Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Париж и неговата нова и различна реалност

Жителите му са на мнение, че това, което дава живот на града, са туристите, без които по време на пълната блокада е изглеждал тих и пуст Снимка: Getty Images
Жителите му са на мнение, че това, което дава живот на града, са туристите, без които по време на пълната блокада е изглеждал тих и пуст

Кърпички за еднократна употреба и огромни бутилки с дезинфектант за ръце - така изглеждат масите в типично парижко бистро днес, докато покрай една от най-натоварените пътни артерии на френската столица автомобилите и скутерите са заменени от стабилен конвой колоездачи.

Металните стълби на Айфеловата кула започват да издават специфичния си звук от катерещи се по тях туристи, чиито брой за изминалата година наброява около 7 млн. души. Сега обаче числеността на посетителите изобщо не се доближава до този отпреди пандемията, а властите на града се надяват да привлекат много повече през средата на юли.

Това е малка част от обстановката в Париж след края на наложената пълна карантина. 

Сега новото нормално се характеризира с предпазни маски за лице, маркировка на пода, плексигласови шлемове и голямо количество дезинфектант.

Градът постепенно започва да се събужда от пълното блокиране, а хората вече могат да се завърнат в парковете и да напускат свободно домовете си. Ресторантите и кафенетата също отварят врати, което за Париж е ясен и силен знак, че пълната карантина вече е приключила.

Стефан Жего е готвач в бистро, което се намира в Седми район. Естествено, масите там са разположени така, че да може да бъде спазвана изискваната от метър дистанция между хората. За да бъде компенсирана загубата на клиенти, собственикът на заведението обособяват пространство на улицата, предназначено за паркиране.

В желанието си да запази атмосферата жива Жего измисля концепция, с която връща бистрото към първоначалните му корени, когато преди близо век в него са се продавали сандвичи, кафе и вино и са се предлагали вестници и продукция на местните жители.

"Като се има предвид, че този вирус ни откъсна едни от други, искахме да върнем на хората усещането за близост и удобство в ресторанта", казва той.

Освен, че това е бизнес стратегия, действията на Жего имат за цел да привлекат повече парижани, като по този начин да се опита да компенсира липсата на туристи, които обикновено са половината от дневната му клиентела. Въпреки че пътуването между държавите в Европа бавно се възстановява, ще е нужно време преди то да достигне нивата преди появата на COVID-19.

Миналата година градът посреща около 38 млн. души, като американските и британските туристи са водещи, а освен това гостите на града допринасят за специфичната му атмосфера.

"Всички магазини бяха затворени, а Монмартр стоеше празен. Беше много странна гледка. Градът е наистина тих и всъщност туристите са тези, които му дават живот", казва 77-годишната парижанка Угет Дуря, която все още се страхува за здравето си и това на своите близки. 

Според Жего, вирусът е накарала французите да мислят по различен начин за всичко, като се започне от пазаруването и обществения транспорт и се стигне до посещението в музеите и ресторантите.

Но как в действителност ще изглежда новото нормално във френската столица до откриването на ваксина или лечение?

За да се предотврати пренаселването в метрото, където физическата дистанция е абсолютно невъзможна в час пик, близо 50 км улици са превърнати във временни велоалеи. На избрани автобусни спирки са монтирани диспенсери с дезинфектант, а маските са задължителни в целия градски транспорт и такситата. Освен това в някои влакове залепени на пода стикери напомнят на хората да спазват дистанция, където това е възможно.

Снимка: Getty Images

Въпреки че покриването на устата и носа не е задължително на публични места, много частни магазини имат изискване всички клиенти да носят маски през цялото време, като любезно биват приканвани да дезинфекцират ръцете си с поставените на входа средства. На някои места дори се изисква клиентите да се въздържат и да не докосват стоката.

Струпването пред портрета на Мона Лиза остава в миналото (поне засега).

След предвиденото отваряне на Лувъра на 6 юли, посетителите ще трябва да купят предварително билети онлайн и да се съобразят с определен времеви интервал, в който да го посетят. Освен това те ще следват определен маршрут към популярните картини и експонати, за да се избегне струпването на хора.

Ще бъдат продавани и билети на място, но с приоритет ще се пускат хората с онлайн билети. Същото правило ще важи и за посветеният на импресионистите музей "Орсе" и издигнатият по времето на "Краля слънце" Луи Четиринайсети дворец Версай.

Обстановката пред типичните за Париж бистра определено няма да е същата, а гъстотата на масите е изключително разредена, за да може да се спази правилото за физическа дистанция.

За да компенсира загубата на места, властите на града издават разрешителни, които позволяват на ресторантьорите да превърнат местата за паркиране на улиците в част от външното пространство на заведенията. Междувременно целият персонал трябва да носи маски. Същото се отнася и за посетителите, когато посещават тоалетната или се разхождат във закритата му част.

За да се избегне предаването на едно и също хартиено меню от човек на човек, някои ресторантьори въвеждат възможността избирането на ястията да става от смартфона, след сканиране на QR-код.  

Париж със сигурност няма да бъде същият или поне до появата на ваксина или лечение на новия коронавирус.

Въпреки това градът на любовта се опитва с всички сили да се съвземе от пълната блокада, под която беше подложен и с креативност и изобретателност да привлече отново онези, които мечтаят да го посетят.

Най-четените