Свикнали сме да виждаме изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг по дънки и тениска, с широка усмивка върху луничавото си лице. Образът на щастливия Принц на технологичния сектор обаче липсваше във вторник и сряда, когато 33-годишният мъж отговаряше на въпросите на сенатори и конгресмени в САЩ.
Вместо това в рамките на повече от 10 часа можехме да наблюдаваме Зукърбърг облечен в костюм, със сериозно изражение - ту блед, ту леко зачервен от "атаките" на законотворците пред него. Едни от тях го притискаха, други открито му се подмазваха, а трети, очевидно, показваха недостатъчно познания за това как работи интернет.
До изслушванията на Зукърбърг се стигна след неправомерното събиране на информация за потребители на Facebook, която след това е била използвана за политически цели от фирмата Cambridge Analytica.
Но по време на този конгресен маратон най-важният въпрос така и не получи своя прост и ясен отговор: каква информация събира Facebook за своите потребители и за хората, които дори нямат профил в платформата?
Макар неколкократно да му зададоха този въпрос, Зукърбърг така и не благоволи да даде прост и разбираем отговор. Вместо това най-често отвръщаше кратко, завоалирано или с това, че "екипът му ще даде подробности на по-късен етап".
Няколко пъти той наблягаше на това как всичката информация, която Facebook има за даден потребител, може да бъде видяна от самия потребител чрез възможността за изтегляне всичките си данни в сайта - всички снимки, видеоклипове, статуси и коментари, които е писал.
По думите на Зукърбърг в този пакет е всичко, което компанията има за даден потребител. Един от конгресмените посочи, че неговите служители са проверили неговия пакет от данни, но никъде не са видели данни за браузинг историята му. Зукърбърг обаче старателно отбягваше този въпрос до последните минути на изслушването, когато най-накрая призна, че се събират данни и за това кои други сайтове посещават потребителите, но те не се пазели "за дълго време".
Интересното в случая е защо директорът на Facebook просто не разкри пред комисиите информацията, която вече я има в неговия сайт - написана простичко, ясно и сравнително разбираемо за тези, които биха си направили труда да я потърсят. Отговорът на въпроса за браузинг историята се намира в секциите "Помощ" и "Политика за данни" на Facebook.
Там от Facebook ясно посочват, че следят потребители и дори хора, които не са потребители на социалната мрежа - през всеки сайт, който съдържа в себе си Facebook бутоните "Like" и "Share".
"Ако сте влезли във Facebook и посетите уеб сайт чрез бутона Харесвам, вашият браузър ни изпраща информация относно вашето посещение на сайта. Тъй като бутонът Харесвам е малка част от Facebook, вградена в друг уеб сайт, браузърът изпраща информация относно заявката да се зареди Facebook съдържание на тази страница", пише в Help-раздела на Facebook. Там е посочено, че част от тази информация се записва, за да може социалната мрежа да ни показва "персонализирано съдържание на този сайт" и за да подобри своите продукти.
"Например, когато отидете на даден уеб сайт чрез бутона Харесвам, ние трябва да знаем кои сте, за да можем да ви покажем какво са харесали ваши приятели във Facebook на този сайт. Данните, които получаваме, включват вашия потребителски ID, уеб сайта, който посещавате, датата и часа, както и друга информация, свързана с браузъра", поясняват от социалната мрежа.
Следователно - да, Facebook разбира, когато посещавате и други сайтове. Подобни бутони за "Харесвам" и "Сподели" през 2018-а могат да бъдат открити в почти всеки по-масово разпространен сайт (дори в лични блогове), което ви показва какъв е обхватът на информация, която социалната мрежа получава за вашите интернет приключения.
Дори да сте излезли от акаунта си във Facebook или изобщо да нямате такъв, посещението ви в даден сайт, който съдържа някаква добавка от социалната мрежа, няма да остане незабелязано. В този случай браузърът ви изпраща на Facebook "по-ограничен пакет с информация".
От компанията на Зукърбърг допълват и че използват бисквитки, за да ни показват реклами "във и извън" Facebook. "Възможно е също да използваме информацията, която получаваме, когато посещавате даден сайт с добавки за социална мрежа, за да можем да ви показваме по-интересни и по-полезни реклами", се посочва още.
В секцията "Политика за данни" във Facebook е посочено още, че социалната мрежа събира "информация, когато посещавате или използвате уеб сайтове и приложения на трети лица", които използват услугите на FB. Например, бутон за харесване или вход в сайта чрез профил във Facebook. "Това включва информация относно уеб сайтовете и приложенията, които посещавате, използването от ваша страна на нашите Услуги в рамките на тези уеб сайтове и приложения, както и информация, която ви/ни предоставя разработчикът или издателят на приложението или уеб сайта", посочват от компанията на Зукърбърг, но отново - няма кой да чете.
Отделно компанията получава информация и от свои партньори трети лица, с които вие взаимодействате онлайн.
Марк Зукърбърг трябва да е пределно наясно с тези няколко реда информация. Дали за да не си направи лош PR или да не остави на конгресмените публично да тълкуват този подход, той така и не обясни по разбираем начин казуса.
В изслушването ясно личеше разликата в поколенията и познаването на технологичните процеси в настоящето. Конгресмените на места задаваха едни и същи въпроси, които вече бяха получили своя отговор.
Други обаче дойдоха подготвени и точно от тях Зукърбърг трябваше да се пази.
Може би опасенията му са били, че конгресмените могат да решат да въведат такива регулации, които да прекратят събирането на данни за потребителите при посещение на други сайтове. А това сериозно ще попречи на бизнеса на социалната мрежа.
Защото информацията, която Facebook събира за нас от тези трети сайтове, впоследствие се използва за рекламния бизнес на социалната мрежа, от който компанията годишно изкарва по 40 милиарда долара.
Зукърбърг държеше няколко пъти да каже пред комисиите, че Facebook не продава данни за потребителите си на рекламодатели. Това е така, но компанията използва събраната информация, за да може по-успешно да "прицелва" рекламите на тези рекламодатели към потребителите, които има най-голям шанс да кликнат върху тях.
По време на изслушването си пред комисията за енергия и търговия към Конгреса Зукърбърг изрази подкрепата си за въвеждането на регулации, но предупреди, че те трябва да бъдат внимателно премислени. Опита се да го представи от гледна точка да не стане така, че регулациите да са "удобни" за големи компании като неговата, но да пречат на стартиращите такива. Но едва ли точно стартъпите са нещото, за което създателят на Facebook се тревожи в момента.
От изслушванията стана ясно и друго - че в момента тече масивна проверка на всички приложения във Facebook, които са искали достъп до данните на потребителите (и потребителите са им давали такъв) преди 2014-а. Ако се открият нарушения и неправомерно събиране на данни, както в случая с Cambridge Analytica, ще последват одити на създателите на тези приложения, за които ще помагат външни фирми. Зукърбърг заяви, че това ще е процес, който ще е "много скъп" и ще отнеме "месеци". На въпрос дали няма да са години, той отговори само с едно бързо "Надявам се, че не".
Т.е. възможно е информация за милиони потребители отдавна да е била събрана и складирана от други приложения. А идеята за физическа проверка на техните сървъри за тази информация е смехотворна - веднъж събрана, тази информация лесно може да бъде копирана и съхранена другаде, макар официално да е била изтрита.
Това обаче са проблеми от миналото, които ще чакат своето решение. Остава проблемът в настоящето - данните, които самият Facebook събира и в момента.
Изслушванията на Зукърбърг не показаха ясна насока за решаването на този казус. Вместо това темите по въпроса в голяма степен попаднаха в торбата "Екипът ми ще ви отговори на по-късен етап" и ще чакат със седмици за отговор. Конгресмените имат възможност да задават допълнителни въпроси в писмен вид в следващите две седмици, коментира източник от Facebook пред CNN. След това от компанията на Зукърбърг ще имат няколко дни, за да им отговорят.
В случая обаче отговорите ще са добре премислени и вероятно не особено подробни, тъй като няма да се налага да бъдат давани на секундата от скования пред конгресмените изпълнителен директор.
Deowin, Rock, все кандидати за зачатъчни искуствени интелекти
Ако все пак държавата реши да контролира Facebook някой ден, колко ли служители ще са необходими за да следят всеки бит с данни, всеки портал. Сигурен съм, че ще е някой бая голям отдел, познайте кой ще го храни-правилноо-ние данъкоплатците А всичко е безкрайно просто, ако ня някой му пука за данните му...просто напуснете Facebook. Не искате, значи няма проблем. Следователно, имаме изкуственно създаден проблем
Никак не са склеротици. Orin Hatch зададе критичния въпрос: HATCH: How do you sustain a business model in which users don’t pay for your service? на което оня му отговори: ZUCKERBERG: Senator, we run ads. При което веднага възниква въпросът: След като бизнесът ви е да пускате реклами, каква ви е работата да събирате и да ставате собственици на детайлна лична информация за ползвателите? Собственик на тази информация е държавата, а вие като частна компания неправомерно ставате втори неин собственик. Този въпрос няма да отшуми и днешното измъкване може скоро да се окаже само привидно.