Fiat Chrysler - твърде голяма хапка за Great Wall

Китайският автомобилен производител Great Wall има интерес да закупи Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Говорител на компанията обяви пред "Файненшъл Таймс", че "винаги са имали интерес и намерения да придобият Fiat.

FCA, които притежават марките Jeep, Dodge, Ram, Alfa Romeo и Maserati, търси нов собственик, за да съкрати разходите за разработването на електрически и самоуправляващи се автомобили. Ръководството на компанията твърди, че до момента Great Wall не е правил официални постъпки за придобиването на бизнеса. От компанията отрекоха и че се водят преговори за продажба на бранда Jeep на китайците.

"В отговор на спекулациите на пазара във връзка с потенциалния интерес на Great Wall Motors, потвърждаваме, че не сме търсени нито във връзка с Jeеp, нито с други въпроси, свързани с бизнеса ни", се казва в съобщение на FCA.

Главният изпълнителен директор на компанията Серджо Маркионе направи няколко неуспешни опита да привлече като купувачи General Motors и Volkswagen Group. Мандатът на Маркионе начело на Fiat Chrysler изтича през 2019 г.

Търсенето на чуждестранен собственик на FCA съвпадна и с твърдите намерения на Доналд Тръмп да санкционира големите автомобилни компании, които изнасят производството си извън САЩ. Администрацията на Тръмп зае по-строга позиция по отношение на търговските отношения с Китай.

Анализаторите изразиха съмнения доколко Great Wall може да финансира толкова голяма сделка.

Great Wall има пазарна капитализация в размер на 18,1 млрд. долара, като за последната година компанията направи чиста печалба от 1,6 млрд. долара. Продажбите обаче започнаха да спадат заради все по-силната конкуренция на пазара на автомобили. Fiat Chrysler е оценяван на 16,45 млрд. евро (около 18,8 млрд. долара), а нетният дълг възлиза на около 4,2 млрд. евро.

Общите продажби на Great Wall са паднали с 4,7% на годишна база според данните от второто тримесечие на 2017 г. Флагманът Haval H6, на който се дължат 1/2 от всички продажби на компанията, също се представи по-слабо от планираното, като успя да продаде с 5,5% по-малко бройки от миналогодишните нива.

В момента китайската компания се опитва да се позиционира като лидер на високопроходимите автомобили от премиум класа, които имат потенциал за по-висок марж на печалбата и по-широк интерес към клиентите от цял свят. Само за последната година Fiat Chrysler успя да продаде над 1,4 милиона джипа от емблематичната си марка. Целта им е да постигнат 2 милиона продажби до 2020 г., което представлява повече от двойно увеличение спрямо периода преди началото на операцията по придобиване на Chrysler от Fiat през 2009 г.

"Файненшъл Таймс" цитират Йел Жанг от консултантската компания "China Automotive Foresight" в Шанхай, който коментира: "Fiat Chrysler просто е прекалено голям за Great Wall".

"Great Wall иска да бъде лидер на пазара на SUV, и могат да постигнат целта си много по-бързо, ако купят само Jeep", казва той. В същото време, обаче, не е ясно доколко Fiat Chrysler биха били склонни да продадат само подразделението, което отчита най-висок ръст на продажби.

Новините

Най-четените