Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Този филтър трябва да е незаконен": Манията около Bold Glamour и защо GenZ искат да го забранят

Bold Glamour залага нова тирания в красотата Снимка: iStock
Bold Glamour залага нова тирания в красотата

Спомняте си, че имаше епидемия от хора, които имаха проблем с лика си в Zoom при дистанционните разговори по време на карантината?

Комплексите им с външния вид сега изглеждат напълно решени с излизането на новия филтър Bold Glamour в TikTok, който не беше толкова топло прегърнат от Поколението Z, както вероятно се планираше.

Кой да предположи, че моралните граници на зуумърите ще натежат пред суетата им?

Но фактите са си факти. Bold Glamour е активен от миналата седмица в социалната платформа, използва се и оценката на младежите масово е "палци надолу".

Какво представлява въпросният филтър? С две думи, това е изкусен пластичен хирург под ръка. Поставяте го пред лицето си и бръчките магически изчезват, лицето се освежава, устните моментално се напомпват, стават по-сочни, а веждите и очите придобиват формата на съвременните модни тенденции.

Ако това ви звучи като ефект, който сте виждали и преди, Bold Glamour ще ви изненада, защото отива още едно ниво нагоре в заблуждаването за действителния ни външен вид - той не се пропуква.

Тоест, може да поставите ръце на лицето си, някой да се появи внезапно на камерата до вас, а филтърът няма да се размаже или да се счупи, разкривайки истинските ви черти. Алгоритъмът му е перфектно изпипан.

Да превърнеш лицето си от невзрачно в съвършено изваяно обаче не е съвсем добра идея за потребителите в TikTok.

Малко след Bold Glamour дебютира онлайн, на челно място в мрежата застана хаштагът "Този филтър трябва да е незаконен", имайки се предвид точно мигновената трансформация на Bold Glamour.

Страховете на младежите до голяма степен са оправдани. Изкривяването на представите за красота посредством снимките в социалните мрежи вече дава отражение на начините, по които Поколението Z и милениалите асимилират естествената си външност. 

Накратко - не се възприемат в натурална светлина, а това до голяма степен се дължи на прекараните стандарти от социалните платформи, където всички са знойни и божествено привлекателни.

В резултат днешните 20 и 30-годишни опират по-често до пластичната хирургия, без да си дават сметка, че красотата, която виждат в интернет сега, е тенденциозна, а промените по лицето им ще са перманентни.

"Тиранията на красотата е жестоко наложена в социалните медии и реализмът на този филтър с право подхранва дебатите: до кога ще поробваме тинейджърите с нереалистични критерии за красот? Да базираш цялата си стойност като човешко същество на един имидж е вредно", обяснява психологът Хуан Баутиста Джордан пред El Pais.

В практиката си той се среща с много млади пациенти, страдащи от психологически разстройства вследствие на Instagram, Snapchat и TikTok. Като се започне с все по-видим нарцисизъм и се стигне до телесна дисморфия, при която подрастващите изпитват трудности да се примирят с нормалните си физически недостатъци.

Според експерта безпогрешните филтри като Bold Glamour само ще засилят склонността на децата да се мразят, понеже не изглеждат като излезли след скъпа пластична операция.

На същото мнение е и инфлуенсърът Клаудия Гарсия, която след премиерата на Bold Glamour обеща пред своите близо 5 милиона последователи да спре с използването на филтрите за разкрасяване в снимките и видеата си.

Тя признава, че е смятала някои от трансформациите за забавни, а други е използвала, за да изсветли тена на кожата си с няколко тона или да уголеми устните си. Но когато е видяла радикалните промени, на които е способен Bold Glamour с човешкото лице, е решила да обяви бойкот на различните изкуствени стимуланти за снимки.

"Това вече е проблем. Този хиперреалистичен филтър ще подлуди хората. Технологиите отиват твърде далеч в опитите си да превърнат всеки човек на планетата в топ модел", твърди Гарсия пред BBC.

Безпокойството ѝ се потвърждава и от изследване на Wiley Online Library, което показва, че мнозинството от момичетата между 14 г. и 18 г. фетишизират красотата дотам, че изпитват паника от мисълта да публикувам своя необработена снимка.

Макар че това не е нещо ново за нашето общество, Bold Glamour вдига летвата за съвършенство още по-високо, налагайки канон, който в бъдеще ще създаде повече комплекси, отколкото щастливи от фотографиите си хора.

Не по-малко проблематично е и че подобни метаморфози предразполагат много деца и младежи да се представят за по-възрастни, отколкото всъщност са, като така засилват друг черен аспект в обществото: сексуализирането на непълнолетни тийнейджъри.

Ако до този момент сте гледали на филтрите за красота като на поредната стъпка в нашата всеобща мания по усъвършенстването на външния вид, при Bold Glamour е моментът да спрете и да се замислите.

Може би стигаме твърде далеч в опитите си да скрием несъвършенствата, а хирургически прецизните алгоритми на изкуствения интелект са знак, че трябва да започнем с приемането на неподправеното си отражение в огледалото. 

 

Най-четените