Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Голямата заблуда "Instagram инфлуенсъри"

Инфлуенсърите са звездите на социалните мрежи Снимка: Instagram @ desiperkins
Инфлуенсърите са звездите на социалните мрежи

Инфлуенсърите са новото черно на интернет рекламата. Всички ги искат, защото "всички ги искат".

Инфлуенсърите са хора, които имат много последователи - обикновено в Instagram, и които през т.нар. native marketing (реклама в естествена среда) въздействат в една или друга посока на останалите потребители.

С една дума "влияят им". Те си колаборират обикновено с модни и козметични марки, хотели, автомобили, техника.

Инфлуенсърите по дефиниция са звездите на социалните мрежи, заради огромния им брой последователи. Въобще не е необходимо те да са известни, важното е да имат много хора, които да харесват снимките им - това е всичко. Според маркетолозите инфлуенсърите са по-атрактивни, защото изглеждат по-автентични на фона на обикновените платени реклами. Засега инфлуенсърите са и по-евтини, защото те не са известни личности, които да искат големи хонорари, нито са професионални медии с цялата "инфраструктура" от хора и ноу-хау, която предполага това.

Постоянното търсене на инфлуенсъри естествено води до надуването на балон. Съответно измамите в инфлуенс маркетинга стават все по-голям проблем в рекламата индустрия.

Засегната е самата същност на инфлуенсърството, а именно автентичността на тяхното влияние. Публична тайна е, че част от инфлуенсърите по цял свят използват специални Instagram групи, наречени "pod"-ове, ботове или си купуват последователите. Много маркетолози се питат какво всъщност получават срещу парите си. Ето равносметката.

Числата:

  • стойността на постовете с таг #спонсорирано или #реклама съдържат над 50% фалшиви взаимодействия според данните на компания за борба с този вид измами Sway. От 118 007 коментара едва 20 942 не са на последователи-ботове.

  • Sway открива, че повече от 15% от инфлуенсърите, които се съгласяват да пускат спонсорирани постове, всъщност никога не създават рекламен пост, казват Digiday.com

  • коментари от ботове стоят зад повече от 40% от общия брой коментари сред над 500 от общо 2000 рекламни поста ежедневно

  • „pod"-овете остават проблем - скорошно проучване на Sway показва, че от около 2000 поста, средно само 36 не съдържат активност от „pod", фалшиви коментари, фалшиви харесвания или неравномерно съотношение между последователи-ботове и взаимодействия.

За „pod"-овете в Instagram:

Спорен остава въпросът какво можем да приемем за измама що се отнася до интернет маркетинг. Докато повечето специалисти са единодушни, че коментари от ботове и купуването на последователи са измама, самите инфлуенсъри не са съгласни, че „pod"-овете могат да се смятат за такава.

"Pod"-овете в Instagram са групи от до 30 потребители, които работят заедно като коментират и харесват взаимно постовете си. Така те "хакват" Instagram като повишават процента на взаимодействие, макар и по изкуствен начин.

Много инфлуенсъри използват "pod"-ове и твърдят, че това е напълно легитимно. "Не мисля, че pod-ове са проблем, защото блогърите се подкрепят едни - други в подобен набор от групи по общи интереси", казва инфлуенсър, който предпочита да остане анонимен.

Други твърдят, че тази практика е съмнителна. "За потребителите на Instagram или инфлуенсърите това са изкуствено създадени общности", казва Зак Бъси, потребител на YouTube. "Това е опасен прецедент, който те сами създават, защото означава, че вече не могат да престанат да използват pod-ове. Не е като да стигнат до определено число и след това да кажат 'Вече мога да се откажа от това' и да видят пред очите си как цифрите падат. Вместо това те продължават да го правят отново и отново, за да запазят растежа."

Как да познаем измамника?

Повечето хора са съгласни, че е трудно да откриеш измамника, но ето няколко метода:

  • пик в броя на последователи само за една нощ, който не може да бъде обяснен с външни фактори, обикновено означава, че инфлуенсърът си е купил последователи

  • рязко покачване на взаимодействията (харесвания и коментари). Коментарите трябва да представляват около 2% от общото взаимодействие във Facebook, Twitter или Instagram

  • коментари, които не са свързани с действителното съдържание обикновено доказват купена аудитория

  • около 15% от коментарите трябва да водят до евентуално потребление и/или покупка

Как отговарят фирмите?

Някои фирми са в неведение за проблема с "истинска-срещу-фалшива" аудитория. Те искат голяма аудитория на всяка цена и не се вълнуват от наличието на "платени последователи/ взаимодействие".

Много компании забелязват нарастване на употребата на ботове и дори има инициатива за стандартизация на инфлуенсърския маркетинг, за да се концентрира върху по-важни неща като популяризиране на конкретната марка и реални продажби, отколкото харесвания и взаимодействие с потребителите.

Гледната точка на Федералната комисия за търговия на САЩ?

Измамите са толкова наболял въпрос напоследък, че Федералната комисия за търговия (ФКТ) наскоро изпрати 100 писма до инфлуенсъри и фирми за това как те разкриват платената реклама. По-малко се казва за ботовете или купуването на платени последователи - ФКТ невинаги се интересува или контролира това. Комисията се фокусира върху клиентите, но голяма част от измамите също така включват съмнителни практики като неправилно отбелязване на платеното съдържание.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените