Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

За Канарските острови хоум офисът е последната надежда за туризма

Когато имаш все повече дистанционни работници плюс празни хотели, решението изглежда логично Снимка: iStock
Когато имаш все повече дистанционни работници плюс празни хотели, решението изглежда логично

Да надцакаш затварянето и вместо затворен у дома, да се окажеш на Канарските острови... Звучи примамливо, нали?

И все по-примамливо ще става, след като испанските острови са се заели специално с това да привличат хора, работещи дистанционно по време на локдауна.

Според скорошно проучване около 40% от хората в Европа са започнали да работят от вкъщи заради пандемията. В същото време коронавирусната ситуация оказа много негативно въздействие върху основния източник на доходи за някои острови, какъвто е туризмът.

И като събереш две и две, идва идеята, че именно част от тези хоум офис работещи могат да върнат туристическия бизнес на картата на печелившите индустрии по време на пандемия.

Макар Канарските острови да са място, предпочитано за почивка през лятото, с прогнозни загуби от 16 милиарда евро заради празните хотели и туристически атракции, план Б е наложителен.

Макар че те са в зеления списък на Германия и Великобритания за пътуване като безопасни, хотелите там изнемогват. От бранша се надяват да се възстановят на време за зимния сезон, но със скока на заразените в Германия и второто затваряне в Англия, тези надежди се изпаряват бързо.

Нещо повече, регионът се очертава да е вторият най-засегнат от икономическите последици от пандемията в Испания. Някои експерти пресмятат, че брутният вътрешен продукт е спаднал с 21% през септември спрямо същия месец през 2019 г.

За сравнение, преди година туристическият сектор е направил 16,1 милиарда евро, докато тази година само 15% на хотелите на островите са отворени през октомври. При това със заетост под 25%.

Но освен да срине бранша, реално пандемията е онази движеща сила, която сега им дава ниша.

Преди пандемията бизнесът със споделени работни пространства е само идея. Не че фрийленсъри и предприемачи и преди не можеха да работят, откъдето си искат, но компаниите с отдалечени служители се броят пръсти.

Това буквално се променя за една нощ, разказва един от основните стратези на инициативата на Канарските острови Начо Родригес. Той е съосновател на Repeople и притежава няколко коуъркинг пространства.

Компанията Repeople е един от стълбовете на кампанията за привличане на 30 000 испански и чуждестранни работници, които да работят от островите, вместо в самотните си жилища.

Заедно с местните власти, на които кампанията струва 500 000 евро, и WIFI Tribe, която осигурява възможност на хората да работят отдалечено в целия свят (включително Канарските острови, Мексико и Южна Африка) разработват деветмесечен план за действие, който започна през последното тримесечие на тази година и свършва през второто тримесечие на 2021 г.

Заедно те създават цели екосистеми, които да позволят на работещите от разстояние да се чувстват удобно както по време на работа със специални офис пространства, така и да релаксират активно след това.

Всичко това звучи чудесно. Деликатният момент обаче е, е профилът на клиентите им включва и висока покупателна способност.

Кампанията е насочена към квалифицирани работници, свързани с технологичната индустрия, които освен всичко могат да помогнат и за изграждане на местни таланти в т. нар. икономика на знанието.

Като служители на Google, Facebook, Microsoft и Salesforce, чиито работодатели вече плануват да направят дистанционната работа постоянна. От Repeople са пресметнали, че техните общо 372 000 работници имат средна годишна заплата от 114 000 евро и годишен разходен капацитет от 42,4 милиарда евро, което е равно на 90% от БВП на Канарските острови.

Като маркетинг мениджър в Arkose Labs - компания със седалище в Сан Франциско, фокусирана върху предотвратяването на интернет измами и борбата със спам, 35-годишната британка Лиз Клитероу попада в таргета на новата кампания.

"Моята компания ми дава свободата да работя, където си поискам, така че с мой приятел дойдохме с лаптопите си в Гран Канария, вместо да останем заключени в Лондон", разказва тя пред EL PAÍS. Пристигнала малко преди второто заключване в Англия, тя планира да остане до януари.

Хосе Хуан Лоренцо, директор на туризма на Канарските острови, обяснява пред EuroNews, че стремежът на бизнеса е да привлекат хора, които да останат за повече време.

Като фотографката и графичен дизайнер Кристин Бей, която е прекарала повече от половин година в работа от вкъщи. Този път обаче тя успява да надхитри играта и да избяга от студа и ограниченията и вече е на Канарските острови.

"Ако бях в собствения си апартамент, работейки от вкъщи, без контакт с никого в това студено тъмно време, щях да изпадна в депресия", предполага тя. С гледка към басейн и океан от прозореца на хотела, тя пак върши задълженията си, но с опцията след края на работния ден да излезе сред природата или да се погмурка.

"През седмицата работим, а след това правим най-невероятните пътувания през уикенда. Това е много продуктивна и вдъхновяваща среда за работа на принципа "работи здраво и отпускай пълноценно", споделя британската счетоводителка Даниел Лий.

Тя попада на Канарските отрови благодарение на Wifi Tribe. Сега се намира във вила в центъра на Лас Палмас, на 5 минути пеша от плажа, която е оборудвана с wifi, отворени общи части за работа, открит кът и барбекю.

На място, където максималните температури през ноември и декември остават до 23°, не е чудно, че мнозина биха предпочели да съберат багажа си и да изкарат зимата под слънчевите лъчи на островите.

Томаш Рехор, компютърен инженер от Чехия, например е привлечен от идеята да живее "на кратко разстояние от плажа и не далеч от родината си.

Съоснователят на Repeople обяснява пред EL PAÍS, че търсенето на споделени работни пространства, които да позволят на работници от различни компании да споделят офис площи, е нараснало "експоненциално" в архипелага. И по думите му тези пространства, точно обратното на традиционния туризъм, са пълни.

Броят от 30 000 работници, към които се стреми бранша, за някои критици изглежда малък.

Но регионалният шеф на туризма, индустрията и търговията Яйза Кастиля вярва, че те имат много по-висока покупателна способност от средния турист и биха похарчили много повече. И е убедена, че това е жизнеспособна алтернатива на традиционния туристически сектор.



Най-четените