Обзорът на годината на YouTube - по-мразен и от Джъстин Бийбър

Малко ще е да кажем, че тази година обобщителното видео на YouTube за 2018-а не беше посрещнато особено добре. Всъщност то официално се превърна в най-нехаресваното видео в платформата за споделяне на клипове.

Към петък, 14 декември, видеото има 2,2 млн. харесвания и 11 млн. палци надолу.

Това надминава предишния рекордьор - клипа към песента "Baby" на доста недолюбвания Джъстин Бийбър, който има около 10 млн. нехаресвания. Само че за да достигне тази бройка, на Бийбър му отнема повече от 8 години.

Обзорът на YouTube го постига за осем дена. Дори се появиха конспиративни теории, според които феновете на младия канадски певец са кликали многократно палеца надолу, за да може техният любимец да спре да държи това срамно първенство.

Постижението е изключително за наглед невинно видео, но е и показателно как маркетинг екипът на платформата може да загуби симпатиите на потребителите си, когато се стреми единствено да се хареса на рекламодателите.

Още от публикуването на клипа на 6 декември, критиките са навсякъде и не престават. Докато едни се шегуват безмилостно, други правят свои версии на обзора. Основният конфликт е между желанието на YouTube да насърчава авторското съдържание и стремежа платформата да представи своя лустросана и захаросана версия, която изглежда максимално примамлива.

В най-известния сайт за мемета - 9gag  - шегите по темата са безброй и повечето призовават всеки да даде и своя дан, тоест дислайк.

От YouTube леко шеговито признават, че целта им не е била да бият рекорда на Джъстин Бийбър.

За да е ясно защо обзорът дразни толкова много хора, важно е да се разбере как започва идеята за подобно видео през 2011-а. Тогава своеобразен водещ през събитията на годината е Ребека Блек, станала популярна с нейното досадно парче "Friday". Целият клип всъщност е класация на десетте най-гледани неща в YouTube, тоест компилация на всичко странно, готино и харесвано.

Тогава няма излишен блясък и фалш, маркетолозите не се опитват да скрият нищо. Между 2011-а и 2014-а общо взето няма голяма промяна в идеята на годишната ретроспекция - най-изобретателните автори на видеа, най-популярните мемета и т.н.Нещата обаче започват чувствително да се изменят през 2015-а.

От аматьорски видеа се преминава към професионално направените клипове. През 2017-а и тази година тенденцията вече стана силно осезаема.

Сега хората се чудят защо в обзора го няма PewDiePie, защо няма и дума за мача между интернет сензациите KSI и Logan Paul, които напраавиха едни от най-печелившите платени клипове в историята. Повечето потребители са на мнение, че всичко идва от криво усещане за елитарност. Други са на мнение, че от YouTube просто не знаят какво точно търсят и гледа посетителите на сайта.

С края на 2016-а започва един от трудните периоди на платформата, който малко или много продължава и до днес със своите моментни върхове и спадове. Въвежда се нова политика, която е по-толерантна към рекламите, за да се стигне до сегашното положение, което изнервя мнозина. Реклами до пет секунди не могат да бъдат спрени, а веднъж започнали - осъзнавате, че пет секунди не са чак толкова малко време.

По-дългите спотове могат да бъдат прескочени след петата секунда, но не трябва да се отдалечавате от компютъра и за секунда, за да кликнете в правилния момент.

Задълбочават се и казусите със спорно съдържание. През 2017-а PewDiePie, един от най-известните влогъри, е обвинен в антисемитизъм. Красиви влогърки, които говорят за грим, прически и дрехи, са нападани от феминистки, че продължават да прокламират третирането на жената като красива вещ.

В близко бъдеще обидените могат да стават все повече и повече, предвид как се изменя чувствителността на обществото към деликатните теми.

Обзорът на YouTube за 2018-а е просто кулминация на много проблеми, които започват да се проявяват. Не е ясно какво ще предприеме компанията оттук нататък, но едно е сигурно - едва ли следващата година потребителите ще чакат с нетърпение ретроспекцията на изминалата 2019-а.

Новините

Най-четените