Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Истината за връзката между самочувствието и социалните мрежи

... е някъде по средата Снимка: Unsplash
... е някъде по средата

Ако разсеяно скролирате из Instagram или Facebook, когато имате няколко свободни секунди, далеч не сте единствени.

Но някога чудили ли сте се как всички тези снимки на чужди тела, независимо дали са кадри от почивка на приятел или селфи на знаменитост от фитнеса, се отразяват на начина, по който възприемаме своето собствено тяло.

През годините много се говори как масмедиите представят нереалистичните стандарти за красота под формата на ретуширани знаменитости и слаби като клечки модели.

Сега, когато инфлуенсърите запълват фийдовете, е лесно да си представим, че социалните мрежи също са нещо лошо, когато става дума за представите за тялото ни. Реалността обаче има повече нюанси и може би има начин да подбирате съдържанието на фийдовете си, за да се чувствате добре в собствената си кожа или поне да спрете да се чувствате по-зле.

Важно е да отбележим, че изследванията на социалните медии и представите за тялото все още са на ранен етап и повечето са корелационни. Това означава, че не можем да докажем дали например Facebook кара някой да изпитва негативни емоции по отношение на външния си вид и дали хората, които са загрижени за външността си, са склонни да използват по-често Facebook.

И все пак употребата на социални медии изглежда да има пряка връзка с въпроса за възприятието на тялото. Систематичен анализ на 20 доклада, публикувани през 2016-а, установява, че базирани на снимки действия като скролиране през Instagram или публикуване на ваши собствени снимки, са особено голям проблем, когато става дума за негативни мисли за собственото тяло.

Има обаче много различни начини да използвате социалните мрежи в зависимост от това дали само потребявате това, което другите публикуват, или разговаряте и качвате селфита.

Следвате ли близки приятели и роднини, или дълъг списък от знаменитости и инфлуенсъри?

Изследванията показват, че решаващ фактор е това с кого се сравняваме.

Хората сравняват външния си вид с хората в снимките в Instagram или каквато друга платформа използват и често се чувстват по-зле в резултат на това, коментира Джазмин Фардули, специализант след докторантура в университета "Макуари" в Сидни, Австралия.

В изследване на 227 студентки, жените споделят, че са склонни да сравняват негативно външния си вид с групата си от връстници и със знаменитости, но не и с членовете на семейството си, докато браузват във Facebook. Групата за сравнение, която има най-силна връзка с въпроса за представата за тялото, са далечните познати и връстници.

Фардули приписва това на факта, че хората представят едностранчива версия на живота си онлайн. Ако познавате добре някого, знаете, че той показва само най-доброто, но ако е познат, нямате друга информация, на която да разчитате.

Когато става дума за по-широкия кръг от инфлуенсъри и акаунти, които следвате, не всички типове съдържание са еднакви.

Изследванията твърдят, че по-конкретно съдържанието тип "фитнес вдъхновение", което обикновено включва красиви хора, правещи упражнения, или поне имитиращи правене на упражнения, може да ви накара да се възприемате в негативна светлина.

Ейми Слейтър, доцент в университета на Западна Англия в Бристол, през 2017-а публикува изследване, в което 160 жени-студентки са разглеждали #fitspo, цитати за състрадание към себе си, или комбинация от двете, взети от реални акаунти в Instagram.

Тези, които са гледали само #fitspo съдържание, са дали по-ниски резултати за оценката към себе си, но тези, които са разглеждали цитатите за вдъхновение (от рода на "Вие сте перфектни точно такива, каквито сте") са били по-добри към себе си и са приемали по-позитивно тялото си.

При тези, които са гледали и #fitspo и цитати за положително отношение към себе си, ползите от второто надделяват над негативите от първото.

Друго изследване, публикуване по-рано тази година, включва показване на 195 млади жени на "бодипозитивно" съдържание от популярни акаунти като @bodyposipanda, снимки, показващи слаби жени в бикини или фитнес облекло или неутрални кадри на природа. Учените са открили, че прегледът на #bodypositive Instagram съдържание засилва тяхното удовлетворение от собствените им тела.

Тези две наблюдения започват да изграждат солидна теза, че може би има съдържание, което всъщност да е полезно за представата за тялото, казва Слейтър.

Може обаче да има и недостатък на бодипозитивните образи: те все пак се фокусират върху тялото. Същото изследване установява, че жените, които са гледали бодипозитивни изображения, все пак са обективизирали себе си, което е отчетено, когато след прегледа на изображенията, участниците са били приканени да напишат 10 твърдения за себе си.

Колкото повече твърденията са се фокусирали върху външния им вид вместо върху уменията или характера им, толкова по-висок е бил резултатът на съответния участник в областта на само-обективизирането.

Това означава, че когато някой напише "Аз съм красив(а)", това се съчетава с негативни неща, които хората казват за телата си.

Така или иначе тази фиксация върху външния вид е критика срещу бодипозитивното движение, която изглежда основателна. Тя е свързана с харесване на тялото, но все пак си остава с фокус върху външния вид, казва Фардули.

Когато става дума за публикуване на собствени снимки в социалните мрежи, селфитата са в центъра на вниманието.

За изследване, публикувано миналата година, Дженифър Милс, доцент в Йоркския университет в Торонто, е поискала от студенти да си направят селфи с iPad и да го качат във Facebook или Instagram. Едната група е можела да направи само една снимка и да я качи без редактиране, докато другата е имала шанса да направи колкото снимки пожелае и да ретушира селфито чрез приложение.

Милс и нейните колеги са установили, че всички, правили селфита, са се чувствали по-малко привлекателни и по-малко уверени след публикуването, отколкото когато са се включвали в експеримента - дори тези, които са могли да редактират снимките си колкото пожелаят. Въпреки че могат да придадат на крайния резултат по-добър вид, те все пак са фокусирани върху аспекти на това, което не харесват във външния си вид, коментира тя.

Някои от участниците са искали да научат дали някой е харесал снимката им, преди да решат как се чувстват по отношение на публикуването й, въпреки че прегледът на реакциите на снимката не е бил част от изследването.

"Има бездна от тревожност, последвана от получаване на потвърждение от други хора, че изглеждате добре", коментира Милс. "Това обаче не продължава вечно и после правите следващо селфи."

В предишна разработка, публикувана през 2017-а, учените установяват, че отделянето на много време за изпипване на селфита може да е знак, че човек страда от неудовлетворение от тялото си.

И все пак остават някои големи празноти в изследванията на социалните медии и представата за тялото.

Повечето от анализите до момента се фокусират върху младите жени, тъй като традиционно те са възрастовата група, най-засегната от проблематиката на представата за тялото. Но изследванията с участие на мъже започват да показват, че те също не са имунизирани срещу това. Например изследване установява, че мъжете, които гледат повече мъжко #fitspo съдържание, споделят, че по-често сравняват външния си вид с другите и се вълнуват повече от това да натрупат мускулна маса.

По-дългосрочните изследвания също са важна следваща стъпка, защото лабораторните изследвания могат само да осигурят "моментна снимка" на възможните ефекти. Реално не знаем дали с течение на времето социалните медии имат кумулативен ефект върху хората, казва Фардули.

И така, засега, как да подбирате съдържанието на фийдовете си в социалните медии, ако не желаете да възприемате негативно тялото си?

Милс достига до един извод, който би трябвало да свърши работа на всички: оставете настрана телефона. Починете си известно време и се занимавайте с други неща, които нямат нищо общо с външния вид и сравняването ви с други хора, коментира тя.

Следващото по значимост решение би било да обмислите критично кого следвате и ако се оказвате изправени пред безкраен поток от фокусирани върху външния вид снимки, докато скролиратге, добавете в комбинацията и малко туризъм или природни сцени.

В крайна сметка, пълният отказ от социални медии вероятно е твърде непостижима стъпка за повечето хора, особено когато дългосрочният ефект от употребата им все още остава неясен.

Но откриването на вдъхновяващи пейзажи, вкусна храна и симпатични кучета, с които да запълните вашия Instagram фийд, може да ви помогне да не забравяте, че животът е нещо повече от това как изглеждате.

 

Най-четените