От години не е тайна, че китайските производители на автомобили не се свенят да копират успешни модели на своите японски и европейски модели, да правят дребни промени в тях, след което да ги пускат на китайския пазар.
Естествено, китайските версии на популярните модели се различават сериозно от оригиналите - те са много по-евтини, изградени са с по-евтини материали и по-стари технологии, но поне на външен вид се доближават до образеца. А и това се приема добре от местния пазар - извън големите и развити градове годишният доход на много работници и служители се движи в рамките на 5000-8000 долара, а и те искат да имат собствен нов автомобил.
И заради това, големите китайски компании произвеждат стотици хиляди такива автомобили, които обаче никога не излизат зад граница. А новите попълнения в редиците на копията може да се видят тази седмица на автомобилното изложение в Пекин.
Типичен пример за това е V2 на FAW - дизайнът на автомобила е като на компактен европейски модел, силно напомнящ на Citroen C3, но китайската версия е с доста по-семпли инженерни решения и по-евтини материали.
Показателни са и два други модела, този път на Lifan - единият носи името 320 CVT, а другият още няма официално название, но приликите с Mini Cooper са повече очевидни, като и тук китайците са си харесали територията на супер мини моделите.
Още една китайска марка - Brilliance успя да стигне до сериозен конфликт със западния си партньор BMW, след като на бял свят излязоха първите прототипи на кросоувъра Zhonghau V5.
Германците останаха неприятно изненадани от многото сходства на прототипа с Х1, но не успяха на наложат ветото си над автомобила и днес той дебютира на автомобилното изложение в Пекин.
От Brilliance обаче направиха още една крачка - в Пекин китайците показаха собствената си интерпретация на темата "3-а серия на BMW", като според прес офиса на компанията, прототипът е със задвижване на четирите колела и е оборудван с 1,5-литров бензинов мотор и автоматична скоростна кутия.
Със сигурност, подобни примери в дните на автомобилното изложение в Китай няма да липсват, но някои от представителите на западни издания в Пекин вече обсъждат издаването на годишник, в който да бъдат събирани всички местни модели, които поразително приличат на западни или японски модели. Въпреки че досега няма нито един случай, в който китайските производители на автомобили да са си признали, че са били "повлияни" от моделите на други компании.