Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Целият свят говори за тези културни събития през годината...

 Милиони гледаха кралската сватба на годината 

На 19 май тази година вече бившата холивудска актриса Меган Маркъл се жени за принц Хари в Уиндзор. Кралската сватба беше едно от най-дългоочакваните събития на годината, гледано от милиони зрители по целия свят. Списъкът с гостите включваше семейство Бекъм, Амал и Джордж Клуни, Опра Уинфри и още много други.

Меган е първият човек със смесен произход, който се жени за член на британската монархия. Речта на свещеника, който ги венча, беше един от най-важните моменти на сватбата. 

Другият важен момент, разбира се, беше роклята. Маркъл избра изчистена рокля на дизайнерката Клеър Уейт Келър - първата жена артистичен директор в Givenchy. Снимка: Getty Images
Милиони гледаха кралската сватба на годината

На 19 май тази година вече бившата холивудска актриса Меган Маркъл се жени за принц Хари в Уиндзор. Кралската сватба беше едно от най-дългоочакваните събития на годината, гледано от милиони зрители по целия свят. Списъкът с гостите включваше семейство Бекъм, Амал и Джордж Клуни, Опра Уинфри и още много други.

Меган е първият човек със смесен произход, който се жени за член на британската монархия. Речта на свещеника, който ги венча, беше един от най-важните моменти на сватбата.

Другият важен момент, разбира се, беше роклята. Маркъл избра изчистена рокля на дизайнерката Клеър Уейт Келър - първата жена артистичен директор в Givenchy.
 Бионсе на фестивала Коачела 

Бионсе е суперзвезда не от вчера или от завчера, но изпълнението й на музикалния фестивал Коачела беше специално по рода си. Тя беше първата чернокожа жена хедлайнер на събитието, а сложното и визуално изпипано шоу беше определено като историческо.

Тя се появи в няколко тоалета, сред които костюм на Нефертити и лидер на женски клуб в колеж (на снимката). На сцената певицата изпълни някои от най-знаковите си парчета, но изпя и кавъри на Нина Симон и Outcast. Снимка: Getty Images
Бионсе на фестивала Коачела

Бионсе е суперзвезда не от вчера или от завчера, но изпълнението й на музикалния фестивал Коачела беше специално по рода си. Тя беше първата чернокожа жена хедлайнер на събитието, а сложното и визуално изпипано шоу беше определено като историческо.

Тя се появи в няколко тоалета, сред които костюм на Нефертити и лидер на женски клуб в колеж (на снимката). На сцената певицата изпълни някои от най-знаковите си парчета, но изпя и кавъри на Нина Симон и Outcast.
 "Златни глобуси" 2018 

През януари раздаването на наградите "Златен глобус" беше изпълнено с вълна от активизъм заради движението Time's Up. Мъже и жени от световния шоубизнес се обединиха в борбата си срещу сексуалния тормоз в бранша и не само.

На награждаването поддръжниците на движението се открояваха на червения килим, защото бяха облечени изцяло или почти изцяло в черно и носеха значки Time's Up. Жестът наруши рутината при преминаването на червения килим, защото този път никой не обсъждаше кой с какъв тоалет се е появил. Снимка: Getty Images
"Златни глобуси" 2018

През януари раздаването на наградите "Златен глобус" беше изпълнено с вълна от активизъм заради движението Time's Up. Мъже и жени от световния шоубизнес се обединиха в борбата си срещу сексуалния тормоз в бранша и не само.

На награждаването поддръжниците на движението се открояваха на червения килим, защото бяха облечени изцяло или почти изцяло в черно и носеха значки Time's Up. Жестът наруши рутината при преминаването на червения килим, защото този път никой не обсъждаше кой с какъв тоалет се е появил.
"Луди богати азиатци" се превърна в боксофис хит

Филмът се появи по кината по света през август. Той е екранизация по бестселъра на сингапурския писател Кевин Куан, а адаптацията беше важен момент във внасянето на повече расово разнообразие в Холивуд, тъй като кастът е изцяло азиатски. Последният път, когато е правено нещо такова, е преди 25 години.

"Луди богати азиатци" оглави боксофиса като само за първия си уикенд направи над 25 млн. долара приходи в САЩ, а общо по света спечели над 238 млн. долара. Филмът беше похвален, че е насочил вниманието към холивудските изгряващи таланти от азиатски произход.

Въпреки това той се провали в Китай, където донесе приходи от по-малко от 1 млн. долара през първия си уикенд по кината. Най-вероятно провалът се дължи на липсата на познати за китайците лица и културните различия между китайците, които живеят в родината си, и чуждестранната диаспора.
 "Черната пантера" като кино- и културен феномен 

През февруари 2018-а излиза филма на Marvel "Черната пантера" и става третият най-печеливш филм в САЩ, изпреварван само от "Аватар" и "Силата се пробужда". Но филмът не е просто боксофис феномен.

Кастът е предимно от чернокожи актьори, а действието се развива в измислената африканска държава Уаканда. Филмът беше определен като поклон към културата на чернокожите и техните права в Холивуд.

Филмът хвърли и повече светлина върху така наречения афрофутуризъм – философия, представена за първи път през 90-те години, която изследва идентичността и културата на афроамериканците през погледа на технологиите. Снимка: Facebook
"Черната пантера" като кино- и културен феномен

През февруари 2018-а излиза филма на Marvel "Черната пантера" и става третият най-печеливш филм в САЩ, изпреварван само от "Аватар" и "Силата се пробужда". Но филмът не е просто боксофис феномен.

Кастът е предимно от чернокожи актьори, а действието се развива в измислената африканска държава Уаканда. Филмът беше определен като поклон към културата на чернокожите и техните права в Холивуд.

Филмът хвърли и повече светлина върху така наречения афрофутуризъм – философия, представена за първи път през 90-те години, която изследва идентичността и културата на афроамериканците през погледа на технологиите.
 Банкси и картината, която се самоунищожи 

През октомври една от най-известните творби на Банкси - "Момичето с балона" - беше продадена за 1,4 млн. паунда при търг в галерия Сотбис в Лондон. Веднага след като чукчето за "Продадено!" удари, картината започна да се самоунищожава като се наряза през шредер, вграден в рамката.

"Going, going, gone..." написа Банкси в Instagram. Ден след случката артистът публикува и видео, което показва как точно е вградил шредера. Поривът да рушиш също е порив към съзидание, цитира Пикасо той. 

На нарязаната картина беше дадено ново име - "Любовта е в кошчето", а купувачът – жена колекционер от Европа – каза, че все пак ще купи картината. Снимка: Instagram @ Banksy
Банкси и картината, която се самоунищожи

През октомври една от най-известните творби на Банкси - "Момичето с балона" - беше продадена за 1,4 млн. паунда при търг в галерия Сотбис в Лондон. Веднага след като чукчето за "Продадено!" удари, картината започна да се самоунищожава като се наряза през шредер, вграден в рамката.

"Going, going, gone..." написа Банкси в Instagram. Ден след случката артистът публикува и видео, което показва как точно е вградил шредера. Поривът да рушиш също е порив към съзидание, цитира Пикасо той.

На нарязаната картина беше дадено ново име - "Любовта е в кошчето", а купувачът – жена колекционер от Европа – каза, че все пак ще купи картината.
 Dolce and Gabbana и голямото им китайско бедствие 

Дни преди грандиозното шоу в Шанхай в края на ноември италианските дизайнери се оказаха в центъра на скандал, който може да унищожи бизнеса им в Китай. В опита си да рекламират събитието те пуснаха три клипа, в които китайка се затруднява да яде с клечки пица, спагети и каноли.

Клиповете бяха сериозно критикувани, защото според мнозина са расистки и неуважителни към китайската култура. Нещата се влошиха допълнително, когато профилът на Стефано Габана предполагаемо се оказа обект на хакерска атака и започна да сипе обиди срещу китайците.

Няколко часа след това шоуто беше окончателно отменено. Ядосани потребители на социалните мрежи призоваха за бойкот на модната марка, а онлайн търговци на дрехи изтеглиха продуктите й от платформите си. Снимка: Getty Images
Dolce and Gabbana и голямото им китайско бедствие

Дни преди грандиозното шоу в Шанхай в края на ноември италианските дизайнери се оказаха в центъра на скандал, който може да унищожи бизнеса им в Китай. В опита си да рекламират събитието те пуснаха три клипа, в които китайка се затруднява да яде с клечки пица, спагети и каноли.

Клиповете бяха сериозно критикувани, защото според мнозина са расистки и неуважителни към китайската култура. Нещата се влошиха допълнително, когато профилът на Стефано Габана предполагаемо се оказа обект на хакерска атака и започна да сипе обиди срещу китайците.

Няколко часа след това шоуто беше окончателно отменено. Ядосани потребители на социалните мрежи призоваха за бойкот на модната марка, а онлайн търговци на дрехи изтеглиха продуктите й от платформите си.
K-попът се превърна в световна сензация

През април K-поп групата BTS печели първо място в класацията на списание Time за най-популярни личности на годината. Призът е потвърждение, че този стил музика се превръща във феномен в глобален мащаб, а BTS успяват да пробият на наситения с конкуренция американски пазар.

Жанрът е във възход от няколко години, но 2018-а се оказа особено успешна за корейския поп, отчасти заради олимпийските игри в Пьонгчан, Южна Корея. Там по време на Парада на нациите звучеше селекция от K-поп хитове.

Момичешката K-поп банда BLACKPINK от своя страна оглави класацията на Billboard. За първи път от 9 години K-поп група се оказва на първо място в чарта.
 Чайлдиш Гамбино пусна клипа към "This is America"

Чайлдиш Гамбино – сценичният псевдоним на актьора, певец и рапър Доналд Глоувър – стана хит в интернет с един от най-добрите музикални видеоклипове за годината. Видеото излиза през май месец и веднага грабна вниманието заради провокацията и посланията си.

Клипът е сниман в празен склад и показва артиста да тича и танцува, докато около него се разиграват сцени с шокиращо насилие. 

Четирите минути са наситени с метафори и критиката ги похвали като дело на истински гении и като сурова критика към американското общество и политиката към притежанието на оръжия. Снимка: Youtube
Чайлдиш Гамбино пусна клипа към "This is America"

Чайлдиш Гамбино – сценичният псевдоним на актьора, певец и рапър Доналд Глоувър – стана хит в интернет с един от най-добрите музикални видеоклипове за годината. Видеото излиза през май месец и веднага грабна вниманието заради провокацията и посланията си.

Клипът е сниман в празен склад и показва артиста да тича и танцува, докато около него се разиграват сцени с шокиращо насилие.

Четирите минути са наситени с метафори и критиката ги похвали като дело на истински гении и като сурова критика към американското общество и политиката към притежанието на оръжия.

Изкуството, музиката, филмите и модата са мощни инструменти за предаване на послания. А тази година беше изпълнена с културни събития, които масово грабнаха вниманието.

Банкси за пореден път шокира всички, след като негова картина се самоунищожи пред смаяните погледи на публиката.

Музикалната сцена все повече е доминирана от явлението K-поп - музикален жанр, зародил се в Южна Корея, но набиращ популярност и Европа и САЩ. За K-поп бандите тепърва ще се говори много и тепърва ще доминират класации като тази на престижния Billboard.

Киното предложи поредната доза супергеройски екшъни, сред които обаче ярко успя да изпъкне "Черната пантера". Една романтична комедия с изцяло азиатски каст също си спечели култов статут и успя да влезе във филмовата история.

Модата беше разтърсена от поредица от скандали. #MeToo стигна и до подиумите и зад кулисите на ревютата, а редица модели си признаха, че са ставали жертва на сексуален тормоз. Освен все по-естествено изглеждащи манекенки, видяхме и бременни такива, както и кърмещи.

Имаше и обвинения в расизъм, заради които Dolce and Gabbana отложиха грандиозно шоу в Шанхай, в което трябваше да участват над 120 модели. Годишният списък може да бъде продължен с още доста събития, които ни развълнуваха през тези 12 месеца.

В галерията ще видите девет от тях, за които всички говореха през 2018-а.

 

Най-четените