Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Пари като сняг

А не е ли дошло време за стратегия за зимен туризъм
А не е ли дошло време за стратегия за зимен туризъм

Протестите на софиянци от Центъра срещу новите правила за паркиране вдигнаха с още няколко градуса бездруго горещото лято и за Столична община. И замръчкаха решението на друг проблем, който не търпи отлагане. Не защото утре ще завали сняг, а защото отново е под въпрос зимният сезон на Витоша.

"Спасяването на ски сезона ще е предмет на нова среща с фирмата и Столична община", каза министърът на земеделието и горите Мирослав Найденов на 2 август т.г.

Такава среща се състоя - във формат кмет на София, представители на "Витоша ски", Изпълнителна агенция по горите и земеделското министерство. Без разни екоорганизации. Но изявления след нея нямаше, макар и кметът Йорданка Фандъкова да обяви, че се е случила. Значи спасение още не е намерено.

Пак държавна помощ за "Витоша ски"? Нали Брюксел наказва за това

Столичното кметство и изпълнителната власт, с помощта на юристите на фирмата, която държи ски съоръженията на Витоша, трескаво търсят начини как да се помогне на "Витоша ски" да е единствен стопански субект на Витоша. Докато не го намерят, очевидно няма да разширят кръга на посветените в "спасението" на ски сезона.

Държавната помощ за частна компания, според правилата на ЕС, се наказва. Зелените вече сигнализираха Европейската комисия в края на м.г. за промените в Закона за горите, внесени тогава под диктата на "Витоша ски". Ако това се случи отново - и пак в интерес на едни и същи лица, вече няма да прилича просто на милеене за ските.

Бившият шеф на Природен парк "Витоша" Тома Белев и председател на УС на "Зелени Балкани" зададе 12 въпроса по повод тайните преговори. Няма отговори, но си струва въпросите отново и отново да се задават - докато се получат. Бездруго се установява разминаване между факти и намерения. Например как така операторите на лифтове работят на загуба, а в същото време декларират намерения да строят ски зона за 70 милиона евро?

На сайта си "Витоша ски" любезно уведомява, че "при благоприятни метеорологични условия" сезонът ще продължи до 4 ноември 2012 г. - тоест дотогава ще работят пуснатите на 1 август Симеоновски и Драгалевски лифт, а "след едномесечна пауза ще имаме готовност за започване на зимен сезон 2012/2013 г."

Дали? След като преди повече от месец отново обявиха, че зимен сезон може и да няма. Всъщност, ако "преговорите" се проточат, може да се провали и този сезон. Макар че съвършено нищо не пречи на "Витоша ски" да подготвят необходимите документи за категоризация на пистите си (в момента само "Витошко лале" е категоризирана като писта): да направят скица-проект на всички съоръжения, които ползват, да се заемат геодезистите с очертанията, да се пресметне колко декара се ползват и съответно да бъдат категоризирани.

В крайна сметка категоризацията се прави по инициатива именно на собственика на съоръженията на съществуващите писти, понастоящем пасбища (защото фигурират като такива).

"Витоша ски" официално заяви, че не иска отново да плаща наем за една година за терените, които се ползват като писти (наемът от 12 лева/декар се превежда на горското стопанство). Но ако иска държавата да плати за това, очевидно мнозина данъкоплатци - и скиори, и не-скиори няма да са съгласни. Найденов разпореди да се почисти под лифтовете на Витоша - ОК, но не е работа на горските стопанства да обработват и пистите. Техните функции са ясно разписани по закон и ако някой иска да им вмени и тази дейност, да им го разпише в заповед.

Решението може да дойде от Заека

Положението със зимния сезон не е чак такава безизходица, каквато се опитват да го представят от "Витоша ски", сякаш купените за 8.3 милиона лева лифтове им дават безграничен контрол върху ситуацията. Стига да поискат, Столична община, заедно с Министерството на физическото възпитание и спорта и Българската федерация ски могат да намерят изход - в името на интересите на скиорите, голяма част от които деца - и без "Витоша ски".

В крайна сметка от лифтовете няма особена полза, ако няма писти и скиори по тях, а наред с това и ски учители. А "Витоша ски" иска всичко за себе си. Видяхме обаче какво направи, когато, възползвайки се от положението си, наложи четири пъти по-високи цени на картите за ски учители от обикновените. С аргумента, че печелели на неин гръб. Добре, че съдът възстанови справедливостта, но пък вече никой няма илюзии как частната фирма разбира бизнеса - без конкуренция на терена.

И все пак, при добра воля, Столична община може да осигури сезон за софиянци, които искат да спортуват и отдъхват тази зима на Витоша, както и за хлапетата, които за първи път ще се качат на ските.

Преди няколко години предшественикът на спортното министерство - ДАМС, предоставя с договор влек "Заека" за ползване, стопанисване и поддръжка на Българската федерация ски (БФС). Но вместо да го ползва основно за тренировки и обучение на скиорите от представителни отбори и ски клубовете, заплащането за влека е включено в общата карта за зона "Алеко" на "Витоша ски". Въпреки че през цялото си съществуване допреди това ски влек "Заека" е бил с отделни цени, съобразени с финансовите възможности на масовите спортисти и скиори.

Стигна се дотам, че макар и "Заека" да не е собственост на "Витоша ски", а на спортното министерство, т.е. държавна, съоръжението също не работеше по време на мораториума върху сезон 2011/2012. Вероятно така в БФС с председател Цеко Минев разбират бизнеса, но не и спорта. (От Webcafe.bg изпратихме запитване по Закона за достъп до обществена информация какъв е наемът, заплащан от "Витоша ски" за използването на "Заека" и заплатени ли са всички дължими суми. Ще публикуваме отговора на спортното министерство, щом го получим.)

Във ведомството на Свилен Нейков отлежава от две години едно предложение от Българския туристически съюз (БТС) да стопанисва и поддържа ски влека, да се грижи, поддържа и обезопасява прилежащата към него писта "Стената", на която са се учили да карат ски поколения софиянци, да съгласува цените на билетите и картите за "Заека" с МФВС - и да ги съобрази с възможностите на масовата категория скиори на Витоша.

Но министерството на Нейков не си мърда и пръста за реализиране на това предложение на БТС, към което - в случай че идеята намери подкрепа от страна на Свилен Нейков и екипа му, (а защо не и от БФС), би се присъединило и "Сдружение на Витошки ски и сноуборд училища". Всички те работят на Витоша и искат да я съхранят и запазят като зона за общодостъпен и масов спорт, каквато винаги е била. Едно от оправданията да не работи "Заека" е необходимата за ремонта му сума - около 140 000 лева според експерти, наети от държавното ведомство, близо 2.5 пъти по-малка - според други. Но в случая парите не са основният аргумент - в крайна сметка държавата беше готова да купи дори два ратрака и да похарчи близо половин милион евро за тези машини, само и само сезон да има, нали?

А всъщност не е ли дошло времето за създаване - не просто на книга - на стратегия за развитие на зимния туризъм, в която всяка българска планина да си знае мястото, какъв тип зимен туризъм ще се прави там, каква част от горския фонд ще се ползва за целта и как зимните курорти биха могли да се допълват един друг, с писти и зимни атракциони за различен тип туристи. Защото Витоша например не може да бъде развивана като зона за ски туризъм от типа на Банско и Боровец. А и едва ли е необходимо. Тя просто си е на софиянци - и този монопол е съвършено оправдан.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените