Шестима души продължават да са в неизвестност, след като суперяхтата Bayesian потъна край бреговете на Сицилия в понеделник. Сред тях са британският богаташ и софтуерен магнат Майк Линч и банкерът от "Морган Стенли" Джонатан Блумър.
Самата яхта е била дълга 56 метра, с над 70 метрова мачта. На нея е имало общо 22 души, 15 от които са спасени. Последните данни отпреди фаталния инцидент сочат, че Bayesian е била на котва вечерта преди потъването си - на около 800 метра от пристанището в Понтичело.
Предположенията са, че причина за трагедията е водно торнадо, което е помело плавателния съд.
Доста вероятно то е счупило мачтата, което може да е довело до потъването на Bayesian.
И все пак - как е възможно толкова голяма яхта, която би трябвало да е в състояние да устоява на лошо време, да бъде унищожена от морска буря? В лодката ли е проблемът, или в екстремното време?
Вероятно, както често става при подобни катастрофи, трагедията е резултат от поредица фактори.
Единият от тях категорично е екстремното време и водното торнадо, образувало се при жестока буря в района.
Поривите на вятъра са стигали до 150 километра в час.
Този тип торнадо е същият, както и на сушата - завихряния, които образуват стълб от въздух, който свързва облак с повърхността на земята. На сушата те замитат и въртят прах и отломки, а в морето - вода.
Траят кратко и често остават нерегистрирани. И макар че обичайно ги свързваме с определени части на САЩ - т.нар. Алея на торнадата в източната част на Америка, те далеч не са нещо невиждано и по-близо до Европа.
Според данните от Международния център за изследване на водното торнадо, цитирани от "Би Би Си" край бреговете на Италия само на 19 август да регистрирани 18 подобни явления.
В Северното полукълбо те са най-често срещани именно в късното лято и през есента. По това време температурата на морето е най-висока и съответно "захранва" с най-много енергия буреносните облаци.
Затова и колкото повече се затопля морската повърхност, толкова по-чести биха били и морските торнада.
Конкретно в Средиземно море в последната седмица са отчетени най-високите температури на водата на повърхността изобщо откакто се води статистика - близо 29 градуса среднодневно, което може да обясни и яростта и силата на бурята край Сицилия.
Достатъчно ли е това да потопи суперяхта обаче?
Bayesian е построена през 2008 г. от италианската корабостроителна компания Perini, през 2020 г. е ремонтирана и обновена. Мачтата ѝ е внушителна - 72 метра, и според производителя е най-високата алуминиева мачта на света.
Според някои именно точно тази висока мачта е довела до катастрофата.
Капитан на друга яхта, която е била близо до Bayesian - Карстен Борнер, казва пред в. "Кориере дела Сера", че е видял мачтата да се извива и чупи. Ураганните пориви са били много силни и той самият е полагал огромни усилия за държи стабилен собствения си плавателен съд.
Според други свидетели Bayesian се е преобърнала, наклонила се е рязко на една страна и потънала за минути.
Според Матю Шанк, председател на британската неправителствена организация Съвет за морско издирване и спасяване, е трудно да се каже дали мачтата се е счупила.
"Свидетелствата от гмуркачите са, че яхтата е непокътната и лежи на една страна. Ако мачтата беше счупена, това е нещо значително, което щеше да бъде докладвано", коментира той пред "Би Би Си".
Според Шанк случилото се е крайно необичайно и странно, а плавателните съдове не са проектиране да плават в торнадо.
Пред "Ройтерс" Андреа Рати, професор по морски дизайн от Политехническия университет в Милано, обяснява, че толкова висока мачта сама по себе си не е елемент, който да направи плавателния съд уязвим по време на буря.
Филипо Матиони, структурен инженер, също е скептичен към предположението, че счупена мачта е причина за потъване на яхтата. Това би довело да огромни щети по корпуса, а такива не е съобщено да има, мотивира се той.
Все пак досега свидетелствата са състоянието на яхтата са само от гмуркачите, а те имат видимост към половината от лодката. Нещо повече - шефът на сицилианската Гражданска защита Сарваторе Кочина твърди пред "Си Ен Ен", че яхтата е потънала, след като мачтата ѝ се е счупила на две.
Фактът, че яхтата е на била на котва, може също да е допринесъл за катастрофата и дори счупването на мачтата.
Според Том Шарп, бивш военен капитан, тя може да е изиграла важна роля, защото е дърпала лодката, блъскана от вятъра. При подобни ситуации или трябва съдът да се насочи към котвата, за да се стабилизира, или тя да се вдигне и да се "яхне" бурята, обяснява той пред "Си Би Си".
Възможно е и жегата и отворените заради нея врати и люкове през нощта да са допринесли за потъването.
Андреа Рати от Политехническия университет в Милано, смята, че лодка с размерите на Bayesian може да потъне толкова бързо само ако се напълни с голямо количество вода. Това може да стане през отворени или счупени от вятъра врати и прозорци.
Според редактора от списание Sailng Today Сам Джеферсън първоначално лодката се е катурнала на една страна, ударена от вятъра. Той смята, че е възможно вратите да са били отворени, за да става течение, и през тях на яхтата да е нахлула бързо много вода.
Джеферсън, цитиран от "Би Би Си," смята, че накланянето се дължи на голямата мачта, която е натиснала лодката на една страна. След това тя се е напълнила бързо с вода и това ѝ е попречило да се изправи.
Тепърва разследването ще отговори за всички въпроси. Но е ясно, че на никого нищо не е гарантирано, особено при екстремно време.