Докато представители на модните среди продължават да спорят по темата дали свръхслабите модели по подиумите трябва да бъдат заменени с нормално изглеждащи жени, водещият дизайнер на Balenciaga Демна Гвасалия е открил компромис в спора.
В духа на задаващата се метавселена грузинският дизайнер показа новата си колекция пролет/лято 2022 с дигитални модели. Така когато разглеждате снимките публикуваните аватари, няма опасност да ви залее вълна на ниско самочувствие.
Самите модели са така създадени, че прехвърляйки снимките, ще може да се фокусирате върху конкретната дреха, без да ви обременяват мисли за перфектния външен вид на човека, върху когото е тя.
Аватарите на Balenciaga са дело на френската художничка Клаудия Мате. Нейната естетика съчетава ретро влиянията с модерните течения от технологично и социално естество. Към същата линия се придържат и тоалетите на Демна Гвасалия.
"Вече свикваме с идеята да се обличаме за метавселената, а знаем, че облеклата с марка Balenciaga изглеждат еднакво добре и на реалния подиум, и във виртуалния свят", казва Мате.
Видът на дигиталните модели е вдъхновен от играта Sims с фрагменти на хиперреалистичното изкуство, което се превръща в течение в Instagram.
Колекцията вече е публикувана в профила на Balenciaga в социалните мрежи и в канала му в YouTube, а на живо моделите от нея ще могат да бъдат видени едва когато от модната къща ги пуснат по бутиците.
От наличното съдържание онлайн нагледно се вижда, че Демна Гвасалия не е изоставил авангардния си и нестандартен стил за мода. И тази година тоалетите му са обемни, в структурирана квадратна и трапецовидна форма.
За някои това е модерен начин да заприличаш на облегалка за стол или възглавница, а за други - облеклата са произведение на изкуството, което си заслужава всеки цент от петте хиляди долара за брой.
Демна Гвасалия е известен провокатор, който се рови из архивите и представя класически линии и модели в нова, много по-екстравагантна светлина. Извънгабаритните палта, пуловери и якета се превърнаха в подпис на неговия дизайн, а роклите "пашкули" и шапката "чадър" стигнаха до статута на емблема още преди сезона да е свършил.
Само преди седмица по време на Haute Couture шоуто Гвасалия хвърли последователите си в размисъл с представянето на ревюто "Клонинги", отново вдъхновено от виртуалната реалност.
"Това, което виждате онлайн, не винаги е истинско", каза дизайнерът в описанието над публикуваното видео.
Представянето на колекцията се фокусира върху въпроса умеем ли да различаваме истината от фалша, защото живеем в свят на филтри и технологии, които ни съдействат в създаването на алтернативна, измамна реалност. Или свят на дигитални клонинги.
Във визията за пролетния и летен сезон дизайнерите на Balenciaga са взаимствали лога и модели от Gucci. А Гвасалия уточнява, че с действията си "връщат жеста" на главния дизайнер в италианската марка - Алесандро Микеле, който плагиатства идеи от Balenciaga за последната си колекция.
Част от чантите, които са едно към едно с модел на Gucci, дори вървят и с пояснение: "Това не е чанта на Gucci".
"Алесандро и Демна са много различни и ги обичам и двамата", казва Франсоа Пино, директор на конгломерата Kerring, под чиято шапка се намират и двете модни къщи.
"Не е нужно да поставяме това брандиране и присвояване под въпрос, защото всеки го прави. Независимо дали си признава или не", твърди още Пино.
За 2022 г. Balenciaga е планирала свеж прилив на мода без пол. Или казано с други думи, толкова широки дрехи, че от един поглед трудно да разберете дали в тях е мъж или жена.
От виртуалния вид на конфекцията може да се съди, че Демна Гвасалия не е щадил материали. Тоалетите са дълги до земята и напластени, а обувките са на високи и масивни платформи.
"Хората искат да ме вкарат в кутията на някой, който прави само качулки и маратонки. Аз искам да покажа какво е наистина да си дизайнер. Искам да правя мода, която резонира с различните поколения. Искам по-младите хора да оценят различието на този тип облекла", казва Гвасалия за колекцията си.