Истерията с олиото отпреди месец вероятно е нищо в сравнение с цените на растителните мазнини, които се задават в световен мащаб.
Войната между Украйна и Русия, които произвеждат около 70 на сто от слънчогледовото олио, вече усложни пазара, но това е само част от перфектната буря.
Към нея преди няколко дни се присъедини най-големият производител на най-масовото олио в света - Индонезия обяви временна забрана на износа на палмова мазнина, което моментално се отрази на пазарите.
Цените на растителните мазнини - соева, слънчогледова и рапична, се очаква да скочат, предупреждават експертите. Тези на самото палмово олио скочиха с 6 на сто само в понеделник на борсите в Азия и вече са близо до рекорда от 1900 долара за тон през март.
Решението на Индонезия да спре износа е мотивирано с опитите на страната да ограничи ръста на цените на собствения си пазар и да осигури достъпно олио за готвене на над 270-милионно си население. Страната, която държи 56 на сто от производството на палмово олио на световния пазар, вече започна ограничаване на експорта в последните месеци, за да намали инфлацията си. Това вече доведе до ръст на цените, а заедно с кризата в Украйна резултатът бяха рекордите по борсите през миналия месец.
Сега обаче явно ни очаква още по-голямо поскъпване, което би могло да се отрази на всевъзможни продукти, тъй като палмовото масло формира около една трета от потреблението на растителни масла по света и се използва не само в храните, но и в козметиката и в биогоривата.
Решението на Индонезия, която изнася около една трета от цялото растително масло на планетата, ще се отрази не само на наличностите от палмово олио, но изобщо на растителни масла, коментира пред "Ройтерс" Джеймс Фрай, президент на консултантската компания LMC International.
"Това се случва в момент, когато износът на всички основни растителни масла е под натиск. Проблеми с доставките на соево масло има заради сушата в Южна Америка, на рапично - заради лоша реколта в Канада, а на слънчогледово - заради войната в Украйна", описва той положението.
Тази комбинация от дефицити в основните производители на суровини за основните масла вече доведе до ръст в цените на маслата с над 50 на сто за последните 6 месеца.
Показателно е, че след като Джакарта обяви решението си, цената и на соевото олио скочи с 4,5 на сто. Във Великобритания пък някои вериги супермаркети обявиха, че слагат ограничения на продажбите на зехтин, слънчогледово и рапично олио до 2-3 бутилки на човек.
"Забраната води до шок в доставките на растителни масла, който ще вдига цените", казва и Тринх Нгуен, икономист от банката Natixis в Хонг Конг пред "Ал Джазира". Това ще се отрази най-тежко на по-бедните страни, както и на такива като Индия, където храните формират огромна част от потребителската кошница.
"Всяка страна ще страда. Никой не може да компенсира липсите на палмово масло от Индонезия", добавя Рашид ЯнМод, председател на Асоциацията на рафинериите на растителни масла в Пакистан.
Там, както и в Индия и Бангладеш, ударът ще е особено тежък, тъй като тези страни използват предимно палмово масло, а специално Пакистан и Бангладеш внасят 80 на сто от продукта от Индонезия. Сега всички те ще разчитат на Малайзия за доставки - вторият износител на палмово олио с около 30 на сто от целия пазар.
Самата Малайзия обаче има проблеми с дефицит на работната ръка и едва ли ще е в състояние да увеличи производството, което неминуемо води до едно - високи цени.
Страната дори вече предупреди, че няма как да осигури достатъчно износ и се налага употребата на палмово масло да се насочи само към хранителната индустрия, а използването му за биогорива като биодизел да спре или да се ограничи сериозно.
Забраната за износ в Индонезия влиза в сила на 28 април и не е ясно докога ще продължи. Все още не е напълно ясно и каква част от производството и износа засяга - според последните данни от Джакарта експортът на сурово палмово масло няма да бъде спиран, но по-голямата част от износа на Индонезия е на преработени масла, които остават под забрана.
Прогнозите са, че подобен ход, на фона на отдавнашните проблеми с доставките на масла по цял свят, може да доведе до ръст на инфлацията в глобален мащаб.
Добрата новина - ако има такава, е че поне може да опитаме да намалим консумацията на олио.