Планетата Земя изобилства от милиони различни забавни тенденции. Но в началото на тази година вероятно няма нещо друго, което да е предизвикало опасните желания на човек така, както ярко оцветените капсули с перилен препарат, известни като Tide Pods.
Капсулите са един от няколкото такива продукти на пазара. Производителят им ги описва като “малка, но силно действаща” алтернатива на традиционните перилни препарати. Всяко малко джобче съдържа ярка на цвят течност и ако го помиришете, ще доловите нотките на химически ароматизирана пяна за вана.
Не са рядкост сравненията между капсулите и различни видове бонбони.
Тези капсулите обаче, както може да се предположи, са отровни за човешкото тяло - пълни са с концентриран перилен препарат, поради което, естествено, не са предназначени за консумация. Сайтът на компанията предлага изчерпателно, многостъпково ръководство за предпазване на децата от рисковете от консумацията на тези капсули.
Според американската Комисия за безопасност на потребителските продукти две деца и шестима възрастни са намерили смъртта си след консумация на капсули с перилен препарат от дебюта им през 2012-а до 2017 г.
И все пак това не спира нови и нови желаещи да се включат в безумното предизвикателство за ядене на прах за пране.
Странната комбинация от удобство, наподобяващ бонбон външен вид и потенциал за причиняване на смърт превърнаха капсулите в едно от първите пълноценни интернет мемета на 2018-а. Така се зароди крайно опасното Tide Pod Challenge.
Признайте си: не ви ли се иска всъщност да научите какъв е вкусът на капсулите за пране?
В последните няколко седмици креативни хора онлайн превърнаха чрез тролене върху идеята за консумация на капсулите в комедийна реалност.
Из форумите се шегуваха как Гордън Рамзи възхвалява уникалния им вкус, измисляха апокалиптични фантастични ситуации, в които в супермаркетите започва бой за последния пакет с капсули на рафтовете, и дори се опитаха да пекат такива капсули върху замразена пица:
tide pods are the best thing ever to go on pizza🤤 pic.twitter.com/oA7MYTVuLs
— 𖤐₆⁶₆𖤐 (@MoonEmojii) December 31, 2017
Така се появи меме, което на пръв поглед изглежда глупаво. Поне донякъде обаче то е опит за описване на странното, реално желание, което много хора изпитват - да консумират въпросните капсули. Което поражда логичен въпрос: защо компанията е проектирала толкова банален, но отровен продукт, така че той да изглежда като плодови бонбони?
Въпросът е, че интересът към консумацията на капсулите и други подобни “опаковки за пране” не е нов.
Миналия юли The Onion публикува материал, в който твърдеше, че компанията за перилни препарати е разширили гамата си от подобни капсули, като включили нов вкус - на “кисела ябълка”. Още по-рано, през март, CollegeHumor публикува видео, наречено “Не яжте капсулите с перилен препарат”. То е посветено на неустоимото желание, което човек изпитва към идеята да изяде капсулите, след като някой му каже, че те са табу.
Основната идея не би могла да бъде по-проста: предупреждението на компанията да не се консумират капсулите е част от причините да искаме да ги консумираме или ни вдъхновява да си представяме какъв би бил вкусът им, ако наистина ги ядяхме.
Към края на декември потребител в Twitter предложи на компания за плодови продукти да направи безопасен бонбон, наподобяващ капсулите за пране. Скрийншот на туита набра невероятна популярност и беше ретуитнат повече от 60 000 пъти (и в отговор изглежда Gushers са блокирали въпросния акаунт).
В същото време кулинарната привлекателност на капсулите се обсъжда и в Reddit форумът “Forbidden Snacks”.
Меметата за предизвикателство включват абсурдни идеи, като теория за “разширяващия се мозък”, според която капсулите може да са били забраненият плод в библейската история на Адам и Ева. Стигна се и до това някои ресторанти да се пошегуват с идеята върху своите ставащи за ядене продукти:
Shouts out to Donald’s Donuts in Zanesville! #TidePodChallenge pic.twitter.com/oXMbQpKkYk
— Cory Harris (@iamcoryharris) January 18, 2018
Меметата в социалните мрежи предизвикаха достатъчно масов интерес, за да започнат хората да публикуват видеоклипове в YouTube, документиращи техните абсурдни опити да консумират капсулите.
Time съобщава за 39 случая на тийнейджъри, които “умишлено са злоупотребили” с капсули с перилен препарат само за първите 15 дни на годината.
В резултат на това и YouTube, и собствениците на бранда Procter & Gamble бяха принудени да разпространят изявления, заклеймяващи “предизвикателството”. YouTube дори премахват видоклиповете с него.
Такива клипове обаче демонстрират дълбоко погрешно разбиране за основната идея на шегата. Самата мистерия какъв е вкусът на капсулите за пране и забраненият им статут като опасни за живота продукти правят идеята за консумацията им толкова интригуваща.
Никой не иска да ви гледа как буквално поглъщате и после повръщате такава капсула. Истинската привлекателност на мемето е, че хората искат да видят колко възхитителни на вид (и забавни) могат да изглеждат капсулите в резултат на техните усилия.
Желанието да пробваш капсули за пране, дори и на шега, е същото, което кара хората да изпитват любопитство към идеята за пиене на шампоан или ядене на “бомбички за вана”.
Едно от най-добрите обяснения защо капсулите са привлекателни като нещо за похапване, е че те съчетават няколко неща, които хората харесват в храната си: някакъв вид външна “обвивка”, която съдържа течности подобно на сочно парче плод; плодов, сладък мирис; разнообразни ярки цветове (в зависимост от това кой вид аромат купувате), които, изглежда, съответстват на проучванията, свързани с връзката между апетит и цвят.
Не е странно да мислим, че капсулите умишлено са с дизайн, който да кара хората да искат да ги консумират. Защо компанията би изкушила хората по този начин? И нещо повече - дали предупрежденията на компанията да не се ядат капсулите не кара още повече хората да се питат какъв е вкусът им?
От въвеждането на капсулите през 2012, външният им вид не се е променял особено. Но и на други компании, произвеждащи сходни продукти за пране, се е налагало да въведат различни възпиращи и предпазни мерки, за да предотвратят консумацията им от хора.
Още през 2015 г. фирмата-майка на бранда — Procter & Gamble, оповести, че ще добави “горчив вкус” в различните си брандове капсули с препарат за пране, специално за да спре хората да се опитват да ги ядат.
В изследване от 2014, публикувано в изданието PLOS One, учените са се опитали да открият връзка между имитиращите храна хигиенни продукти (които проявяват наподобяващи храна характеристики) и случаите на хора, пили от шампоан. Това изследване твърди, че подобни продукти — от рода на ягодов или динен шампоан — “подвеждат” или “объркват” човешкото съзнание в името на маркетинга, което води до опасност за потребителите.
Това само донякъде важи за капсулите; те не са в опаковка, която да загатва по някакъв начин, че те са хранителни продукти, нито различните аромати имат имена, които да звучат особено хранително —“океанска мъгла”определено не звучи особено вкусно.
Няма причини обаче да смятаме, че мемето ще предизвика някакъв вид мания за ядене на капсули за пране.
Това донякъде се дължи на факта, че мемето иронизира самата идея. Според Американската асоциация на центровете за борба с отравянията, през 2017 г. броят на случаите на изложени деца на капсули с перилен препарат (10 570) е бил най-нисък от 2013 насам, когато за първи път такива продукти са се появили на пазара.
Тоест хората не са толкова глупави и като цяло разбират риска, който тези капсули представляват.