Вероятно се е случвало на всеки от вас: решавате да поиграете на любимата си мобилна игра, за да убиете малко свободно време, и внезапно осъзнавате, че сте прекарали два часа с поглед, вперен в дисплея на телефона си.
Втори сценарий: не сте публикували снимка в Instagram от половин година, но се чувствате длъжни всеки ден да цъкнете върху иконата на приложението, за да не пропуснете story-тата на приятелите си.
Компулсивното желание да не се отделяме от смартфона си се дължи на много просто обяснение - социалните медии, студиата за мобилен гейминг и др. използват цели армии от психолози, които им помагат при разработването на приложенията с една основна цел: Потребителите да не спират да използват услугата.
Ето и кои са някои от техниките, които се прилагат най-често, описани от "Блумбърг":
Положително подкрепление
Значение: Възнаграждение за участието, реални или виртуални награди, възможност за похвала, одобрение от околните.
През 1938 г. Бъръс Фредерик Скинър пише книгата "Поведението на организмите", в която въвежда термина "оперантно обуславяне". Накратко: това е модел, който показва, че резултатът от поведението на субекта може да промени склонността му да повтаря поведението си.
Положителното подкрепление всъщност е "наградата", която субектът получава, когато действа по правилния начин. Например - при експериментите си Скинър научава котка да натиска лост, за да получи мляко.
Как действа този стимул? Приливът на ендорфин при всяка нотификация за коментар или харесване на публикация във Facebook предизвиква в автора й усещане за "възнаграждение". То го стимулира да се върне пак в приложението при всяка поява на съобщение, за да публикува нещо ново и да получи още положителни реакции.
На подобен принцип действат и много от популярните игри. Candy Crush дава награди при преминаването на определено ниво. Angry Birds стимулира играчите да спечелят нивото с 3 пълни звезди. Twitter известява потребителите за харесванията и ретуитовете. Популярните фитнес-приложения като Strava дават "виртуални медали" за определени постижения.
Негативно подкрепление
Значение: Стремеж да избегнеш болката или страх да не пропуснеш нещо.
Това е обратната страна на теорията на Скинър - в един от експериментите си той научава маймуна да натиска бутон, за да избегне електрически шок.
Как действа този стимул? Да вземем за пример Snapchat - приложението награждава най-активните си потребители с емоджита, т.е. дава им положително подкрепление. Системата обаче има и отрицателен елемент - някои от най-желаните награди са свързани с повторението на определени дейности на всекидневна база в продължителен период от време.
Ако потребителят на Snapchat пропусне един ден от този процес, губи привилегиите си. Това кара тийнейджърите да влизат всеки ден, не толкова за да почувстват удоволствие от приложението, колкото за да избегнат евентуалното разочарование.
Други примери в това отношение са т.нар. "stories" в Instagram, които стоят най-високо в приложението и обикновено изчезват в рамките на 24 часа.
Интервално подкрепление
Значение: късметът от случайния подбор, стимул от хазартен тип.
Скинър решава да усъвършенства експериментите си, като удължава с една минута периода, в който лабораторната мишка получава следващата награда при натискането на лост. Този метод се оказва по-ефективен при приучаването на животното да използва лоста. Колкото по-случаен е принципът на определяне на интервалите, толкова по-добре.
Как действа този стимул? Добър пример в това отношение е Tinder и подобните приложения за запознанства.
Потребителите им могат да открият шестима потенциални партньори, но те не са показани "в комплект", един след друг. Вместо това са разредени с други предложения - интервално подкрепление. Ако потребителят поиска да вижда само подходящите за него кандидати, трябва да плати.
Ярки цветове
Значение: Лога, анимации, снимки, реклами и други шарени изображения.
Изследване от 2012 г. показва, че определен цвят може да привлече вниманието на хората, още преди те да се вгледат в него. Теорията за влиянието на цветовете датира още от 50-те години, но значението на яркостта им е тема, която се изследва отскоро.
Как действа този стимул? Като започнем от логото и стигнем до шарените елементи на играта, Candy Crush бомбардира играчите с ярки цветове и впечатляващи анимации, които привличат вниманието и стимулират сетивата.
Подобен пример е многоцветното ярко лого на Instagram, ярките червени нотификации на морско-синия фон на Facebook, и др.
Принадлежност
Значение: Усещането за това да бъдеш част от дадена група.
През 1961 г Дейвид Макклеланд описва принципа на принадлежността като една от трите доминиращи нужди, които стоят в основата на човешката мотивация. Другите две са постиженията и властта.
Принадлежността всъщност осмисля всички виртуални социални мрежи. Както показа изследване от 2015 г. - социалните мрежи и социалните видео игри могат да създадат усещане за зависимост, което е по-силно от това към алкохола.
Примери в това отношение са списъците с последователи в Twitter или професионалните препоръки в LinkedIn.
Реципрочност и задължение
Значение: Усещането, че си длъжен да се отблагодариш.
През 1971 г. психологът от "Корнел" Денис Ригън показва колко силно може да бъде чувството за задължение сред тестови субекти, които получават безплатна безалкохолна напитка от даден човек и след това са помолени да му услужат, като му купят билет за лотарията.
Как действа този стимул? Пример за това са маркировките "Изпратено" и "Прочетено" под съобщенията във Facebook Messenger. Когато човек е отворил приложението и това действие се появи на екрана на отсрещната страна, той се чувства длъжен да отговори.