На какво се дължи спадът в приходите на Apple

Вчера Apple официално съобщи за първия спад в приходите си на годишна база от 13 години насам. Компанията отчете приходи от $50.6 млрд. за последното тримесечие и $10.5 млрд. печалба, а за същия период миналата година приходите бяха $58 млрд., а печалбата - $13.6 млрд.

Това означава, че приходите са спаднали с 13%, а подобни резултати са голяма рядкост за Apple, която растеше с бързи темпове дори след като се превърна в най-голямата технологична компания на планетата.

Миналият път, в който нейните продажби намаляха на годишна база, беше през първото тримесечие на 2003 г.

Още през януари от Apple предупредиха, че очакват спад през първото тримесечие на новата финансова година, предимно заради по-слабите продажби на iPhone. Според анализите на финансовата група Morgan Stanley, за периода януари-март Apple е доставила около 51 млн. смартфона в целия свят, но за същия период миналата година броят им беше 61,2 млн.

Анализаторите твърдят, че спадът на Apple на мобилния пазар на първо място се дължи на слабото търсене на флагманските модели iPhone 6s и iPhone 6s Plus.

Всъщност представянето на Apple не може да се счита за слабо и компанията все още е сред най-печелившите и най-високо оценените в света.

Но тя не успява да създаде нов свръхпопулярен продукт, който да компенсира забавянето в продажбите на iPhone.

В началото iPad изглеждаше обещаващо устройство, но пикът в продажбите му беше през 2014 г. и оттогава те постоянно спадат. Apple Watch е последният голям чисто нов хардуерен продукт, който компанията пусна, но засега той не изглежда толкова привлекателен за масовата публика, колкото iPod, MacBook или iPhone.

Apple все още не разкрива точните продажби на Apple Watch, но той попада в категория „Други продукти" - категорията с най-лошо представяне за последните три месеца.

Едно по-слабо тримесечие за 13 години очевидно не е нещо, което трябва да предизвиква паника, но реакцията на фондовата борса тепърва ще се види.

Така или иначе, Apple има достатъчно възможности да промени инерцията със своите $233 млрд. активи.

Съществуват слухове, че вече са наети екипи за разработване на продукти, свързани с виртуалната реалност и с автомобилите, два сектора с огромен потенциал за растеж. До момента в тези сфери Apple изостава от конкурентите Google и Facebook.

Преди да стане изпълнителен директор, Тим Кук беше известен с управлението на снабдителната верига на Apple. С последните си продукти като iPhone SE (който добави по-мощен хардуер към познатия iPhone дизайн), компанията имаше успех в оптимизирането на продуктовата си линия според тенденциите на пазара.

Растежът на Apple на годишна база по тримесечия:

#3 boris 27.04.2016 в 10:27:09

Камък ми падна на сърцето, за приходите на Ейпъл.

#4 SilvioGesell 27.04.2016 в 11:03:36

Имам Apple watch и iPhone, не мисля че часовника може да измести телефона. В момента, часовника е идеален за бързи отговори на смс-и, може да контролира музиката, може да се проведе някой по бърз разговор и като цяло е доста удобно "удължение" на телефона. Ако се купи и от америка, базовия модел е някъде към 250$, което си е нормална цена за часовник. Батерията спокойно издържа един ден в нормален режим и може да изкара в режим само часовник на 0% до 48 часа. Не виждам обаче как ще замести телефона, няма как да има голям и хубав дисплей ( а той си трябва за доста от нещата които могат да се правят на смартфон), за писане на съобщения и мейли, трябва да се използва диктуване, което също не е много удобно в доста случай (няма да ме слушат всички). Като цяло комбинацията от смартчасовник и смарттелефон е доста добра, като таблета се явява излишен. Освен ако няма някаква голяма технологична промяна, не виждам как нещата ще се променят (примерно някакъв вид холограмен интерактивен дисплей, прожектиран от часовника)

#5 iwan_petrow7 27.04.2016 в 15:09:26

На какво се дължи (спада в приходите на Апъл) ? Дължи се на едно простичко по същество и елементарно установимо обстоятелство : съвременните икономика и индустрия, трябва да бъдат крепени от потреблението на индивиди, които са образно казано, поне с по 10 комплекта храносмилателна и отделителна системи. Бурно растящата технологична производителност налага адекватен ръст на потреблението/консумацията – друг аргумент за производство няма, освен произведеното да бъде продадено. Уви, от едно ниво нагоре, чисто физиологически ограничения поставят „таван” на потреблението. Отделно, същия този ръст в производителността на технологиите и индустрията, прави все по-малко нужен прекия човешки труд, това води до натиск върху заплащането, а това означава по-малко потребление ... и на такива като ”Апъл” им падат при’одите.

#6 sizif 27.04.2016 в 22:37:18

Има и още една причина, за която ги предупредиха още преди 3 години. Samsung отделя 7,7% от оборота на компанията (който е 187 милиарда) за иновации, а Apple- 5,4%. Съвсем логично беше това да се случи. И от Apple няма на какво да се чудят. Принципа е валиден навсякъде- образование и иновации. Само Разбойко не разбира това. За да откраднат EU парите за иновации, промениха закона за научните степени и избълваха орда с професори и доценти. Сега по програмите за Конкурентноспособност ще ги активират.

Новините

Най-четените