Хамстери в диамантени въртележки или "Ефектът Кардашиян"

"Парите провалят хората", казват хората, дори и 13-годишни момчета, преминаващи през своята Бар-мицва. Лицата им обаче са на сантиметри от наета разголена танцьорка, а цялото празненство струва на родителите обикновено около 90 хил. долара.

На въпроса какви искат да станат като пораснат, много деца вече отговарят "Богат и известен".

Тези деца обаче са застрашени сериозно от депресия.

Всеки вече иска да е богат или поне да се чувства такъв. Това могат да потвърдят производителите на луксозни стоки. Парите не те правят задължително щастлив, но те правят нещастен по малко по-поносим начин.

Преследването на благосъстояние е един от основните елементи от "Американската мечта". Защо тогава мнозина казват "Повече пари, повече проблеми"? Според специалистите парите сами по себе си не са зло, но наличието им при пълна липса на ценности вече се превръща в проблем.

Така хората започват да искат повече. А ако могат да си го позволят - още повече, и повече, и повече, до пълно пристрастяване.

Оказва се, че за това пристрастяване до огромна степен имат вина знаменитостите. Те непрекъснато демонстрират още повече пари, повече вещи, повече жажда за внимание.

Публиката се превръща в хамстери, които се въртят на въртележка и си мечтаят тя да е диамантена. "Американската мечта" се превръща в повсеместен кошмар, който далеч не е валиден само за САЩ.

Най-удобно е да го наречем "Ефектът Кардашиян".

През последните години светът е облъчен от медиите и кадрите, изпълнени с лукс и скъп лайфстайл. В миналото телевизионните поредици бяха пълни със скромни хора от средната класа, разнообразявани от богаташи като тези от "Далас", "Династия" и "Дързост и красота".

След това се появиха лудости като "Моите сладки 16" - риалити, което показва как момичета, които стават на 16, организират разточителни партита, които биха засрамили всеки по-пищен български абитуриентски бал.

После дойде и феноменът на феномените - шоуто на фамилията Кардашиян, която показа какво е да си известен, само защото си известен, без талант и без особени способности. Предаването не показва много от историята на семейството, а по-скоро е като каталог на начина му на живот - пътуване до Вегас, вечеря в скъп ресторант, пазаруване, козметика.

Колкото повече такива неща гледаме, толкова по-склонни сме да вярваме, че другите живеят далеч по-добре. Преди всеки се сравняваше със съседа - дали е по-успешен, каква кола има. Сега публиката гледа предимно към звездите, защото са пред очите й далеч по-често, отколкото съседите.

Да следиш какво правят Иванови прерасна в това да следиш какво правят Кардашиян, Джоли, Шийн...

Вече няма някой, който не е чул, че Forbes обявиха Кайли Дженър, най-малката сестра на Ким Кардашиян, за най-младия самосъздаден милиардер.

Състоянието й идва от продажба на козметика и по-точно комплекти за устни. Огромна роля в рекламата изиграха напомпаните с филъри устни на Кайли, които показват как културата се влияе от социалните медии и образите в тях.

И масовата аудитория попада в омагьосан кръг.

Това, което преди е изглеждало като излишен лукс, вече е необходимост. В списъка влизат големи колкото стената телевизори, дизайнерски чанти и дори пластични операции.

Последното отново навежда на мисли към Кардашиян-Дженър, които изглеждат толкова модифицирани, че чак приличат на пластмасови.

Все пак обаче можем да се посмеем на тези хора, а не да ги приемаме за пример. Наскоро Кендал Дженър показа в Instagram дома си, а на една от стените виси в рамка кадър, който е печелил гимназистки конкурс по фотография...

Новините

Най-четените