Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Сънищата са последното място, на което няма реклами. Не го пипайте!"

Големите корпорации вече се опитват да проникнат и в сънищата ви Снимка: iStock
Големите корпорации вече се опитват да проникнат и в сънищата ви

Molson Coors няма нужда от реклама, особено в САЩ - това е един от най-популярните северноамерикански брандове бира. Въпреки това през 2021 г. компанията се изкушава да си направи реклама, която е на ръба на етичното и допустимото.

Ужасяващият експеримент се провежда в сумрачна и безлична сграда някъде из Лос Анджелис, където 18 доброволци са накарани да гледат странно видео, което показва хаотични кадри на кенчета бира, природни пейзажи и анимационни картинки.

Всичко това е озвучено с психеделична електронна музика.

След това участниците са помолени да си легнат да спят, докато слушат абсолютно същия обезпокоителен саундтрак.

Целта, която Molson Coors си поставя, гранични с научна фантастика, но и с антиутопия - фирмата иска да "форматира" човешкото подсъзнание и то да започне да мечтае за един кен добре изстудена бира.

Шокиращото е, че експериментът се оказва успешен и 30 на сто от доброволците признават, че продуктите на бранда са се появили в съня им.

Всъщност резултатите от опита на Molson Coors не бива да ни учудват. Както посочват от The Hustle, съвременният човек вижда около 10 хиляди реклами на ден. В това число влизат билбордовете, плакатите и брошурите на големите магазини, но и телевизионните спотове и онлайн рекламата.

Рекламите дотолкова са проникнали в ежедневието ни, че започваме да не им обръщаме особено внимание и да ставаме резистентни към тях. А компаниите не искат това.

Фирмите искат да се сещате за техните продукти във всеки удобен момент и сега настояват дори и да ги сънувате.

Започва ли да ви звучи като "Генезис" на Кристофър Нолан?

Професорът по психиатрия Робърт Стикголд обяснява, че когато сънуваме, мозъкът и подсъзнанието ни възпроизвеждат необяснима смесица между спомени и фантазии. Сънищата обаче могат да бъдат повлияни от определени миризми, кадри, светлини и цветове.

В експеримент на Стикголд и колегите му от Харвард те оставят доброволци да играят "Тетрис" по седем часа на ден в продължение на три дни. След това 60 процента от респондентите казват, че са сънували играта.

Сънищата се влияят още по-лесно, ако човек е в състояние на хипнагогия - състоянието между дълбокия сън и събуждането. В друг опит Стикголд започва да пуска аудиозапис на една-единствена дума - "дърво" - на участници в хипнагогия. Повечето започват да сънуват дървета, след като отново изпаднат в дълбок сън.

Подобен подход може да се използва и за полезни цели - за учене на нов език, за усвояване на талант, за отказ от цигарите или алкохола.

През 2021 г. обаче Боби Гулд - блогърка, пишеща за пътувания - попада на обява за "голям бранд, който търси доброволци да спят".

Фирмата плаща по хиляда долара на доброволец, така че лесно се съгласява да участва. И така Гулд попада във вече споменатия експеримент на бирата на Molson Coors, а в осемте часа сън, които следват, сънува възможно най-странните сънища.

Боби сънува бутилки бира, които падат от самолети, или как подскача с пого стик около натрупани кенчета бира. "Почувствах се като опитна мишка", казва тя пред The Hustle и с неудоволствие признава, че опитът се е оказал успешен.

В момента за доброволци за подобни експерименти се оглеждат и марки като Microsoft, Sony PlayStation и Burger King. Технологичните компании искат да накарат геймърите да сънуват своите любими и мечтани игри, за да си ги купят след това.

А Burger King се хвали, че разполага с хамбургер, за който е "клинично доказано, че причинява кошмари".

По данни на американската Асоциация по маркетинг 77 на сто от респондентите посочват, че смятат да се пробват в сферата на сънищата през идните три години.

Специалистите по сънища като Стикголд обаче предупреждават, че подобен напредък е по-добре да не се случва.

"Сънищата не са детска площадка за корпорациите", категоричен е психиатърът. Той предупреждава, че хората са достатъчно облъчени от реклами, за да бъдат принуждавани и да сънуват такива.

Подобно нещо, уточнява Стикголд, би могло да доведе до стрес, депресия, психични отклонения и даже зависимости към дадени продукти.

"Сънищата са последното място, на което няма реклами. Не го пипайте!", казва той в заключение.

   

Най-четените