През 2020 г. пандемията от коронавирус наложи нов стил на работа на места, където това е възможно. Тогава стотици хиляди служители превърнаха дома си и в офис и преоткриха както плюсовете, така и минусите на работата от вкъщи.
Технологичните компании, при които преминаването към така наречения "хоум офис" беше като че ли най-лесно и безпроблемно, побързаха да заявят, че ще предоставят подобна опция на своите служители и след отминаването на заразата.
Джак Дорси, изпълнителен директор на Twitter, и Марк Зукърбърг, собственик на Facebook, заговориха за работа от вкъщи до живот.
Сега обаче фирми като Google, Facebook и Amazon започват да преосмислят стратегията "хоум офис до безкрай".
От Google например заявяват, че усилията им в следващите месеци ще са насочени към връщането на колкото се може повече работници в офисите на компанията.
Както уточняват от BBC, технологичният гигант се готви за "голямо отваряне", което да се случи през септември месец и след което служителите ще могат да работят от вкъщи само по 14 дена годишно, но само след предварителна заявка за подобно нещо.
Като за начало обаче тази есен ще се очаква от екипите на Google да са в офиса си по три дена седмично с надеждата това време да се увеличава. Фиона Чикони, говорителка на компанията, заявява, че още от следващия месец ще бъдат положени всички усилия служителите постепенно да започнат отново да работят от офис, а не от вкъщи.
Чикони посочва още, че през септември тези усилия ще се удвоят и ще се очаква хората да откликнат и да загърбят поне отчасти работата от дивана. Тя обяснява, че колегите ѝ ще бъдат насърчавани и с програми като тази да дойдат с кучето си на работа и като изцяло нова система за топъл обяд, сякаш приготвен в домашната кухня.
Говорителката уточнява, че всички усилия за връщане на служителите в офисите ще зависят от епидемичната обстановка. От Google разработват и кампания за ваксинация, макар че са категорични, че имунизацията няма да е задължителна за техните работници. Въпреки това Чикони казва, че работата от вкъщи все повече ще се превръща в изключение.
"Да се върнем към офис-центричната култура ще е нашата базова линия за следване", заявяват и от Amazon.
Там планът е сходен - до късна есен по-голямата част от екипите да са по бюрата си в седалищата на фирмата, а не у дома си. Първоначално идеята беше служителите да загърбят хоум офиса още през юни, но обстановката с коронавируса е твърде динамична и подобен период може да се окаже неразумно кратък.
За Amazon беше ясно, че няма да оставят работниците си да си вършат задачите от вкъщи. Докато други компании изоставяха офисните си сгради, фирмата плати допълнително над един млн. долара, за да предплати наемите си в Сиатъл, но и да продължи със строежа на нови структури из САЩ.
Анди Джаси, новият изпълнителен директор на Amazon, е привърженик на културата на "екип за две големи пици". Това е принцип, при който се работи в колективи, достатъчно малки, че да се нахранят с две големи пици, и който явно ще се прилага оттук нататък във фирмата. Джаси е сред тези, които не крият, че по време на пандемията и масовата работа от дома нещата не се случват по възможно най-ефикасния начин.
Той посочва, че развитието на нови идеи и проекти е забуксувало в този период на хоум офис и че няма търпение отново няколко глави да мислят като една в някоя от залите на Amazon.
А в Uber и Facebook вече има и служители, които са в офисите си и засега смятат да работят от там.
От Uber засега изискват всеки, решил да работи на бюрото си, да има подписано информирано съгласие за рисковете, които поема.
Въпреки това фирмата за споделено пътуване и споделена доставка на храна (поне в САЩ) също гледа към пълно завръщане в офисите до септември-октомври тази година. От там са си поставили срок 13 септември и след тази дата политиките за работа от дома ще бъдат сериозно преразгледани.
Както посочват от CNN, засега на служителите на Uber се предоставят комплекти за домашно тестване за коронавирус веднъж седмично, най-добре - в понеделник сутрин. На място в сградите на Uber също се провеждат ежедневни скрийнинги, които допълнително да следят за здравето на работещите там.
Facebook пък решава да прави малки крачки във връщането "към нормалността". Първоначално офисите трябва да бъдат заети само на 10%, а след май месец - на 20%. Марк Зукърбърг заявява, че все пак ще остави опцията за работа от вкъщи за постоянно, но на фона на раздвижването в останалите фирми от Силициевата долина това изказване звучи като предпоследно.
И докато дори и едни от най-върлите привърженици на работата от дома като Twitter и Microsoft заговориха за връщане към офис сградите, психолозите също подкрепят това решение.
Преди пандемията да работиш от дома си за мнозина е изглеждало като невероятен лукс, който работодателите кой знае защо отказват. Редица синдикати и движения настояваха за повече гъвкавост и повече дни, в които служителят сам да решава от къде да върши задачите си. След като коронавирусът се развихри, се оказа, че хоум офисът не е чак такова благо.
Работата по пижама и от дивана изглежда готина, но само в първите дни, посочват от Forbes. Впоследствие идва демотивацията, размиването между личния и професионалния живот, апатията и общото нежелание.
Проучване на изданието показва, че преди пандемията над 72 на сто от анкетираните в САЩ и Европа споделят, че са щастливи с работата си, в сравнение с 38 на сто след навлизането на коронавируса. Forbes прибавя към факторите и стреса от случващото се и страхът от заразяване, но отново изглежда, че хоум офисът не е перфектното бизнес бъдеще.
Работодателите на свой ред се оплакват от по-разсеяни служители, които се изкушават да извършват ежедневни дейности в работно време.
Затова, а и заради напредъка във ваксинационните кампании и борбата с пандемията, не е толкова чудно, че някои от най-големите имена от технологичния бранш започват да отхвърлят постулатите си за "безсрочен хоум офис" и за работа от вкъщи по собствена преценка.
И може би всички ще са доволни от това завръщане към добрия стар офис...