Интересен въпрос, нали?
Като изпълнителен директор на Apple, Джобс беше перфекционист. Той не толерираше половинчатите работи и посредствените продукти. Последният път, в който Apple лансираха наистина разочароващ продукт - MobileMe през 2008 г., Джобс е събрал екипа си в една аудитория, наругал ги е безмилостно и е уволнил ръководителя на екипа пред очите на всички - поне според биографията на Стив Джобс, написана от Уолтър Айзъксън.
Трите устройства, които превърнаха Apple в най-скъпата компания в Америка - iPod, iPhone и iPad, са несъмнено уникални иновации, които принудиха всички други технологични компании да дишат праха им.
Няма съмнение, че iPhone 5, чийто продажби стартираха преди дни, ще е поредният хит. Ореолът на Apple си остава силен. Ала няма нищо в този телефон, което да е особено иновативно. Плюс това, джаджата има доста неприятен недостатък. При изготвянето на новата операционна система за iPhone 5, Apple заместиха приложението за карти на Google, което е златен стандарт за мобилна картография - със своя собствена, далеч по-слаба програма, което обяснимо вбеси клиентите на компанията.
Предвид факта, че картите вече са ключова характеристика за смартфоните, това е, меко казано, необясним гаф, или просто неволна грешка.
И може би това е всичко - грешка, която скоро ще бъде поправена
Ала е също толкова вероятно да се окаже, че това е само признак на нещо по-голямо. Макар че Apple ще си останат свръхпечеливша компания и през идните години, би било изненадващо, ако представят друг продукт, който да преобрази пазара в такава степен, в каквато го направиха iPhone и iPad.
Една част от причината за това е очевидна: Джобс вече го няма. Рядко една компания е такова съвършено продължение на мозъка на един човек, каквото Apple бе за Джобс. Докато той беше жив, това бе предимство; сега е недостатък. Настоящият ръководен екип на Apple без съмнение се опитва да поддържа същата взискателност и иновативна култура, но просто не е същото без Джобс, който наглеждаше работата на всички.
Ако издънката с картите ни казва нещо, то е точно това
Ала освен това има една по-малко очевидна и при все това по-важна причина, поради която най-добрите дни на Apple скоро могат да се превърнат в минало. Когато Джобс се завърна в компанията през 1997 г., след 12 години изгнание, Apple бяха затънали до гушата в проблеми. Компанията можеше да си позволи да поема големи рискове и действително да търси нов бизнес модел, защото нямаше какво да губи.
Петнадесет години по-късно, Apple разполага с печеливш бизнес модел, който трябва да защити - и съответно вече има много за губене. Компаниите се променят, когато това им се случи. "Бизнес моделът се превръща в позлатена клетка, а ръководството не прави нищо, за да избяга от нея, дори напротив - насочва всичките си усилия, за да я защити," коментира Лари Кийли, иновационен стратег в консултантската фирма Doblin.
Това се случва във всяка една индустрия, но е особено лесно за забелязване в света на технологиите, защото там нещата се развиват много бързо
Преди по-малко от 15 години Microsoft изглеждаха непобедими, ала след като операционната система Windows и програмите от пакета MS Office се превърнаха в гигантски източници на печалба, цялата стратегия на Microsoft се пренасочи към защитаването и опазването на тези две дойни крави.
Компанията безмилостно използваше своята платформа Windows, за да рекламира собствените си продукти, за сметка на конкурентите си. (Антитръстовият процес срещу Microsoft бе насочен точно срещу това поведение.) Въпреки че Microsoft все още печелят милиарди, новите им продукти в момента са основно алтернативни версии на иновациите, създавани от други компании.
Сега е ред на Apple да бъдат на върха - и не е изненадващо, че започват да се държат по много сходен начин. Това личи по съдебните спорове за патенти срещу Samsung - скъпо и непродуктивно занимание, което няма нищо общо с иновациите, а основната му цел е бранене на отвоювани територии.
Същото личи и в решението за заместване на приложението за карти на Google
Предишният съюзник вече е враг, а идеята за се даде на Google възможност да промотират картите си върху платформата на Apple се е превърнала в анатема. Още повече че Apple искат да принудят клиентите си да използват собствените продукти на компанията, дори когато те не са толкова добри, колкото конкурентните такива.
Щом компаниите започнат да се държат по този начун, те стават уязвими за по-новите и по-динамични конкуренти, които се опитват да създадат нещо ново, вместо да доят старото. Питайте BlackBerry, които някога бяха лидери в пазара на смартфони, а сега пълзят задъхани след Apple и Samsung.
Дори преди смъртта на Джобс, Apple бе започнала да се превръща в компания, чиято основна цел е да защити бизнес модела си. Да, той никога не би позволил на хората си да направят такова излагащо приложение.
Ала въпреки своя гений, надали и той би могъл да опази Apple от залитането към посредствеността. В природата на капитализма е големите компании да заемат отбранителни позиции, докато по-новите конкуренти излизат с по-добри и разумни идеи.
"О, боже! Картите на Apple са отчайващо зле. Все едно да ползваш MapQuest на BlackBerry", пише разочарован потребител в Twitter.
Blackberry и MapQuest. Показателно.