Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Облакът не решава всички проблеми

Смарт устройствата не са само терминали към онлайн услуги. Не бива и да стават.
Смарт устройствата не са само терминали към онлайн услуги. Не бива и да стават.

Няма съмнение: облакът прави мобилните технологии по-полезни. В същото време, ако се предоверим на тази мантра, ще стигнем до едно неприятно заключение - че смартфоните и таблетите трябва да бъдат само и единствено терминали за онлайн услуги.

Припомних си това, след като Amazon обявиха новата си услуга AppStream, която позволява разработчиците на извършват тежкото рендиране за игрите си на сървърите на компанията и играчът да получава крайния резултат през Интернет. Идеята е, че даже по-евтините смартфони без собствени видео процесори ще имат достъп до заглавия с добра графика.

Звучи апетитно

Да, битката между локалния и облачния софтуер се води от няколко години. В този случай обаче не говорим за възможността едно приложение да върви на различни платформи, а за това, че то ще може да преодолява хардуерните ограничения. Въпреки това, това не е истински аргумент.

Геймингът бързо се премести на мобилните устройства - първо с iPod Touch, а днес - и на по-големия екран на iPad Mini. Смартфоните и таблетите на Apple от последните няколко години са в състояние да подкарат повечето съвременни игри. На същото са способни и повечето Android устройства от разпознаваеми производители като Samsung, Motorola и LG.

Amazon твърдят, че с AppStream кръгът на потенциалните потребители ще се разшири още. Логично е Amazon да твърдят това - те печелят много пари от облачните си услуги и с голямо удоволствие биха направили разработчиците зависими от тях, а освен това ще позволи въвеждането на базиран на месечна такса модел - мечта за гейм индустрията, която не се радва особено на финансовите възходи и падения около опитите да продаде дадено заглавие веднъж и завинаги.

Лошата новина

Облакът в този случай е лош вариант. Една от причините за това е, че сървърната технология се нуждае от бърз Интернет, за да работи. Това означава, че потребителите ще могат да се възползват от AppStream само докато са вкъщи или в офиса. Въпреки всичките реклами на мобилните оператори, техните мрежи просто нямат капацитета на широколентовия Интернет. Все още даже има случаи, в които връзката тотално пропада.

Впрочем, широколентовият Интернет също струва пари, при това - не винаги толкова малко, колкото у нас. Щом се целиш в хората с най-слаби като възможности мобилни телефони, би трябвало да си наясно, че те не винаги могат и да си позволят най-добрата връзка. На Запад доставчиците ограничават и трафика на потребителите, което означава, че гейм услугите ще трябва да се борят с Netflix и Hulu за място в семейния бюджет.

Ако не е станало ясно, да подчертаем - връзката трябва да е стабилна. Това може и да е факт вкъщи и в офиса, но отворените Wi-Fi мрежи по кафета и хотели най-често са бавни и имат навика да изчезват. За 3G покритието на българските мрежи и неговите изненадващи липси може да се напише докторска дисертация.

Има време

Графиката е само част от пъзела, както и Microsoft разбраха по време на експериментите си с облачно доставяне на игри за Xbox. Истината е, че просто е много по-смислено изчисленията по играта да се правят на място, вместо да разчитаме на отдалечен сървър.

Компании като Amazon и Google много се надяват да сграбчат както разработчиците, така и потребителите, но ще трябва да почакат. Облакът е страхотно място за съхранение на данни, в което място намират и услуги, които подобряват способностите на мобилните устройства. Въпреки това, ще е голяма грешка да го поставите в центъра на платформата, която разработвате.

 

Най-четените