Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Арх. Диков и поколението на гаражните архитекти

Q Адекватна ли е резиденцията на Цветан Василев в градинката на "Кристал"?
П.Д. По-добре е, отколкото беше.
Q А правилни ли са жестът и сигналът, които даваме? Тук не говорим за качество на архитектурата. Все пак обществено пространство в центъра на София се превръща на частен дом?
П.Д. Общественото пространство е на тротоара. Не виждам тежък конфликт. Единствено имам забележки към стъклата...
Q Уважаващият себе си олигарх не би ли трябало да приватизира Народния театър и да го превърне в подобаваща резиденция?
П.Д. Народния театър не, но Министерски съвет може.
П.Д.: Ако трябва да бъда честен, бих приел такъв един проект. Аз съм либертарианец по убеждение. Такива примери не ме притесняват
Q: Този вид архитектура (в Симеоново - б.р.) легитимна ли е в градската среда?
П.Д. Според международна интернет класация, това е най-интересната сграда в света и гласувалите смятат, че такива проекти са легитимни.
Q А вие как смятате?
П.Д. Защо не.
Библиотеката в Минесота) П.Д. Хората, които са го подписали, са преценили, че ще го платят
Q Това е проект за Сочи.
П.Д. Изобщо не ме учудва. Съветските джуджета са най-високите джуджета в света.
Q И така погледнато, също легитимно?
П.Д. Да, да...
(Marine city, Чикаго) П.Д. Това съм го учил - викат му царевица. Липсват само няколко пуканки горе
П.Д. Аз бих определил тази сграда като грозна.
Q Защото...?
П.Д. Защото е грозна по моите критерии, но това е някаква южна страна.
Q Не, това е Академия на изкуствата в Онтарио, Канада.
П.Д. Е, да...
(Резиденцията на сваления от власт президент на Украйна Виктор Янукович.)
П.Д. Как да си го обясним? Няма разлика между България преди 10 години и Украйна днес. Това показва собственикът, а не архитектът
Резиденцията на сваления от власт президент на Украйна Виктор Янукович
Q Адекватна ли е резиденцията на Цветан Василев в градинката на "Кристал"?
П.Д. По-добре е, отколкото беше.
Q А правилни ли са жестът и сигналът, които даваме? Тук не говорим за качество на архитектурата. Все пак обществено пространство в центъра на София се превръща на частен дом?
П.Д. Общественото пространство е на тротоара. Не виждам тежък конфликт. Единствено имам забележки към стъклата...
Q Уважаващият себе си олигарх не би ли трябало да приватизира Народния театър и да го превърне в подобаваща резиденция?
П.Д. Народния театър не, но Министерски съвет може.
П.Д.: Ако трябва да бъда честен, бих приел такъв един проект. Аз съм либертарианец по убеждение. Такива примери не ме притесняват

Безсънни нощи споходиха света при гледката на резиденциите на бившия президент на Украйна Виктор Янукович и бъдещия му бивш приятел - главния прокурор на Украйна Виктор Пшонка.

Всъщност, целият свят се втрещи при тази гледка на патологични интериорни и екстериорни изяви. Събудените съмнения в човешкия ум и разум не бяха неуместни, но останаха да витаят бездомно в пространството. В този тежък момент решихме да потърсим capo di tutti capi на архитектурната гилдия, на примус интер парес - главният архитект на София Петър Диков.

Ако някой би могъл да внесе светлина в мрака

на човешкия вкус, то това е той, изстрадал последните осем години на бодливия трон на главен архитект. И така, влязохме, изпълнени с надежда, в разговор с арх. Диков за "инвеститорски визии и архитектурни ексцесии".

Да започнем с инвеститорски визии за архитектура - такива се оказа, че няма. Точка. Инвеститорската визия се нарича печалба и се мери с възможно много нули зад цифрата. Много нули са на нашите улици, много в жълто с априко или в синьо огледално стъкло, монументи на вездесъщата корупция и липсващ административен коректив.

И как иначе? Дали сме знаели, "че и до днес голяма част от инвеститорите избират архитекта не по това колко качествен е проектът му, а колко бързо може да го процедира през администрацията и колко повече над нормите може да осигури като квадратни метри.

"Над нормите" е забавен израз за корупция

и шуробаджaнащина. Израза не го знаехме, но другото е обществена тайна. "А аз", споделя Петър Диков, "знам много архитекти, които проектират по снимка. Инвеститорът им носи снимка на сграда, която е видял на запад или на изток - и услужливите колеги му я правят такава. Няма критика, няма контрол и няма етика в нашата колегия".

Със "120 проектирани и изпълнени проекта за 12 години" може да се похвали арх. Диков. По десет на година? "Понякога и повече. И това са само реализираните". Значи по 10 на година, на месец по хотел или кооперация. "С новите технологии много неща стават възможни. Все по-бързи сме".

Дали разумът може да следва технологиите? Усмивка и мълчание. По-късно разказва, че когато е проектирал, повечето клиенти са били мутри и политици. "В много случаи съм си задавал въпроса откъде се пръкнаха тези хора?". Дали намира отговор? "Отговорът беше често в полза на мутрите, като качество."

А как е другаде? Лошата архитектура не е ли проблем и в глобален план?

"На конкурса за правителствения център на 4-ти км се видя. Фостър представи еволюция на развитието на проекта си. От двата проекта на българските екипи единият много приличаше на първата фаза на Фостър, а другият - на третата. А Фостър презентира седма. Значи, ако го сравним със създаването на живота, българската архитектура е на еволюционното ниво на излизане на амфибии от океаните, докато интернационалните участия показват, че има човек на два крака". Така арх. Диков представи нивото по света и у нас.

И така, българската реалност не очертава визии, а продължава да следва праволинейно формулата на света троица - "лоши инвеститори, попадащи на алчни архитекти и строители, които си оставят ръцете". И да не забравяме - гладният пазар, "който изпреварва възможностите на този, който произвежда продукта". "Продуктът", казано така с лекота, е нищо, но формира безпощадно както обществено, така и лично пространство, определяйки за поколения напред качеството на живота.

"Колкото и да смятаме, че архитектът е в основата, голяма част от архитектурата е инвеститорът. От 1991/92 г. насам нашето проектиране се обърна в гаражно проектиране. Имаше една хубава мисъл на Хайтов, че ако един град е хор, който пее песен, високите сгради в него са като хористи, които ни в клин, ни в ръкав викат "Ура". А при нас

имам чувството, че всеки вика "Ура"

Арх. Диков се сеща за за великите постижения на българските архитекти и времето на Съветите, когато всеки е трябвало да защитава проектите си. Искаме да разберем, има ли нужда от комисии днес? Позицията му е ясна. "Комисии - това означава повече регулация, а аз съм либертарианец по убеждение, а и няма авторитет", капитулира Петър Диков пред фактите, отпращайки Вяра и Надежда, в очакване свободният пазар най-сетне да се превърне в регулатор.

Но свободният пазар не е юридическо лице, той не е поел официално отговорност, не е положил клетва, и не се върти нощем в леглото, мъчен от лоша съвест. Да се разчита на свободния пазар е опит да се абдикира от човешката преценка и отговорност.

През последните години пазарната икономика доведе половин Европа до банкрут, природата ни до боклук, до смога в Пекин и до този в Париж. В България тя унищожи по-ефективно от Втората световна война историческите ни центрове и по-трайно от цунамито във Фукушима българското Черноморие. А и

свободният пазар не е имунизиран откъм лош вкус

Трудно ни е да се доверим при това положение на пазара.

"Лошата архитектура има понякога странна съдба във времето, защото една архитектура, създадена и оценена в началото като лоша, в бъдеще се оказва знакова, и аз обикновено давам пример с Айфеловата кула в Париж."

Ако е прав арх. Диков, ни чака слънчево бъдеще. Само след броени години България ще се превърне в страната на архитектурните шедьоври, но да не се отдаваме на прекален оптимизъм. Има разлика между лоша и оспорвана архитектура.

"Ги дьо Мопасан, големият писател и още по-голям критик на Айфеловата кула - разказва арх. Диков - попитан защо прекарва толкова много време в кафенето на омразната му кула, отговорил, че е там, защото е единственото място в Париж, откъдето кулата не се вижда." Трябва непременно следващия път арх. Диков да ни насочи къде да отидем в София, за да не виждаме какво е построено през последните 20 години тук.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените