Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Опасното трасе на властта в Москва

Липсата на мантинели по Кутузовския проспект води до тежки катастрофи Снимка: Автор: Mos.ru / Wikimedia
Липсата на мантинели по Кутузовския проспект води до тежки катастрофи

Кутузовският проспект е известен като "специалното трасе" - широк, равен път, с една свободна лента по средата. Трасето свързва Кремъл с президентската резиденция на 23 км от Москва.

Средната лента е разрешена за ползване само от автомобили в специален режим. Шофирането по нея с цел избягване на задръстванията в центъра на столицата е привилегия, запазена за малцина. Достъпът до трасето на Кутузовския проспект е символ на висок статут, а статутът е основна "валута" в съвременна Русия.

Пътят обаче е известен с доста по-притеснителен феномен. За разлика от повечето многолентови магистрали в Русия, този участък няма мантинели, които да разделят двата потока на трафика и да пречат на пешеходците да пресичат през шосето.

Това е една от най-смъртоносните пътни артерии в Москва според данните на полицейските доклади и експертите по безопасността на движението.

Най-малко пет смъртни случая от 2017 г. и още два - от 2018 г. на Кутузовския проспект са предизвикани заради липсата на мантинела. Един от фаталните инциденти отнема живота на пътния полицай Сергей Грачьов - 32-годишен баща на две деца.

За някои хора в Москва съществуването на специалната магистрала без обезопасителни прегради е метафора на микрокосмоса в днешна Русия, в която обществото се регулира от културата на привилегиите.

Михаил Блинкин, директор на Института по икономика на транспорта, нарича разделителната лента "малко огледало, в което се виждат по-големите проблеми в Русия".

"Държавата ще се разпадне, ако поставят мантинели в разделителната лента", шегува се той.

Трасето е създадено още през 50-те години като пряка връзка между Кремъл и извънградските правителствени резиденции. По продължението на шосето се издигат сгради в сталинистки стил, построени за нуждите на съветския елит.

Средната лента е резервирана за автомобилите на държавния автопарк от самото начало, но трафикът по това време е значително по-слабо натоварен, затова няма толкова много инциденти.

Сега движението по Кутузовския проспект отразява йерархията, която организира живота във вертикална структура. Движението по пътищата се блокира изцяло при преминаването на кортежите на президента или премиера. Само няколко коли със специални регистрационни номера имат право да ползват средната лента. Нарушителите незабавно се отстраняват от полицията - уж заради мерките за сигурност. Министерските лимузини обикновено се движат в общия трафик, заобиколени от няколко полицейски патрулки в зависимост от ранга на превозваното длъжностно лице.

По пътя са разположени специални части на Пътната полиция, навсякъде има камери за видеонаблюдение. Една от тях записва тежък инцидент, при който вицепремиерът на Дагестан Гаджи Махачев се блъска с превишена скорост в друг автомобил в разделителното платно. Махачев умира на път за болницата, още двама души загиват, шестима са тежко ранени, сред тях - три деца.

Журналистът Сергей Медведев е израснал в една от внушителните сгради край Кутузовския проспект и е бил свидетел на немалко катастрофи. По това време в съседство е живял бившият съветски ръководител Леонид Брежнев.

"Един от основните въпроси в руския живот е: Кой си ти? Кой си ти, че да шофираш по този път? Кой си ти, че да живееш в тази къща? Кой си ти, че да излизаш с тази жена", коментира Медведев.

В старата съветска система статусът дава конкретни привилегии: в зависимост от това "кой си ти" можеш да се сдобиеш с желаното жилище, да почиваш в желаната курортна резиденция или да се храниш с продукция от специални магазини. Номенклатурата изчезва за известно време след разпадането на СССР през 1991 г. Системата на привилегиите за елита обаче се появява отново в капиталистическа Русия, като разцъфтява през последните 20 години.

Пътният полицай Сергей Грачьов се намира върху специалното трасе, когато върху него връхлита чужд автомобил. Колата е с регистрационен номер, запазен за Федералната служба за безопасност, твърди Пьотр Шкуматов от "Обществото на сините буркани". Това е група шофьори, които протестират срещу ползването на специална сигнализация от правителствените лимузини и всички други привилегии по руските пътища. Шкуматов е разпознал регистрационната табела на извършителя от снимките на местопрестъплението.

Таксиметровият шофьор Алексей Разгонов става свидетел на катастрофата и прави запис на разчистването на пътя. Той твърди, че малко след инцидента номерата на лимузината са свалени, а водачът й е откаран от "Форд Фокус" с правителствени номера. Всичко това се е случвало пред очите на пътните полицаи.

В официалния доклад на Пътно-патрулната служба се казва, че шофьорът е избягал от местопрестъплението и не е идентифициран.

Руският вътрешен министър обеща пълно разследване на смъртта на Грачьов, но досега не са известни резултати.

 

Най-четените