Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Новата линия на метрото в Копенхаген - красива и в крак с времето

Новата линия на метрото в Копенхаген се слави с красивите си станции Снимка: Reginaldo Sales/Metroselskabet
Новата линия на метрото в Копенхаген се слави с красивите си станции
Cityring е 15,5-километрова линия със 17 нови спирки, което почти удвоява броя на съществуващите станции. Снимка: Reginaldo Sales/Metroselskabet
Cityring е 15,5-километрова линия със 17 нови спирки, което почти удвоява броя на съществуващите станции.
Сега свързва отдалечени от центъра на града квартали, които са отдалечени и един от друг. Снимка: Reginaldo Sales/Metroselskabet
Сега свързва отдалечени от центъра на града квартали, които са отдалечени и един от друг.
Пълна обиколка на цялата линия отнема 24 минути. Средната скорост е около 40 километра в час, но когато влакът достигне максимална скорост, той може да пътува с 90 километра в час. Снимка: Reginaldo Sales/Metroselskabet
Пълна обиколка на цялата линия отнема 24 минути. Средната скорост е около 40 километра в час, но когато влакът достигне максимална скорост, той може да пътува с 90 километра в час.
Построени са обществени площади със 150 пейки и 800 дървета, поставени са около 17 нови станции. Снимка: Reginaldo Sales/Metroselskabet
Построени са обществени площади със 150 пейки и 800 дървета, поставени са около 17 нови станции.
Стъклото и светлината са ключови дизайнерски елементи за станциите и са проектирани така, че да се интегрира обкръжаващата ги среда. Снимка: Reginaldo Sales/Metroselskabet
Стъклото и светлината са ключови дизайнерски елементи за станциите и са проектирани така, че да се интегрира обкръжаващата ги среда.
Линията, освен че е красива, работи автоматично без нужда от кондуктори. Снимка: Reginaldo Sales/Metroselskabet
Линията, освен че е красива, работи автоматично без нужда от кондуктори.
 За разлика от по-старите станции, всички нови са оборудвани с два асансьора, вместо един и наклонът на стълбите е намален, за да направи качването и слизането по-удобно. Снимка: Reginaldo Sales/Metroselskabet
За разлика от по-старите станции, всички нови са оборудвани с два асансьора, вместо един и наклонът на стълбите е намален, за да направи качването и слизането по-удобно.
За шефа на метрополитена е важно хората да не мислят много за използването на метрото, "тъй като е лесно и не е нужно да планирате пътуването си".

В Копенхаген трафикът обикновено се случва заради многообразието от транспорт на две колела.

Откакто велосипедите са внесени в Дания от Франция през 1869 г., те се превръщат в основната форма на транспорт в скандинавския град. През 20-те години не е необичайно да видите работническата класа и висшето общество да кара колело, за разлика от днес. Но с отварянето на новата линия на метрото M3 Cityring, имат през къде да заобиколят.

Въпреки че метрото на Копенхаген винаги е било доста ефективно, в много квартали липсваха станции и бяха по-трудно достъпни. Към това и нарастващото население от около 10 000 нови жители годишно, които се насочват към автобусите и влаковете. В град от 650 000 души около 200 000 пътуват в метрото всеки ден, понякога дори с колелото си.

Cityring е 15,5-километрова линия със 17 нови спирки, което почти удвоява броя на съществуващите станции. Сега свързва отдалечени от центъра на града квартали, които са отдалечени и един от друг.

"На първо място, беше въпрос на подобряване на обществения транспорт, да го направим по-ефективен и по-качествен. Но трябваше да вземем предвид и развитието на града в други райони извън центъра", казва изпълнителният директор на метрополитена в Копенхаген Хенрик Плоунман Олсен.

Построени са обществени площади със 150 пейки и 800 дървета, поставени са около 17 нови станции. "Искаме на тези места да има и повече търговия, и повече жилища. Виждаме, че новата линия привлича магазинери, но също така и офиси, ориентирани към бизнес услуги", добавя той.

Изграждането на линията не става без предизвикателства обаче. Олсен признава, че осемте години на строителство възпрепятстват трафика и като цяло нарушават ежедневието на хората. "Ние разполагахме машини буквално пред прозорците на хората години наред", признава Олсен.

Техническите въпроси също се оказват предизвикателство за проектантите на тунелите. Те трябва да се изграждат около по-стари структури с разклатени основи, като историческата църква на Фредерик, наричана Мраморната църква.

Контролът на подземните води също е наложителен по време на строителството. Освен това, строителите трябва умело да маневрират около съществуващите тунели на метрото. В крайна сметка разширяването е завършено без спирания на сегашната система.

Самата линия, освен че е красива, работи автоматично без нужда от кондуктори. Системата работи 24 часа в денонощието, 365 дни в годината - рядка услуга, предлагана само в шепа градове по света, сред които Ню Йорк, Чикаго и Мелбърн.

Пълна обиколка на цялата линия отнема 24 минути. Средната скорост е около 40 километра в час, но когато влакът достигне максимална скорост, той може да пътува с 90 километра в час. За разлика от по-старите станции, всички нови са оборудвани с два асансьора, вместо един и наклонът на стълбите е намален, за да направи качването и слизането по-удобно.

Във времена на iTouch-културата, екраните на машините за билети предоставят карти и информация за маршрута.

Стъклото и светлината са ключови дизайнерски елементи за станциите и са проектирани така, че да се интегрира обкръжаващата ги среда. Например на гарата Frederiksberg Allé, зелената цветова гама на интериора е подсказка за близкия парк на открито.

Двата принципа, по които се изработва метрото, са прозрачност и ефективност. Приходите от продажбата на билети се реинвестират в поддръжка, а тримесечните проучвания сред пътниците дават на операторите на метрото посоки за работа.

Cityring не иска да се състезава с велосипедите, а вместо това да се интегрира в съществуващата транспортна инфраструктура. То подкрепя идеята да се ползват и двете. Велосипедите са позволени в метрото, а на всяка гара е осигурено място за съхранението им. На екраните на изходните пунктове са обявени автобусите и влаковете наблизо за лесни връзки.

Въпреки че тези функции вълнуват жителите на новата система, Олсън смята, че "най-важното е, че не е нужно да търсите таблицата с разписание, можете просто да минете през гарата и веднага след това ще има влак".

Новата линия и като цяло разширяването на метрото не само обслужва града, но позволява на Копенхаген да се състезава на международно ниво. Позовавайки се на Хамбург и Стокхолм като близки съперници, Олсен се надява да привлече както бизнеса, така и туристите в Копенхаген чрез възможностите, които предоставя метрото. С отварянето на M3 Cityring очакванията са те да нараснат от 65 милиона на 122 милиона до 2020 г., а през следващите пет години трябва да бъдат отворени две разширения към съществуващата линия M4.

Въпреки че прогнозите са амбициозни, определението на Олсен за успех е по-скромно: "Колкото по-малко хора трябва да мислят за нас, толкова по-добре. Ако можете просто да разчитате на нас и не мислите много за използването на метрото, тъй като е лесно и не е нужно да планирате пътуването си, тогава предполагам, че имаме успех".

Вижте в галерията още снимки на новата линия на метрото.

Най-четените