран в сътрудничество с руснаците от завода "Камов". За разлика от останалите досега, той е по-лек и със значително по-слаба броня, като неговата концепция набляга на възможностите за въздушна поддръжка за сметка на въздушния бой. Смята се, че към момента китайската армия разполага с над 300 машини от хеликоптера.
Agusta A129 Mangusta
Най-лекият хеликоптер в нашия списък е дело на италианския производител Agusta първият, който е произведен в Западна Европа. Влиза на въоръжение през 1990 г., но скоро след това новите реалности след края на Студената война налагат модела да бъде преработен.
Тъй като се води лек хеликоптер, Mangusta е с намалена броня за сметка на скоростта и маневреността. Въпреки това двигателите са защитени от 30-милиметрови снаряди. Основната му роля е да осигурява въздушна поддръжка и да действа против бронирана техника.
T129 ATAC представлява версията, предназначена за турската армия, която споделя със своя италиански братовчед единствено и само фюзелажа. Всичко останало е напълно различно и проектирано от турски компании. Досега A129 е участвал на мисии в Ирак, докато T129 бе използван от турските ВВС при операции в Сирия.
Bell AH-1Z Viper
Това е третото поколение наследник на легендарната Cobra, който служи на американската морска пехота. Макар и базиран на остарял модел, Viper разполага с напълно нови двигатели, авионика и оръжейни системи, които да отговарят технологично на новите предизвикателства.
Mil Mi-28
Mi-28 е наследникът на съветската икона Mi-24, чието проектиране отнема цели 30 години, преди най-накрая да бъде приет в руските ВВС през 1996 г. При всички положения това е един от най-бронираните хеликоптери в момента и разполага с пространство за превоз на няколко души, но практически изостава от останалите си конкуренти в почти всяко едно друго отношение. Затова и реално неговата роля е по-скоро поддържаща на Ka-52.
Той обаче е значително по-евтин, което го прави и по-изгоден за експорт към не токова претенциозни клиенти. Така в момента Mi-28 e на въоръжение в Ирак, Алжир и Кения.