Преди няколко години всички създаваха стартиращи компании с приложения, подходящи за десктоп. Сега изоставате, ако не правите първо мобилно приложение, а едва след това уеб сайт. Блогърът Ем Джи Зиглър вярва, че първото приложение, което отваряте на сутринта, е еквивалентът на новата домашна страница на уеб браузъра.
Приложенията обаче очевидно няма да съществуват вечно
Поне не и в сегашната им тромава правоъгълна форма. Просто няма достатъчно пространство на екрана на мобилните устройства за всеки от над 500-те милиона активни уеб сайтове онлайн, който да има собствено приложение, и всеки да изтегля всяко от тях.
Мобилните приложения са популярни в момента, защото мобилното търсене е отчайващо и те структурират съдържанието по пригоден за малки екрани начин. Ако приложенията просъществуват още дълго време, те може да се преобразят по-скоро в препратки, като хората ще имат само няколко любими връзки на екраните си, а всичкото останало мобилно съдържание ще е достъпно по някакъв друг начин.
"Няма съмнение, че това, което имаме сега - много екрани с приложения, ще се промени драстично," пише бившият кадър на Google и Facebook Пол Адамс, понастоящем вицепрезидент по продуктовото развитие в Intercom.
"Идеята да имаш екран, пълен с икони, представляващи независими приложения, които трябва да се отварят, за да ги използваш, има все по-малко смисъл", казва той.
Според него приложенията може и да продължат да съществуват в бъдеще, но ще служат за системи за известяване, подаващи съдържанието при нужда - не като големи, тромави приложения, които заемат ценно пространство на главните страници на телефоните ни. Известията стават все по-интерактивни, като ви позволяват например да изпратите кратко съобщение в отговор на получено такова, или да извършите действие, без да зареждате цялото приложение.
Как простите известия биха реализирали всички потребности, които сега се осъществяват чрез пълноценните приложения? Адамс счита, че те ще еволюират до "карти със съдържание", позволяващи на потребителите да виждат повече информация и да предприемат повече действия директно от изскачащ прозорец. Адамс вярва, че ще можете да резервирате маса, да изпратите имейл или да публикувате във Facebook, без дори да разблокирате телефона си.
Въпросните карти биха могли да станат персонализирани и да се подреждат по любими източници, най-важни контакти и т.н.
Това ще става все по-важно, тъй като размерите на екраните намаляват до тези на циферблат на часовник, или очила, или дори бижута
В свят, където известията са пълноценни като функционалност и преживяване сами по себе си, екранът с икони приложения става неадекватен, твърди Адамс. "Приложенията като нещо, изискващо действия от потребителя, имат все по-малко смисъл. Защо да стартираш Facebook приложение, когато може да получиш съдържанието като известие, и да предприемеш нещо - да харесаш нещо, да коментираш по нещо - директно от известието, което получаваш на ниво операционна система?"
Като разработчик на приложения за iOS от 3 години насам, съвсем ясно виждам тази тенденция. Колкото повече се развива мобилния уеб, толкова повече няма смисъл от това всеки сайт за новини например да има собствено приложение, което да отегчава потребителите си с ъпдейти през 2 седмици. Има смисъл от приложения които наистина използват хардуерните възможности на устройството, а не да се показва само текст с бутони (и реклами). Също на хората им писна да плащат за самите приложения. По-добре създайте услуга с безплатно приложение и опция за плащане за услугата.