"- Ако идваме от Русе, къде е левият завой?
- Изчакай следващия мандат!"
"Белокопитово" попадна в народния фолклор още преди да влезе в експлоатация.
Едва ли Бойко Борисов си е представял колко критики ще отнесе заради "диаманта на Хемус", когато режеше лентата на най-големия пътен възел и единствен от този вид в страната.
Оттогава не спират да хвърчат схеми, чертежи и пишман-експертиза.
Ама как се прави ляв завой? Ама защо не е "проста" детелина? Ама защо има X на брой конфликтни точки, след като на пътен възел "Горно нанадолнище" има само Y? Ама защо цели три моста? А какви са тези шест броя насипи? Ами ако искам да мина от Русе за София през Каспичан? Как? Защо?? КОЙ???
За да се провери глупакоустойчивостта му, "Белокопитово" дори се превърна в снимачна площадка за петминутен авто-лупинг, приключил учудващо леко и безаварийно, като се има предвид колко умишлени нарушения на Закона за движение по пътищата направи шофьорът.
Единственото му объркване дойде от 1) икономията от пътни табели върху и без това достатъчно сложното съоръжение (класика в жанра на АПИ) и 2) остатъчната маркировка от старото трасе, заради която шофьорът се притесни, че влиза в насрещното движение (на същото място си личаха още два-три чифта следи от внезапен спирачен път).
Видеото илюстрира онова, което и сами щяхте да проумеете с един поглед върху картата на Лудогорието и капка здрав разум:
Трафикът по второстепенното трасе от пътния възел не никак натоварен. Няма особени проблеми да се престроявате от дясно в ляво и обратно, да се качвате и да слизате от магистралата, или да се въртите в кръг, ако това ви доставя удоволствие.
Да, "диамантът" страда от всички дефекти на българското магистрално строителство, но левият завой му е последният проблем.
Истинският проблем е, че "Белокопитово" е безобразно оскъпен и отчайващо закъснял. Проблемът е, че е трябвало да види бял свят преди 20... поправка: преди 30 (тридесет) години, когато всъщност е поръчан и проектиран. Проблем е и, че проектантът и надзорникът са свързани фирми.
Проблемът е, че строителят си е издействал над 14 анекса и надценки към договора с бюджетни пари.
66 млн. лева* за пет километра магистрала с пътен възел - честито и със здраве да си ги ползвате.
Тези леко смущаващи "подробности от пейзажа" вероятно обясняват попретупания PR на кабинета, сведен до пасторални снимки с дрон и царствено помазание в Стара Плиска.
Нищо, поне вече знаем как се прави ляв завой. За десния - ще почакаме до следващия мандат.
*PS:
Средна цена за строителство на магистралите, които трябва да бъдат завършени през 2015 г.: 3,3 млн. евро/км.
Средна цена на километър магистрала по отсечката Панайот Волово-Белокопитово (заедно с пътния възел): 6,7 млн. евро/км.
Финансиране: 100% от държавния бюджет.
Средна цена на километър магистрала по "златната" 19-километрова АМ "Люлин" (заедно с всички съоръжения: тунели, мостове, укрепвания и др.): 9,6 млн. евро/км.
Финансиране: 75% европейско финансиране, 25% от държавния бюджет.