Купища хартия, слушалки, чакащи от години за подостряне моливи, чаши с изсъхнало кафе, салфетки и, естествено, трохи от чипс и солети.
Бюрото ви изглежда като място, където е възможно да се загуби дори малко мече. То е толкова претрупано с излишни вещи и откровен боклук, че просто не знаете откъде да започнете. Затова се примирявате и работите някакси насред целия хаос.
Но не бива да забравяме максимата, че колко по-чисто е наоколо, толкова по-ясни са и мислите ни
С други думи - претрупаното, мръсно и зле изглеждащо бюро не просто не помага на продуктивността, но може и да пречи.
Да, трудно е и да се почисти, и да се поддържа разтребено работното място, но според експертите добре организираното и неразхвърляно бюро намалява нивото на стрес, подобрява концентрацията и настроението и дори може да помогне за по-здравословен хранителен режим.
Добре е освен разтребено и чисто бюрото да има и приятен естетически вид - това също подпомага мотивацията и желанието да работим на него.
Ето и няколко съвета как да постигнем това наглед непостижимо работно място - функционално, добре изглеждащо и предразполагащо. Насоките важат основно за бюрото у дома, тъй като обикновено в офиса не смеем да се развихрим, а и често има кой да чисти.
Но това не пречи да прилагаме основните принципи и там.
Планиране
Докато сме на бюрото обикновено работим и идеята за разчистване и подреждане точно във вихъра на натоварването изглежда непостижима и крайно непримамлива.
Затова отделете малко от свободното си време и разтребете на спокойствие. Преди да започнете, си дайте сметка, че целта на операцията е продуктивно работно място. Помислете как да го постигнете - как искате да изглежда бюрото, има ли нужда от по-сериозни промени или ще ви е добре, ако просто разкарате боклуците.
Прегледайте на спокойствие всичко излишно и не се изкушавайте да пазите ненужни неща.
Минимализъм
Колкото по-претрупано е бюрото, толкова повече пречи на работата. При почистването се водете от този принцип и колкото по-малко неща останат по него - толкова по-добре. Като цяло единственото нещо, което е нужно за работата всеки ден, е лаптопът/компютърът и при нужда листа и химикал.
По-едра техника като принтер или скенер няма място върху бюрото, особено ако не се ползва постоянно.
Същото важи и за самия компютър. Както наличието на всевъзможни предмети по повърхността на бюрото е стресиращо и претоварващо сетивата, така това важи и за екрана. Създайте си система за архивиране и съхранение на файлове, вместо да мятате всичко на десктопа и след това дълго да го търсите.
Определете места за всяко нещо и оставете достатъчно свободно пространство, което хем да не ви "задушава", хем да дава възможност за работа извън компютъра - водене на бележки или преглеждане на хартиени документи.
Лесен достъп
"Сложете лактите си на ръба на бюрото и плъзнете ръце в полукръг по повърхността - това е "основното пространство", обяснява пред Home and Gardens специалистът по организация на пространства Катрин Блекър.
В този периметър - на половин ръка разстояние - трябва да са всички основни неща за ежедневна употреба.
В по-големия периметър - на цяла ръка разстояние - са следващите най-използвани неща, за които също да не се налага търсене или ставане - калкулатор, кутия с хартиени кърпички, лампа.
Други предмети, които са постоянно в употреба като канцеларски принадлежности, залепващи се листчета или слушалки също е добре да са под ръка, но не разхвърляни навсякъде. За тях е нужна кутия или органайзер за бюро, които дори може да се държат в чекмедже.
Така стоят нещата и с хартията - не оставяйте хвърчащи листове по бюрото и не позволявайте те да го затрупат за нула време. Дръжте под ръка само най-необходимите и то в органайзер или чекмедже.
Използвайте стените
Ако бюрото е малко или без чекмеджета, оползотворете близката стена. Вариант са не само лавици и рафтове, но и всевъзможни висящи закачалки и органайзери - дори платнени за обувки или играчки например. Важното е да има удобни за ползване джобове или отделения, с които да се ориентирате лесно.
Също толкова важно е и да го ползвате и да връщате в него всичко, което няма място на бюрото.
Можете да поставите и дъска за съобщения, на която да държите напомнянията, графиците и важните бележки.
Не забравяйте чекмеджетата
Ако бюрото има такива, ги използвайте оптимално. Ако не - има органайзери, които вършат същата работа и могат да се слагат под маса.
Сортирайте добре. Определете чекмедже за документи, друго - за канцеларски принадлежности, трето - за рядко ползвани вещи. Самите чекмеджета също може да се разделят на отделения за още повече прегледност и лесен достъп.
В най-горното чекмедже редете неща, които се ползват най-често, а в най-долното - най-рядко.
Кабелите
Те могат да обсебят пространството и дори да доведат до това да седите по цял ден в неудобна позиция, защото мястото под бюрото е заето от кабели.
Обуздайте ги с кабелен канал или дори банални "свински опашки". Зарядното за телефона пък дръжте в най-горното чекмедже.
Кошче
Това е нещо, в което си струва да се инвестира, за да отиват там всички отпадъци от деня - вместо да остават на бюрото.
Украса
Цвете, снимка или любим сувенир омекотяват пространството и му дават личен отпечатък - дори и да е бюрото у дома. Зеленината или нещо любимо подобряват настроението и намаляват стреса.
Важно е да е нещо малко и само едно - като приятен акцент, а не вещи, които да обсебят мястото.
Постоянство
Колкото по-разтребено е бюрото, толкова повече човек има мотивация да го поддържа в изряден вид, а и е по-лесно. И обратното - по заринато с какво ли не работно място само се трупат още и още ненужни вещи.
Затова е добре да си създадете навик в края на деня, когато ставате от бюрото, да почиствате бъркотията - да отнасяте чашата от кафе, да махнете пликчето чипс и излишните хартийки - вместо да ги местите в чекмедже или органайзер например.
Опитайте и ще видите, че поддържаното в ред работно място наистина помага за по-добра продуктивност и по-малко стрес.
--
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Силвър Стар.