Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Грижата за биоразнообразието като важен фактор за нашето по-добро утре

Как Lidl работи за опазване на околната среда Снимка: Lidl
Как Lidl работи за опазване на околната среда

Животните и растенията имат жизненоважни функции в биологичния цикъл и изпълняват ключова роля за здравето на нашата планета. Богатото разнообразие на видове е основата на стабилните и функциониращите екосистеми, което ги прави по-устойчиви на външни промени като изменението на климата например.

От приблизително 8 милиона животински и растителни вида около 1 милион в момента са застрашени от изчезване.

За нас, хората, опазването на околната среда и грижата за биоразнообразието са основна предпоставка за осигуряването на храна, прясна вода, чист въздух и благоприятни климатични условия, благодарение на които живеем и се развиваме като популация.

Редица негативни промени обаче застрашават баланса в екосистемите, а много често фактор за тях сме самите ние - хората. Разрастването на градовете, обезлесяването, разширяването на инфраструктурата, прекомерния улов и консумация, използването на пестициди и други фактори, свързани с човешкия отпечатък, застрашават баланса в природата.

Опазването на биоразнообразието е едно от големите предизвикателства и в хранителната индустрия, тъй като тя е изправена пред необходимостта да подсигури достатъчен и разнообразен асортимент за потребителите и в същото време да гарантира опазването на биоразнообразието в рамките на целия жизнен цикъл на продуктите.

Отговорният бизнес

Ето защо водещата верига за хранителни стоки в Европа Lidl работи за опазването на околната среда на няколко нива, чрез своята стратегия за устойчиво развитие. В нея компанията е идентифицирала 6 фокус теми, като една от тях, наред с опазването на климата и съхранението на ресурсите, е именно грижата за биоразнообразието. Тайната за постигане на устойчив прогрес по темата се крие в цялостния бизнес модел на веригата и силата на множеството продукти под собствена марка, които предлага.

Какво всъщност може да е въздействието за околната среда през тези продукти? Нека погледнем по-задълбочено.

Лидл България непрекъснато разширява броя на сертифицираните си продукти собствена марка в своите магазини, като в момента те наброяват близо 1200 продукта. Това означава, че голяма част от предлаганите в Lidl стоки собствена марка са произведени по устойчив начин, с грижа за биоразнообразието, екосистемите, климата и човешките права. Сертификатите може да удостоверяват, че за производството на даден продукт е използвана по-малко енергия или вода, не са изсичани гори, не са използвани химикали, не е замърсена почвата и други екологични и социални аспекти.

Снимка: Lidl

Ритейлърът беше и сред първите вериги за хранителни стоки в България, които пуснаха на пазара климатично неутрални веган и вегетариански продукти от собствената си марка Vemondo. Непрекъснато расте и броят на органичните и с натурални съставки предложения собствена марка - не само в хранителния сегмент, но и при козметичните продукти и препаратите.

"Зелени заедно"...

...е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

До 2025 г. Lidl има за цел да постигне верига на доставки без обезлесяване. До края на тази година пък ще постигне пълна сертификация по FSC на всички свои продукти, което означава, че всеки кашон, опаковка или продукт от хартия, дори всеки етикет в магазините на Lidl ще идва от устойчиво управлявани гори или ще бъде от рециклиран материал.

В същото време с политиката си да предлага продукти с високо качество на достъпни цени, компанията прави достъпни за своите клиенти и тези сертифицирани продукти, произведени с мисъл за хората и с мисъл за планетата. По този начин Лидл България променя не само начина на производство, но и начина на консумация.

Компанията работи активно и по отношение на пластмасата и отдавна предприема мерки, в рамките на стратегията си RЕset Plastic. Целите ѝ са до 2025 г. да намали потреблението на пластмаса с 20%, опаковките на продуктите собствена марка да съдържат средно 25% рециклиран материал и да направи 100% от тези опаковки максимално рециклируеми. Само от промяната в състава на вече 100% биоразградимите мокри кърпички Lupilu и W5 например, Лидл България е спестила 79 пластмаса.

Заедно за едно по-добро утре

А сега нека отправим поглед и към обществената ангажираност на Лидл България по темата за опазване на околната среда. Ритейлърът е инициатор и подкрепя инициативи, насочени към поддържане на екосистемите и премахване на пластмасовия отпадък.

Пример за това е дългогодишната инициатива "Дай шанс на Балканката", осъществявана от 2013 година насам в партньорство със сдружение "Балканка". Всяка година в нея се включват служители на Лидл България и местни доброволци с цел да допринесат за увеличаване популацията на балканската пъстърва в българските реки и почистване на местообитанията ѝ.

Балканската пъстърва е един от най-бързо изчезващите биологични видове не само у нас, но и в Европа. Тя е и единствената риба, която достига до високите и богати на кислород части на реките, което я прави изключително важна за поддържането на екосистемата. За 9 години в рамките на инициативата са зарибени над 30 български реки с близо 393 000 балканските пъстърви. Едновременно с това компанията е почистила тонове отпадък от приблизително 35 км крайречни територии.

Снимка: Lidl

Усилията на веригата по отношение на реките, грижата за биоразнообразието и премахване на пластмасовия отпадък от природата бяха надградени през 2022 г. и с инициативата River CleanUp Collective @Дунав - международна кампания на всички подразделения на Schwarz Group, част от която е и Lidl.

В България акцията се проведе през септември месец под мотото "Заедно за по-чисти реки". В нея взеха участие над 100 служители на Лидл България, които помогнаха за почистването на над 1,5 тона боклук от поречието на р. Дунав край гр. Русе. Общите резултати за Групата са още по-впечатляващи - в международната инициатива са се включили 3000 служители и външни доброволци от 9 държави, а общият събран отпадък е в размер на 20 тона.

Напоследък очакванията на обществото към бизнеса по отношение на неговата отговорност стават все по-високи. Хубавото е, че на пазара ни има примери за осъзнати компании, които показват чрез действията си посоката на промяна и претворяват ESG политиките си в реални и ефективни мерки.

В Лидл България са убедени, че са нужни съвместни действия сега - в цялата верига на създаване на стойност, включително и по отношение на начина на потребление, за да постигнем значим резултат за опазването на природата и биоразнообразието. В същото време компанията има за цел не само да бъде активен участник в темата, но и да насочи вниманието на широката общественост към актуалните екологични предизвикателства. Защото за да опазим планетата си, трябва днес всички ние да правим повече от това, което е добро за нашето утре.

---

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg.

---
Присъединете се към групатa Webcafe.bg във Facebook за свежи истории през целия ден:

   

Най-четените