С такси в омагьосан кръг

„Не съм длъжен да ти говоря на английски и не ми се отваряй, защото ще ти сложа белезниците пред всички...“, нещо такова крещеше едно ченге пред входа на летището на един току-що слязъл от копърка чужденец, който се опитваше да обясни защо е отказал да си плати.

Сценката се разиграва два-три дни преди да влезе в сила тавана на таксиметровите тарифи, за която копърките вчера писнаха колко е несправедлива и изключително нагло заявиха, че "ужилените" от тях чужденци, не са за съжаление, защото повечето били "баровци".

Малко преди това пък се чудех кой въобще все още позволява на едни възпълни, окичени с тежки деветдесетарски ланци чичовци да стоят пред зона „Пристигащи“ на летището и да наобикалят изглеждащите като „баровци“ чужденци, предлагайки им превоз.

А шофьорите, които таксуват на по-високи тарифи, не е като да не подлежат на санкции: според промените в Закона за автомобилните превози глобата за водачите на копърки е 3000 лв.

За контрола на неспазващите новите правила обаче са отговорни автомобилните инспектори. Пробвай да се сетиш за всички новини по темата със служителите на Държавната автомобилна инспекция, за да се сетиш, че всички съдържат ключовите думи „подкуп“ и „рекет“. Автомобилните инспектори толкова са се сраснали с тези действия, че влизат в новините и когато са отказали подкуп – под формата на егати сензацията.

За всички е ясно, че от години объркалите се да се качат в такова такси граждани се оправят кой както намери – или слизаш набързо, докато наглецът е спрял на светофара, или не му плащаш (както в случая с „отворения“ чужденец), но ако си току-що пристигнал от някое село старец за преглед във Военна болница, пенсийката ти е отишла в джоба на копърката.

Лично аз се придвижвам с колело и не съм пряко засегнат от бабаитщината на таксиметровия капитализъм. Но стоянките на копърки точно пред болници например са такъв цинизъм, че липсва само една табела „Парите или живота!“

На тоя фон шофьорите, които возят на тарифи от над 3-4 лв. на км са категорични, че ще излязат на протест, защото според тях ограничението е антипазарна мярка, като смятат да се обявят и против ограничения (колко да е ограничен?!) достъп до входа на ключови обекти, като Летище София и Централната автогара.

Как да нямат такава увереност, като отношението на властите към тези досега легални измамници е по-скоро нежно. В края на м.г., когато бившият транспортен министър извика журналисти на летището, за да покаже какви мерки са взети, за да не бъдат лъгани пътниците (денонощно дежурство на хора от "Автомобилна администрация" и табели с надпис, че таксито до центъра струва около 12 лв., по тарифите на големите компании), екип на „24 часа“ засне около пет коли на неоторизирани фирми с тарифи между 4,80 и 4,99 да кръжат като лешояди наоколо само два часа след визитата на Цветков. Самият той подчерта, че "пределните цени на таксиметровите услуги са абсолютно европейска практика и не са българска измишльотина“.

Но въпреки новите, влезли в сила от днес мерки, все още има над 10 общини, които не са определили крайна цена за километър – като не говорим за някаква отшелническа община, а за Несебър, в която влиза и адския рай за чужденците Слънчев бряг. Там се обсъжда таванът да бъде около 3 лв. на км през деня – което направо ще е евтиния на фона на практиката по курортите да си плащаш за превоз на такси по изгодно за шофьора договаряне.

А докато новият министър на транспорта Ивайло Московски е поредният, който обещава това да спре, а инспекторите заплашват с белезници блеещите клиенти, транспортът в София например остава изключително неефективен, за да продължаваш да си зависим от такситата.

В този омагьосан кръг влизат и такситата с уж нормални тарифи, но с устройства за умножаване на сметката, които се инспектират само при големи поводи – както в случая на Световната купа по ски-алпийски дисциплини, но пък проверката на банските бакшиши също стана в последния момент.

Затова на всеки протест от страна на копърките, трябва да има и контрапротест – ако едното е “антипазарно“, тяхното е антиморално. И ни предизвиква да им отвръщаме със същото. А ние просто искаме да стигнем навреме, за да посрещнем баба си на гарата или гаджето си на летището...

#5 solaar 25.05.2011 в 15:40:31

Вчера не летището нормалните таксита 5 минути си подвикваха кой да ме вземе като клиент и никой не ме искаше, защото маршрута ми беше "само" до Младост 4 и цената накрая беше "само" 7 лв. Трябва яка регулация на тези таксита. Цигани са, като цигани возят.

#6 Гризли 25.05.2011 в 15:41:06

Проблем с копърките ще има, докато няма държава! Когато се вземе касова бележка с такава баснословна сума и когато държавата глоби копърката, тогава ще има промяна... Така или иначе се знае за кое разстояние колко може да е максималната сума при тавана на тарифите - щом цената е по-висока, значи или има помпа, или нещо друго не е наред. При което държавата трябва да глобява сериозно или направо да затваря фирми! И нещата ще си дойдат на мястото бързо... Но като няма държава, има проблеми!...

#7 Borracho 25.05.2011 в 18:05:26

Мдаа ,наистина държавата трябва да ги наказва сериозно а не никак, както е сега. В напредналите (и не чак толкова даже) европейски държави такива бакшиши няма. Поразпитвалсъм колеги в Испания дали има такива цигански номера и ми казаха, че разрешителното да караш такси струва средно 100-120 хиляди евро. Броя разрешителни за всяка община е различен и се контролира, тоест не може всеки пуснат затворник да реши, че от утре е бакшиш. Глобите са зверски и веднъж хванат ли те да ментиш с апаратче или да не возиш по апарат ти взимат разрешителното за много години (не знам дали не е и завинаги). Такситата са скъпи, 2 -2.5 евро на километър, но пък знаеш за какво плащаш.

Новините

Най-четените