Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как сметката за ток да стане повод за радост

Със зеления план на ТОКИ идва и сертификат за спестените парникови емисии Снимка: Хармоника
Със зеления план на ТОКИ идва и сертификат за спестените парникови емисии

Когато мандрата на "Хармоника" край София сменя доставчика си на ток през миналата година, сметката за електроенергия за пръв път става повод за радост.

Най-накрая най-известната компания за биохрани у нас има възможност да ползва зелен ток в предприятието си за преработка и производство на млечни продукти в Мало Бучино, както и в склада си. Радостта от фактурата идва от това, че с нея върви и сертификат за спестените парникови емисии.

Става дума за 40 тона въглероден диоксид годишно, спестени от енергията, която мандрата използва за пастьоризирането на млякото, хладилниците и топлите камери за ферментация.

Тези процеси са енергоемки - от мандрата излизат по 5 тона продукция два пъти седмично - кисело мляко, кефир, сладолед.

40 тона спестени емисии не е много, но не е и малко, особено за "Хармоника". Компанията не просто предлага биологични храни, целта ѝ е производството им да бъде максимално отговорно - както биологично чисто, така и с минимална вреда за климата и никаква за здравето.

"Зелени заедно"...

...е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

Първото изискване е изпълнено - млякото за мандрата например идва от животни, които са гледани според изискванията за опазване на биоразнообразието - без пестициди, с паша навън и със съблюдаване на всички изисквания на Европейския съюз за биологично земеделие.

Проблем обаче са три неща - използването на ток от топлоцентрали на въглища, на горива за превоз и на пластмасови опаковки.

Затова когато на пазара за електроенергия в България се появява пакетът на ТОКИ за покупка на зелена енергия - първият такъв у нас, в "Хармоника" не мислят дълго.

"В момента, в който имаше възможност да купуваме ток от чисти източници, нямахме колебание за повече от няколко часа, въпреки че е по-скъпо. Нямаме избор заради това, което искаме да правим", обяснява един от съсобствениците на "Хармоника" - Любомир Ноков.

"Хармоника" се появи заради възможността да правим нещо, в което вярваме. Никога не бихме се занимавали с конвенционални храни. Винаги сме търсили начин да бъдем пример, че това е възможно в България. И продължаваме от 2008 г. досега", допълва той.

За някои от клиентите вярата на екипа на бранда, самата марка и сертификатът "био" са достатъчни, за да гласуват доверие на продуктите на "Хармоника".

Мандрата на "Хармоника" използва доста ток. Снимка: Хармоника
Мандрата на "Хармоника" използва доста ток.

Други обаче не вярват толкова лесно и дори, разказва Ноков, са в състояние да отидат на място в мандрата, за да проверят. За тях компанията предоставя всевъзможна информация на сайта си и в социалните мрежи, и проявява готовност да отговаря и на трудни въпроси.

Като например каква е гаранцията, че токът им е наистина зелен.

Тази гаранция идва от ТОКИ - търговецът на електричество, с който "Хармоника" работи.

Търговецът е създаден преди малко повече от 2 години и е един от най-модерните доставчици у нас. ТОКИ са първите, които предлагат пакети за зелена енергия, а промотирането на нейното използване е една от мисиите на компанията.

Друга важна идея, отново свързана и с екологично съобразния начин на живот, е дигитализирането на процеса по договаряне на доставката на ток. А ТОКИ е и платформа, през която всеки може сам да си направи договор и да получи пълна информация за покупка или продажба на електричество.

Доскоро компанията беше и единствената, която предлага възможност всеки клиент сам да направи договора си, да си избере план и да проведе цялата комуникация електронно, без да се налага да губи време по срещи и в ходене в офиси.

"Ние бяхме първите, които си разбихме главата с промотиране на електронния подпис. В период, в който нито един търговец не обявяваше цената си, нашите условия бяха лесно видими на сайта ни", разказва Андрей Рекалов, търговски директор на ТОКИ.

"Искаме да влезем в XXI век, опитваме се да бъдем компанията, чрез която клиентите ще имат по-малък въглероден отпечатък, и максимално се стараем да изкупуваме зелена енергия, за да можем и да я продаваме", обяснява той.

Същото започва да иска и бизнесът - интересът към електроенергия от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ) расте, макар процесът да се забавя преди година при големия скок на цените на тока.

Клиентите на ТОКИ са основно малки и средни компании и близо 30 на сто от тях имат пакети за зелена енергия - получават ако не целия, то поне част от тока си от екологични източници. Това е доста над средното за страната - у нас около 10 на сто от бизнеса купува зелен ток.

Мандрата на "Хармоника" е сред първите купувачи на зелен ток. Снимка: Хармоника
Мандрата на "Хармоника" е сред първите купувачи на зелен ток.

"Хората са доволни, че могат да сложат зеления стикер по обектите си, който показва, че ползват зелена енергия", обяснява Рекалов.

Зад стикера всъщност стои Гаранция за произход, която гарантира, че токът, който съответният клиент използва, е зелен, т.е. от ВЕИ. Гаранциите се издават от Агенцията за устойчиво енергийно развитие, която събира информацията за това колко такава електроенергия изкупува търговецът и съответно колко може да продаде. Гаранциите са поименни и се прехвърлят от производителите на енергия към търговеца и от търговеца към клиента, което гарантира на последния, че получава точно това, което плаща, и че енергията наистина е от устойчиви източници. Освен Гаранцията от АУЕР, клиентът получава и сертификат, издаден от търговеца.

Защото - да, токът, който всички ползват, е един и същ, и минава през една и съща енергопреносна мрежа, независимо дали е от въглищни централи, АЕЦ "Козлодуй" или от 4-те вида ВЕИ у нас - ток от биомаса, от вятър, от слънце и водно-електрически централи.

След като се знае обаче колко е произвел всеки, както и колко е купил всеки, на практика участниците по веригата ползва "квота", в случая - зелена.

А това е важно освен всичко друго и заради цената - наличната зелената енергия отдавна не е най-скъпата в енергийния микс на страната, като в общия случай все пак има малка разлика в цената ѝ заради прехвърлените гаранции за произход.

"При сегашния общоевропейски пазарен модел, при засилено търсене на енергия цените де факто се определят от най-скъпите технологии, затова е трудно при тази волатилност и къси периоди на доставки зелената енергия да изпъкне ясно като най-евтината алтернатива. Същевременно има и допълнителна оперативна дейност, свързана с комбинирането на различните видове технологии, търговията и гаранциите за зелена енергия", обяснява Андрей Рекалов.

Все още чистата енергия е недостатъчна и предлагането не успява да задоволи търсенето, което съответно вдига цената.

Южна държава като България има много възможности за ВЕИ. Снимка: Хармоника
Южна държава като България има много възможности за ВЕИ.

"Тя е малко, особено на фона на огромния потенциал, който България има като южна държава с много слънце", коментира търговският директор на ТОКИ.

Една от основните причини за това пък е, че енергопреносната мрежа на България не е изградена така, че да позволява лесно и безпроблемно присъединяване на множество независими производители на ВЕИ енергия.

"Мрежите ни са проектирани за друг тип производство, което е много по-централизирано, затова и в настоящия момент присъединяването на ВЕИ производители към системата е труден и дълъг процес", обяснява специалистът.

Това се променя полека-лека, енергоразпределителните дружества инвестират, готвят се и съответните законови промени, но е нужно още време. Енергийната инфраструктура се променя, за да позволи да се подава повече ВЕИ енергия за сметка на замърсяващите производства и така чистата енергия ще започне да става все по-достъпна, а цената ѝ - все по-ниска.

Междувременно текат процеси и от другата страна - самият бизнес все повече иска да ползва чиста енергия.

В началото зеленият план на ТОКИ е бил насочен към международните компании, тъй като стремежът към въглеродна неутралност е неизменна част от програмите за социална отговорност на корпорациите от САЩ и Западна Европа. След това обаче интерес започват да проявяват и български фирми, особено ориентираните към млади хора, които изразяват все повече загриженост за околната среда и държат на по-чистото производство.

Колкото до цената на тока, Андрей Рекалов държи да подчертае, че в сравнение с останалата част от Европа, а и света, у нас тя не е толкова висока.

"Ако има нещо, на което България е богата, и е износител, а не вносител - това е електроенергията, ние сме най-силната държава в това отношение на Балканите, макар и до голяма степен благодарение на ТЕЦ-овете и на АЕЦ", припомня той.

Това позволява у нас да се изплащат най-големите компенсации за реалната цена на тока в цяла Европа. "България е сред страните, които излизат най-сухи от тази криза и е странно, че не се говори за това", казва Рекалов.

Затова и според него не бива да се плашим за следващите месеци. Освен ако няма сериозна ескалация на конфликта в Украйна, зимата се очертава относително спокойна. "Тя няма да е нито студена, нито тъмна. Може би ще е тежка, но не и апокалиптична", успокоява търговският директор на ТОКИ.

Оптимист е и Любомир Ноков от "Хармоника".

"Увеличението на цените на тока преди година малко ни забави, но мисля, че ще стигнем докрай", казва той по отношение на останалите предприятия на компанията, които още не са преминали на зелен ток.

"В един момент въглищата ще отпаднат като метод и всички ще сме на зелен ток, а сегашното забавяне е временно. Бумът в инвестициите в зелена енергия скоро ще даде резултат, това ще е стандартният ток, а за другия ще се доплаща заради вредите, които се нанасят", прогнозира Ноков.

---

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg.

 

Най-четените