Помните ли лятото на 1996-та?
То започна с елегантия инструментал „Children" на италианеца Робърт Майлс, родил цяло течение, наречено дрийм хаус. Продължи с вселенския хит „Macarena" на чичковците Los Del Rio, който ни тресе цели няколко години в глупав танц. И приключи късно есента с „Coco Jambo" на Mr. President, която и досега е част от всяко уважаващо себе си ретро парти с музика от 90-те.
Десетилетието беше пълно с музика и летни хитове, при това забележително разнообразни - от Nirvana през 1991-ва до Prodigy през 1994-та. Избрахме 1996-та просто като пример за година с наистина много, впечатляващи и незабравими летни хитове.
Човек асоциира времето и спомените си с музика. А летните хитове - най-вече с дните, прекарани в отпуск на морето: по плажа денем и по клубовете/дискотеките нощем.
Летният хит
До средата на 90-те сред тези летни хитове имаше и балади. Брайън Адамс и неговата „Everything I Do (I Do It For You)" са причина за появата на бял свят на сигурно хиляди бебета по света, но с рекордното си многомесечно присъствие на номер 1 едновременно и в Америка, и в Европа през далечната 1991-ва успя да влезе в „Гинес" и да втръсне завинаги на всички.
Иначе по определение летният хит е денс парче. Обикновено се появява някъде в края на април, рядко в началото на май. Толкова е неустоимо или различно от всичко друго, че диджеите без колебание го включват в репертоара си като топ ротация. Изкарва като безспорен хит номер едно до юли, през август обикновено отстъпва с една-две позиции на по-нови претенденти за летни хитове. Върти се цялото лято по морето и когато отпускарите се приберат по родните си места, упорито досаждат на местните диджеи да им го пускат и през есента.
Тази схема не се промени и след 2000-та година, когато у нас изведнъж се намножиха куп радиостанции, пускащи само нова музика или бъдещи хитове, каквито станции през 90-те бяха единици и нямаха никакво влияние върху масовия вкус. Те просто се включиха в надпреварата за летния хит.
След 2005-та обаче нещо се случи
След 2005-та летният хит като една-единствена песен, която всички познават, обичат, слушат, танцуват и дори пеят... просто изчезна. „Summer Moon" на проекта Africanism All Stars беше последният такъв от рода си - тупалка, която вдига всичко на крака.
„Elektro" на Outwork ft. Mr. Gee беше летен хит през 2006-та. Това е хитът, който отключи масовата българска публика за електрото - новият тогава звук в клубната музика, който е актуален и до днес, но това не е летниЯТ хит на 2006-та. Твърде много хора не възприеха тогава това течение и този саунд.
Единственото изключение през последните 5 години е 2007-ма - тогава „Umbrella" на Риана дублира вехтия вече успех на Брайън Адамс и твърдо стана „летният хит на годината".
Къде е летният хит на 2010 г.? И най-вече кой е?
Попитахме обикновени меломани, потребители, отпускари, диджеи и специалисти - и получихме отговор, който може да се тълкува по два начина. Първо - зависи кого питате. Всеки има свой вкус, своя музика и свое мнение. Което и води до второто - няма един летен хит, който да харесва на всички, както беше някога. Летни хитове колкото щете, но един, който да е за всички и над всички, просто няма.
Решихме да се доверим основно на хитовите радиостанции за нова музика, но ударихме на камък. Някои от тях нямат телефони за контакти на уебстраниците си (!), други препращат към големи медийни групи, където е невъзможно да откриеш конкретния човек, който отговаря за нещо, трети са оповестили само един или два публични телефона, които дават нонстоп заето от сутрин до вечер, а четвърти изобщо пък не вдигат. Почти всички имат единствено формално присъствие във Фейсбук и не можеш да се свържеш и онлайн с никого от екипа им, освен по случайност с някой от водещите, ако в момента е в ефир.
Успяхме да намерим единствено Слави Петков, директор на радио „Алфа".
„Летният хит? Зависи дали питате за нашето радио, което излъчва само хаус или за по-комерсиалната музика, която пускат другите", каза ни и той.
„Ако говорим за „Алфа радио", хитът е безспорно "One" на Swedish House Mafia. Бих добавил само и „Tarantula" на Pleasurecraft... може би и „Beachball" на Nalin & Kane", смята Слави Петков.
„Комерсиален хит на лятото няма. Просто няма", категоричен е обаче той. Питам го защо в последните години се получава така и получавам същия категоричен отговор.
„Дължи се основно на некомпетентността на музикалните редактори в българските радиостанции. Те пускат само румънски хитове, които се харесват донякъде у нас, но нямат потенциала да станат истински, масов хит", твърди той. „Все пак - не знам дали е комерсиално, но ми направи впечатление, че на тазгодишния фестивал EXIT в началото на този месец парчето, което нито един световен диджей не пропусна да включи в сета си, беше „Tarantula"", добави след кратък размисъл Слави Петков.
Радиоактивност
„Tarantula" на Pleasurecraft е най-различното, ново и оригинално като звук парче на сезона, но няма голям шанс да бъде летен хит 2010, поне у нас. То е твърде не-радиофонично и повечето радиостанции дори не биха си помислили да го включат в плейлистата си, а днес, за разлика от 90-те, в много голяма степен именно те диктуват парада.
Радиостанциите обаче стават жертва на собствената си комерсиалност. Освен че са много строго профилирани и не пускат парчета, които са извън техния формат, те се стараят с всички сили да излъчват само хитове, които се харесват на всички. И най-малкото нещо, което дразни някого, бива изхвърлено незабавно. Така дори ако пуска нова, танцова или дори клубна музика, станцията ще игнорира парче като „Tarantula", тъй като то - поне първоначално - дразни мнозина с новаторския си звук.
Иронията е, че така станциите изпускат най-големите хитове на епохата - цитирани вече класици като Nirvana и Prodigy и днес биха отишли в кошчето като нерадиофонични и комерсиално безперспективни за широка аудитория, ако не бяха това, което публиката ги направи въпреки радиостанциите.
Само радиостанциите ли са виновни? Едва ли.
„Официалният отговор защо няма летен хит сигурно би бил, че причината е в пиратството и нелицензираното теглене от интернет, които донесоха огромни загуби на музикалната индустрия в последните години. Колкото повече се пиратства, толкова по-малко авторите и изпълнителите правят нови парчета и толкова по-малко музика издават музикалните компании. Това е официалната ни позиция от години", сподели представител на музикална компания, който обаче помоли да остане анонимен, тъй като шефът му е в отпуск в момента.
Няма данни, които да подкрепят тази позиция обаче. Обратно - днес се продуцира, създава и издава много повече музика отколкото преди 5, 10 или 20 години. Друг е въпросът, че лейбълите наистина издават по-малко от преди. В опита си да заложат на сигурно и на комерсиалното, те влизат в омагьосания кръг на радиостанциите - отхвърлят всичко новаторско и залагат на тривиалното. Естествено, това им носи не повече, а по-малко приходи.
Спадналите продажби орязват най-вече бюджетите им за реклама и промоция. А именно това е онова, което музикалните компании умеят да правят наистина добре и в което са недостижими - да налагат нови имена и изпълнители. Затова в новите условия те не налагат такива или го правят с десетки пъти по-ниски бюджети и по-малка настойчивост. Това също се отразява на продажбите им. Както и на наличието на летни хитове.
„Носталгията не е това, което беше"
Може би ще ви прозвучи като горната фраза, но основната причина да липсва тотален летен хит е, че времената се промениха. В сравнение със 70-те или 80-те днес имаме сигурно 10 пъти повече хитове и поне 100 пъти повече изпълнители и групи. Вкусовете обаче се разклониха в множество жанрове, стилове, течения и звуци - както и в безкрайни техни кръстоски - които не са съществували в „доброто старо време". От 5-6 основни саунда, познати на всички през 70-те, днес вече имаме буквално хиляди различни музикални ниши и всяка от тях си има свои лидери и водещи имена, напълно непознати за онези, които слушат друга музика.
Хората днес просто слушат различна музика. Почитател на грайндкора няма да намери общи предпочитания с фен на меланхоличния минимъл хаус. А и двамата ще са направо като треснати, ако им се наложи да слушат дори половин час от диетата на „комерсиална" поп радиостанция.
Времената се промениха
Летен хит номер едно това лято няма - и не за първи път. Може би няма да има и за в бъдеще, освен по изключение. Времената се промениха. Свиквайте с това.
За сметка на това има много летни хитове - всякакви и почти за всеки. Радвайте се на това.