Има ли връзка между затворената болница в Девин и делото срещу 13-те имами в Пазарджик? Има.
И тази връзка е планината, Родопите, територия, от която българската държава се е оттеглила не отсега. Затова от ДАНС регистрират емисари, които бродят и търсят съмишленици за ислям, който българските мюсюлмани традиционно не изповядват, а властта закрива лечебно заведение в район, в който има куп селища без личен лекар и без аптеки, а пътищата са основно второкласни и третокласни.
Ако синът на здравната министърка Десислава Атанасова беше получил остри болки заради възпален апендикс в Девин и трябваше да бъде транспортиран до Смолян, Атанасова със сигурност щеше да намери микрофон, за да говори пред родопчани, вместо високомерно да се оттегли на последната си среща с тях. Едни петдесетина километра, нищо работа, но заради завоите и лошия път отива малко повече от час, ако е зима е трудно да се предскаже. (Момчето беше оперирано през май в "Пирогов"...)
На подсъдимата скамейка не трябва да са имамите
На подсъдимата скамейка в Пазарджишкия съд не трябва да са имамите от областите Смолян, Благоевград и Пазарджик, от планински селца и градчета с общ поминък и проблеми - тютюн, крави, картофи, почти никаква работа. Там трябва да седи държавата. Кочан, Рудозем, Сърница, Лъжница, Плетена, циганската махала в Пазарджик. Дори народните (им) представители от ДПС рядко наобикалят тези места, освен ако няма митинг-събор за възродителния процес или някоя сватба на местен големец, на която е голяма чест някой от върхушката да кумува. И по избори, разбира се, но тогава ходят всички.
ДПС ги излъга и така и не осъществи проекти за алтернативно земеделие, когато управляваше с НДСВ, и ги закрепости към тютюна (вероятно защото от субсидиите се възползват хора, чийто пръсти не са били оцапани с катран).
Случаят с ГОРУБСО и рудниците в Мадан и Рудозем показа за малко от тв екрана онези краища на Югоизточна България, където магистрали няма, нито пък жп линии. Следователно няма първи копки, достойни за отразяване в националните медии. Следователно няма как местните да се срещат често често с властта като бургазлии например, които са си направо "гъсти" с правителството.
През септември безработицата в област Смолян е 18.8%, трета в България. Това е и областта у нас, където осигуреността с лекари е с 10 пункта по-ниска от средната за страната. Затова и заплатите в болницата в Девин са били завишени с 300% - за да има кой да работи. Няма специалисти - няма договор с НЗОК и съответно клинични пътеки.
Режеш общински болници, а безконтролно растат частните
Вероятно завишението е било нередно. Но не просто нередно, а по-скоро корупционно е държавата да затвори куп общински болници, а в същото време да допусне безконтролното увеличение в пъти на частни болници. (И едните и другите се финансират на един и същи принцип - клинични пътеки.)
Ако ще се слага ред във финансирането на здравеопазването, нека има правила. От болничната карта изчезват близо 20 общински болници за миналата и тази година... Но защо в последните 3 години бяха пускани по трийсетина частни лечебници на година?
В края на 2010 г., по данни на Националния статистически институт (НСИ) у нас има 313 болници с 45 842 легла. Днес са 430, с 60 000 легла, неравномерно разпределени на територията на страната. Най-много са в София, затова се стига до кражби на инфаркти от спешна помощ (виж вдясно).
България е страна на парадоксите. Лекарите намаляват, медицинските сестри също, а... болниците стават все повече и повече. При това без да има внос на бели престилки. Изумително, нали? През 2011 г. 520 лекари са напуснали България, за тази година прогнозата е за 500, след като за първото полугодие са заминали 318.
Преди 10 години, по данни на Националния център за обществено здраве и анализи, в болниците у нас са работели 2400 хирурзи, а сега са 2097, при това средната им възраст е над 55 г. Напускат хирурзите - напускат и анестезиолозите, и сестрите. В една Франция българските лекари анестезиолози са близо 1.8 пъти повече от тези в България, които не стигат и 700.
От 52 810 медицински сестри през 1990-а, за миналата година техният брой е бил 31 609. От 30 000 по регистър медици, половината са в предпенсионна възраст, а 20% - в пенсионна.
Много родопски села са оставени в ръцете на фелдшери (за България броят им не надминава 4000).
По време на социализма държавата изкуствено стимулираше млади специалисти, вкл. и лекари с определени суми за работа в граничните райони за определен период. Сега ще е нужна нова стратегия (ако изобщо на властта й пука кой ще живее и кой ще мре извън жълтите павета). Поради факта, че ако в много общини и даже бивши окръжни центрове специалистите са рядкост, в планината просто никакви ги няма.
Въпреки изявленията си, че протестът на девинчани в София е "провокация", премиерът Бойко Борисов все пак даде благословия болницата да живее. Задават се избори. Местните може да са гневни на Атанасова, но коя е Атанасова - днес е министър, утре може и депутат да не е. (Нищо, че е такава скокливка на ръченицата в неделни тв предавания...)
В капсулата
Защо всъщност, ще кажат някои, държавата трябва да се намеси точно там, да не би в Северозападна България положението да е по-розово? Не е. Но в Родопите живее голяма част от мюсюлманското малцинство в България. (Политика на Османската империя е била да потурчва населението край границата и да заселва свои там.) При тези хора бедността и липсата на особена перспектива не води до лумпенизация и оскотяване, както виждаме на много други места в България. Те просто се затварят и капсулират в рамките на общността, където протича ежедневието им, изпълнено с много труд.
В тази капсула трудно се допускат "външни" хора. Но единоверците са добре дошли. (И) благодарение на тази изолация печели ДПС, и благодарение на нея разните каракачановци и сидеровци разиграват "страховитите" си сценарии с ислямски фундаментализъм и други клоунади. Следователно им е изгодно да я поддържат. На тях и на такива като регистриралите Европейски институт-ПОМАК в края на септември т.г., откъдето казват, че помаците са първите мюсюлмани в Европа, приели исляма още през IX век от суфиите (самият ислям е от VI век, а османците, съюзявайки се с Йоан Кантакузин, се настаняват в днешна Югоизточна България от първата половина на XIV век... )
Родопите, изглежда, отново се затварят в пашкула, в който са били преди половин век. През 60-те години на миналия век майка ми и десетки нейни колежки медицински сестри отишли на работа в Кърджали. Имало места в района, където не можело да се прегледа жена без присъствието на съпруга й, а често, ако трябвало да се бие инжекция, се правел разрез в шалварите...
Като я няма държавата, все някой трябва да е при тия хора. Аллах, изглежда, е най-милостив.