Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Убита и заровена в пустинята, защото имала профил в Snapchat

"Кодексът на честта" се прехвърля и върху профилите в социалните медии. А това води до много насилие и убийства върху жени, които просто искат да бъдат чути Снимка: Getty Images
"Кодексът на честта" се прехвърля и върху профилите в социалните медии. А това води до много насилие и убийства върху жени, които просто искат да бъдат чути

"Спасете Манал, сестрата на Камар" - това е призивът, който обикаля социалните медии в Близкия изток през последните седмици. Едва ли някой от активистите, разпространяващи хаштага, лично познава Минал или Камар, но двете млади жени се превърнаха в символ на протест, който отдавна напира в региона.

Според информациите Камар е 26-годишна жена от саудитската провинция Ал-Хардж, която на 19 януари изчезва без следа. По-късно тялото ѝ е открито заровено в пустинята, но местните власти не изглеждат особено ентусиазирани да разследват случая.

Единствена за убийството говори по-малката ѝ сестра Минал. В социалните мрежи тя открито коментира, че вероятните убийци на Камар са собствените им братя, чиито крайноконсервативни възгледи са ги подтикнали да убият сестра си. Причината - тя е имала публичен профил в Snapchat.

След като Манал пише за случая онлайн, тя е задържана от полицията на Ал-Хардж, където директно ѝ казват да спре да разгласява информация за убийството.

Кои са Минал и Камар, както и кои са крайноконсервативните им братя, реално така и не става ясно. Самоличността на семейството остава скрита, но историята за двете сестри започва да обикаля интернет, където поражда възмущение и гняв.

Причината за това е, че убийството на Камар заради профила ѝ в Snapchat, както и натиска върху Манал да мълчи, далеч не са нещо необичайно на много места в Близкия изток.

С появата си социалните медии дадоха на много жени в региона свободата да изразяват себе си насред закостенели и строги спрямо нежния пол общества. Много млади жени в региона започнаха да използват платформи като Snapchat и TikTok, просто да за се покажат и света да знае, че ги има.

Но това да изпееш любимата си песен в 15-секунден клип може да не подейства добре на религиозните традиционалисти наоколо. Нещо повече - те могат да решат да задействат отмъщение, с което да измият накърнената родова чест от това една жена да се показва толкова фриволно пред света.

Понякога към тези действия се намесват дори властите. В Египет вече има арестувани инфлуенсърки от TikTok, тъй като според полицията те нарушавали строгите местни морални закони.

Сред някои от племената, живеещи в Ирак, дори това да цъкнеш бутона "Харесва ми" на "неприемлива" страница във Facebook, може да доведе до санкции и глоби от племенния съвет, се казва в доклад на Европейската служба за подкрепа в областта на убежището, която предоставя подкрепа за онези, които търсят убежище в Европейския съюз (ЕС).

Снимка: Getty Images

В някои случаи, подобни на този на Камар, това жена да има активен профил в социалните мрежи се смята за явно нарушаване на т.нар. "кодекс на честта". Според него жените от семейството трябва да бъдат морално чисти, иначе рискуват да хвърлят петно върху честта на цялото семейство.

Ако допреди години обаче въпросният "кодекс на честта" се отнасяше единствено до това момичето да не прави секс преди сватбата, да не забременее извън брака и да не си позволява да флиртува с мъже, днес той вече покрива и сектора на социалните медии, като жените не трябва да публикуват свои снимки във Facebook и Instagram, нито да си позволяват да туитват по-смели изказвания, особено ако използват истинските си имена.

Именно затова и много жени, произхождащи от по-консервативни семейства, използват цветя за профилни снимки. Строгите закони на исляма изискват една жена да крие лицето си за всички, освен за съпруга си и семейството си. Така че в някои семейства дори това да публикуваш своя профилна снимка се приема за нещо крайно неморално и уронващо честта на цялото семейство.

Стигне ли се до поставянето на това клеймо, набелязаните жертви, застрашили семейната чест, стават обект на сериозен онлайн тормоз.

В други случаи обаче е напълно възможно да се иде и по-далеч, особено когато говорим за места, където насилието над жени се възприема като нещо допустимо. Тогава наказанието над жените приема много по-физически характер. А оттам крачката до прекаляването с насилието и превръщането му в убийство е твърде малка. Всичко това в името на семейната чест.

Според правозащитните организации в Близкия изток все още липсва пълна и надеждна статистика, която да покаже реалния обхват на "престъпленията от чест".

Подобни видове престъпления срещу жени често не се категоризират правилно, а понякога дори и не се регистрират или разследват, тъй като полицията в рамките на конкретната общност не иска да привлича внимание към нещо, което приема за семеен въпрос.

И все пак, въпреки оскъдната статистика, разкази и истории за подобни зверства спрямо жени, станали жертва на насилие заради криворазбрана семейна чест, има в изобилие.

Така например през 2018 г. в Ирак три жени намират смъртта си заради убийства, свързани с "Кодекса на честта". Една от тях е 22-годишната Тара Фарес, чийто профил в Instagram има над 2,8 млн. последователи. Многократно инфлуенсърката разказва за това как се страхува за живота си заради простия факт, че поддържа свой профил в платформата.

През септември същата година Фарес е застреляна, докато шофира с колата през столицата Багдад.

През август 2019 г. 19-годишната палестинска гримьорка Исра Грайеб бива пребита толкова жестоко от свои роднини, че умира от раните си. Побоят е "предизвикан" от факта, че тя публикувала онлайн своя снимка с ухажор.

През май миналата година 14-годишно момиче от Йордан беше наръгано до смърт от брат си, защото  си направило профил във Facebook.

Иракският журналист Дияр Раад също знае множество подобни истории, включително и на студентка в университета в Багдад, родом от южния град Насирия. Собственото ѝ семейство многократно я е заплашвало да спре да публикува селфита в Instagram, защото според тях това е неморално.

След едно прибиране на младата жена до дома ѝ, семейството съобщава, че тя се е самоубила. Нейните приятели обаче вярват, че брат ѝ я е убил именно заради публикациите ѝ в Instagram.

Понякога, за да заобиколят тези крайно рестрикции от семействата си, някои жени си правят тайни профили в социалните медии. Това обаче също не е гаранция за сигурност.

Раад разказва за друга жена от същия град Насирия, която е убита от близките си, след като те разкриват, че тя има таен профил в Instagram, въпреки че родителите ѝ са били забранили изрично да се ползват социални медии. По думите на журналиста това е просто една от многото истории, за които може да се разкаже, но никой не може да докаже.

Това изкарва на преден план въпроса дали с повишаването на употребата на социални медии сред по-младите жени се увеличават и убийствата заради накърнена чест? Ясен и точен отговор трудно може да се даде, тъй като няма статистика, която да потвърди това.

И все пак според Фондация "Сургир" в Швейцария - организация, която се бори срещу насилието над жени, с акцент върху убийствата на честта - има все повече подобни случаи на насилие, свързани с присъствието на жените в социалните медии.

Според Хелене Деломез, временно изпълняващ длъжността директор на фондацията, понякога дори става въпрос само за жени, които просто са използвали телефона си, за да заснемат кратък клип.

"Убийствата на честта наистина са свързани с публичното появяване на жените. И социалните медии увеличават присъствието на жените в публичната сфера", коментира Деломез.

Едно проучване от 2020 г., което преглежда наличната информация за убийствата от чест, съобщава, че около 1/3 от жертвите са убити заради "морално отклонение". Това и други изследвания казват, че повечето жертви в тази категория са под 25 години.

Но въпреки опасностите много жени виждат далеч по-голяма полза за себе си в това да използват социалните медии. 27-годишната иракчанка Санар Талиб разказва как по-големият ѝ брат я пребил, когато разбрал, че тя е публикувала свои снимки онлайн.

"Той ме удари толкова силно в корема, че дни наред не можех да пия вода или да ходя правилно. И не съм само аз. Същото се случва с много жени в Ирак", коментира тя.

По думите ѝ обаче въпреки опасностите рискът си заслужава:

"От една страна, е опасно, когато предизвикваме семействата и обществото си. Но вижте, преди години също убиваха жени. Просто никой не знаеше за това. Никой не настояваше за правата им. Сега социалните медии са единственият начин някои жени да имат глас, за да кажат: "Аз съществувам."



Най-четените