Кросфитът спорт ли е, или не? От години се водят спорове по този въпрос и сигурно така ще си остане още дълго време.
Със сигурност обаче е ясно, че е феномен, който в голяма степен промени фитнес индустрията и създаде собствен комерсиален бизнес модел в глобален мащаб - с платени курсове, тренировки, семинари, спонсори, екипировка, лицензи, състезания и всичко останало, свързано със запазената марка CrossFit и компанията зад нея.
Но вече си има конкурент и то доста сериозен.
HYROX може да съществува като концепция от едва седем години, но вече се практикува от стотици хиляди в близо 2500 партньорски зали по цял свят.
За първи път се появява като идея в главата на немеца Кристиан Тьоцке, който има богат опит като организатор на масови спортни събития. Той е искал да създаде нещо с по-широк обхват, което да бъде достъпно за всички хора, без значение от пол и възраст.
За целта се свързва с олимпийския шампион по хокей на трева Мориц Фюрсте и в крайна сметка двамата замислят HYROX.
Всичко е много просто - осем упражнения за сила и издръжливост, като между всяко едно от тях се бяга по 1000 метра:
- 1000 м бягане - 1000 м Ски Ерг тренажор;
- 1000 м бягане - 50 м бутане на шейна;
- 1000 м бягане - 50 м дърпане на шейна;
- 1000 м бягане - 80 м бърпита със скок напред;
- 1000 м бягане - 1000 м гребане на тренажор;
- 1000 м бягане - 200 м фермерска разходка;
- 1000 м бягане - 100 м напади с тренировъчна торба;
- 1000 м бягане - 100 wall balls
Комплексът е замислен с упражнения, които са технически лесни за изпълнение и съответно могат лесно да бъдат оценявани от съдии по време на състезание. Това е важно, ако искаш да правиш масови събития с едновременното участие на хиляди хора.
Упражненията също така трябва да бъдат поне сравнително безопасни за изпълнение, когато човек е изморен и също така да са еднакво трудни за мъже и жени.
Първото събитие се провежда в Хамбург през ноември 2017 г. с 650 участници. Тази година се очаква HYROX да бъде домакин на общо 45 събития за 425 000 участници от пет континента.
Форматът е напълно отворен и буквално всеки човек може да участва в някоя от категориите. Те са разделени на мъжки и женски, разделени съответно на отворена (за всички), професионална, за двойки и щафетна с отбор от 4 участника.
"Нивото за участие е наистина ниско", обяснява Джейк Диърдън, треньор в рамките на HYROX и миналогодишен световен шампион на двойки. "Това е така, защото движенията не изискват сериозни технически умения в сравнение с други спортове. Всеки може да влезе, независимо дали е обикновеният посетител на фитнес залата или отдаден HYROX атлет."
Форматът може да е измислен за "всяко тяло", но все пак си има и професионална дивизия с класиране на най-добрите състезатели, които в края на всеки състезателен сезон участват на световно първенство.
Тазгодишният шампион при мъжете е австриецът Александър Рончевич с време от 56:21 мин., докато при жените първа е Меган Джейкъби от САЩ с резултат от 59:59 мин. Всеки от тях печели по 25 000 долара награда за титлата си.
Интересът определено нараства и това логично привлича много сериозно спонсорско участие и наградни фондове, както и при кросфит състезанията.
Тук личат имената на PUMA, Red Bull и един от лидерите в производството на хранителни добавки MyProtein. Сред имената на бизнес партньорите на HYROX изпъква и Centr - фитнес бранда на актьора Крис Хемсуърт.
Друга прилика с кросфита е централизираната бизнес организация. По сходен начин HYROX разработва собствени материали и курсове за сертифицирани треньори и също така работи с афилиейт зали по цял свят, които могат да използват бранда HYROX срещу членски внос.
В бъдеще се предвижда да се появяват и така наречените Performance центрове със стандартизирано оборудване и планировка.
Остава само да видим дали HYROX може да се окаже толкова успешен проект, колкото е кросфита.