Tesla срещу германските авто-гиганти. Кой ще оцелее?

Tesla навлиза в Германия и ще направи живота на немските автопроизводители много труден. В началото на тази година Карл-Томас Нойман планира скромна революция. Планът му е да преобрази германския производител на автомобили Opel, известен с базови модели като Astra и Corsa, в бранд изцяло за електромобили. Електрическите коли трябва да се проектират в научно-изследователския център на Opel в Рюселсхайм, близо до Франкфурт, и да се продават на световния пазар.

Като шеф на Opel по това време, Нойман е убеден, че краят на двигателите с вътрешно горене е по-близо, отколкото считат повечето хора. И той се надява да въведе необходимите технологии в Германия.

Идеята му донякъде е повече от нужна, за компанията това е неизбежно. Като малък производител, за Opel е особено трудно да адаптира колите си с двигатели с вътрешно горене към все по-строгите стандарти за вредни емисии. Колите на Opel привличат нежелано внимание заради прекалено високите си емисии и Нойман се опитва да използва дизеловата криза като шанс за ново начало.

Амбициозният му план за Opel обаче се проваля, когато американският собственик на компанията - General Motors, внезапно губи интерес към европейския пазар и през лятото продава Opel на френския си конкурент PSA, производител на Peugeout и Citroen.

Нойман вече не работи за Opel, но все още вярва, че е бил прав. Бившият изпълнителен директор се опасява, че автомобилната индустрия - особено BMW, Daimler и Volkswagen - подценява мащабите на трансформацията в бранша и почива на стари лаврите, вместо да разработва нови концепции.

Германската автомобилна индустрия има нужда от "ново начало", казва Нойман.

Тя трябва да приеме, че дизелът постепенно ще изчезне. Естествено, допълва той, авто-индустрията все още може да печели пари с двигатели с вътрешно горене за известно време. "Време е обаче да се намали сложността, тоест да се разработват много по-малък брой различни двигатели" допълва Нойман. Той препоръчва автомобилните компании да използват спестените пари, за да инвестират разумно в електромобили.

Нойман отправя предупреждение към целия сектор: освен ако авто-индустрията трайно и последователно не се реформира, тя е изправена пред риска да бъде изпреварена от нови конкуренти от Китай и САЩ.

Клиентите, а в някои случаи и компаниите, все още са скептично настроени. Аргументите срещу електрическите автомобили, изтъквани от критиците, включват липса на достатъчно голям избор от модели, висока цена и спорни оценки за въглеродния им отпечатък.

Означава ли това обаче, че производителите на автомобили би трябвало просто да продължават да поддържат статуквото?

Tesla пристига в Германия

Най-сериозната причина за опасения в германската авто-индустрия е американският им конкурент Tesla. Основана през 2003 г., компанията постига това, което немските производители не успяват от години: да произведе електрическа кола, която да е желана за много потребители.

Над 450 000 души вече са направили предварителни заявки за новия Tesla Model 3 и компанията твърди, че и в момента получава средно по 1800 поръчки дневно. "Tesla в момента има култов статус, за който другите брандове могат само да мечтаят", коментира Нойман.

Кризата на идентичността на германските авто-производители настъпва в удобно време за Tesla. Докато американската компания е сдържана в публичните си изявления, мениджъри от Tesla неофициално коментират охотно "незаконните манипулации в контекста на дизеловия скандал."

Американската компания е надушила потенциал най-после да заеме по-сериозна пазарна ниша в Германия, страна, която в миналото проявява относително слаб интерес към Tesla. Най-вече защото това е родният пазар на Daimler, BMW и VW. Tesla вече са удвоили германските си продажби през първата половина на 2017 г. пласирайки общо 2000 возила. Това е впечатляващо ниво на продажби за Германия, която изостава спрямо другите развити държави в областта на електрическите автомобили.

Мениджърите на  BMW, Daimler и VW на свой ред работят върху контраофанзива.

Клаус Фрьолих, мениджър по новите разработки в BMW, предпочита да говори за BMW и планираната електрическа стратегия, вместо за конкуренцията. Но в разговора той редовно се връща към калифорнийския конкурент на BMW и споменава думата "Tesla" 16 пъти в рамките на 60 минути.

Той приема BMW като "непосредствено състезаващи се" с Tesla, но плановете са да измести американския си конкурент след не повече от три години. Подобно на Tesla, BMW ще акцентира повече в бъдеще върху "емоционалната привлекателност" на електрическите си коли, с по-широки гуми и по-динамичен дизайн.

Дилемата на авто-гигантите

Подобно на всички германски производители, BMW се опитва да поддържа деликатен баланс. Фирмата иска да продължи да продава бензинови и дизелови автомобили, като същевременно се подготвя за ерата на електромобилите. Тя е оповестила планове за 25 модела електрически автомобили към 2025 г., но стартовите разходи за тях ще са огромни.

BMW вече са инвестирали сериозни суми в размер на десетки милиарди в устойчиви и екологични решения за автомобили. Компанията от Мюнхен залага сериозно на бъдещето. И поне за момента, тя губи пари от всеки електрически автомобил, който успее да продаде.

Дилемата на авто-индустрията е, че новият ѝ бизнес, който все още носи загуби, канибализира доходния, съществуващ пазар, като създава стимули да се отлага необходимата промяна.

Някои от опитите на компаниите да се подготвят за бъдещето изглеждат половинчати. В края на 2016 г. Daimler, Ford, BMW и VW оповестиха съвместна инициатива за станции за бързо зареждане на електромобили. Началото на проекта беше насрочено за 2017 г., с около 400 планирани локации в Европа в рамките на първата фаза.

Девет месеца минаха от този анонс и настоящият брой на станциите за зареждане все още си остава нула.

Първата зарядна станция се очаква да отвори врати тази година като се твърди, че технологията ѝ за зареждане ще превъзхожда тази на Tesla. За сравнение, Tesla вече построи над 6300 от своите така наречени Supercharger станции по цял свят. И заявената цел е броят им да се увеличи до 10 000 към края на тази година.

Американската компания все още няма печалба от електрическите си автомобили, но за разлика от германските авто-производители, Tesla не се налага да се притеснява за огромен съществуващ автомобилен бизнес. Това обяснява агресивния им подход към маркетинга, който създава впечатлението, че компанията по-малко се интересува от това да продава коли, отколкото от това да промени начина, по който светът използва енергията.

Това далеч не означава, че Tesla няма икономически амбиции. Основателят й Илон Мъск, естествено, преследва безкомпромисно икономически интереси. Но неговото послание звучи по-убедително от това на германската автомобилна индустрия, която постоянно се колебае между ангажименти към електромобилите и декларации на лоялност към двигателите с вътрешно горене. Тяхната мантра е, че дизеловият двигател далеч не е изчерпал потенциала си.

Авто-индустрията прекарва десетилетия в съпротива срещу прекалено сериозните промени.

Всеки, който говореше за електромобили или споделяне на автомобили през 90-те години, веднага ставаше обект на присмех.

VW са най-очевидният пример за това. Мениджърът от компанията Даниел Гьодьовер се опита да реформира бранда през 1991, като направи опит да въведе по-малки, по-ефективни в консумацията на горива коли, но се провали. Когато Гьодьовер предсказа залеза на дизеловите двигатели, ръководството на Volkswagen реши, че търпението му е изчерпано. В последните си срещи с VW, Гьодьовер е чул думи, които не е забравил и досега: "Ще останеш учуден колко много още пазар можем да извлечем от дизела."

Вече 75-годишен, Гьодьовер в момента живее в град близо до швейцарската столица Берн, кара електрически велосипед и наблюдава авто-индустрията от разстояние. "Заради огромните си успехи, автомобилната индустрия е станала сляпа за истинските нужди на потребителите", казва той. "Твърде дълго и Volkswagen, и останалите се интересуваха само от скорост и лукс."

Според него единствената надежда на германските авто-производители е да предизвикат ентусиазъм сред младите хора. Много тийнейджъри се чувстват по-свързани с логото на Apple, отколкото със звездата на Mercedes.

Четвърт век след напускането на Гьодьовер, идеите му вече се считат за нещо нормално и дори разумно. И бившият му работодател Volkswagen иска да бъде по-модерен и младежки ориентиран.

Последната разработка на VW е концептуално возило, наречено Sedric, което VW се надяват да послужи за самоуправляващо се роботизирано такси в градските зони някъде през следващото десетилетие. Дизайнерите особено се гордеят с футуристичния му интериор, който включва голям дисплей за мултимедийни приложения от рода на караоке, което донякъде загатва, че основната идея е това возило да допадне на азиатските клиенти.

Преди десет години друг технологичен сектор направи грешката да подцени конкурента си: индустрията за мобилни комуникации.

Производители като Nokia и Blackberry дълго бяха безспорни пазарни лидери, но успехът ги направи мудни. Почти веднага след появата на нови, по-иновативни конкуренти, бившите първопроходци в бизнеса отпаднаха от пазара.

В легенда се е превърнала история от среща на мениджърите в RIM, производителите на Blackberry. Твърди се, че когато мениджърите деликатно са си предавали един на друг току-що стъпилия на пазара iPhone, повечето от присъстващите само са поклащали глава. Телефон с толкова голям екран не би постигнал успех, са считали мениджърите, защото производителността на батерията е била недостатъчна.

Старият познат мобилен телефон, твърдели са те, далеч не е мъртъв.

#1 dedogo6 21.09.2017 в 16:07:29

Автомобилните гиганти като VW, BMW и Daimler ако се поослушат още малкочко какво да правят - коли с ДВГ или електромобили (а те имат ОГРОМНИ капитали да се реорганизират) ще фанат китайците за шлифера, щото китайците ще пуснат нещо масово и евтино (не баш качествено) и хората ще слязат от колите с ДВГ. Тва пък със зарядните станции (че нямало) ми звучи толкова смешно, че просто не е фактор. Ебаси, ще се турят стълбове с щепсели по шосетата ако трябва, и пак ще се изградят бързо. Бъдещето (и то близкото такова) е на колите с електродвигатели.А шейховете пак ще им се наложи да си пасат камилите (ако има къде). Пък се сещам и за една друга държава, на която ако спрат да и купуват петрола, ще фалира. Сещате ли се коя?

#2 sim4o 21.09.2017 в 19:22:06

dedogo6 | 21.09.201716:07 Автомобилните гиганти като VW, BMW и Daimler ако се поослушат още малкочко какво да правят - коли с ДВГ или електромобили (а те имат ОГРОМНИ капитали да се реорганизират) ще фанат китайците за шлифера, щото китайците ще пуснат нещо масово и евтино (не баш качествено) и хората ще слязат от колите с ДВГ. -------------------- Ква Тесла, кви германци ?? ""... электромобили в Европе все еще остаются полу-экзотикой, в КНР, благодаря стимулированию со стороны властей и фантастической гибкости местного бизнеса, счет транспортным средствам на электрической тяге уже идет на миллионы. В прошедшем году одним из самых динамично развивающихся стал сегмент LSEV - низкоскоростных электрических транспортных средств..... ... За год на них пересели более 300 000 китайцев. Причем, не только в мегаполисах, но и городах «третьего эшелона», поселках и округах по всему северному, восточному и центральному Китаю. Лидером в производстве... ... стала провинция Шаньдун, где в прошлом году было произведено около 172 900 LSEV.." "В 2014 году рынок электрокаров (Electric Vehicles или EV) вырос в продажах в 4 раза... В городах Шанхай и Гуанчжоу жители смогут бесплатно получить номерные знаки . .. Масштабнейший план подразумевает за 5 лет (то есть до 2020 года) выпустить на дороги 5 миллионов электрокаров и гибридов. Подъем должен составить 669% ежегодного прироста." China is the growth motor for plug-in sales, +85 % compared to 2015. 351 000 "New Energy Vehicle" were sold in the passenger car category, on top of that nearly 160 000 commercial vehicles (not shown in this chart), mostly all-electric buses. "Китайская компания BYD продала почти на 30 тыс. электромобилей больше, чем американская Tesla Motors, сообщает Greentech Media со ссылкой на отчет Bloomberg New Energy Finance. Согласно отчету, BYD поставила на рынок в 2016 году 102,5 тыс. электромобилей, в то время как этот показатель у Tesla составил 75 тыс. .." Китай - иди го стигай ...

#4 dedo adji 22.09.2017 в 01:03:12

Голям напредък, голям прогрес, с извинение за тавтологията. Тесла продали 2000 автомобила в Германия и имали 450 000 заявки, не уточняват само от Германия или от цяла Европа или от цял свят. Това ми припомни далечната 1984г., когато прочетох един рядък пропуск на поверителна информация, че в бедната тогава България (сега е къде, къде по-богата) имало 600 000 вноски за коли и партията внасяла 30 000 годишно. От всички марки, произвеждани в лагера. Да треперят БМВ и Мерцедес, Тесла ще ги фалира. И не само тях, дядо Гошо вече изчислява и фалита на една неназована държава. Това май е най-радостната част на новата вълна. Лошо няма, и аз судоволствие бих наблюдавал арабските шейхове да се качат обратно на камилите. ама дали ще стане и кога? ОК, правителства и големи компании наливат десетки милиарди в каца без дъно, за да угодят на бесните зелени. И засега става дума само за леки коли и нискоскоростен градски транспорт. Никой още и не помисля за електро ТИР. А те гълтат в пъти повече гориво и бълват съответните емисии от градския транспорт. И всички, и бесните зелени, и политиците, и възхитените граждани, елегантно загърбват проблема откъде ще дойде електроенергията за електромобилите. Ами пак оттам, от кюмюра, нефта и газа. Ядрените и ВЕИ източници не дават и половината енергия. И на много места бесните зелени напират да затварят ядрените, успешен експеримент направиха у нас. И емисиите никъде няма да избягат, само ще се излъчват не от ауспусите на автомобилите а от комините на тецовете. Приятно каране и зареждане от крайпътни стълбове.

#6 sim4o 22.09.2017 в 08:28:40

Orlin Borislavov | 21.09.201722:58 По тази причина и в САЩ Уолстрийт налива луди милиарди в Тесла, и GM разработва вече втори модел (Volt u Bolt). -------------- Да наливат.. Китай - иди го стигай ...

#7 скучко 22.09.2017 в 11:13:27

Дядка, дядка (Дедо Хаджия), ама още му сече пипето! А за тировете ,Дедо , не се кОси. Ше ги направат като влацето, опинят по магистралите една жица и специална лента за тех и готово, адио дизел

#8 deowin 22.09.2017 в 17:34:19

>Никой още и не помисля за електро ТИР Камиони с електрически двигатели се произвеждат и продават от вече над 10 години. Не знам как тече времето на кораб, но май не е лоша идея да спомена, че 20ти век свърши преди двайсетина години.

#9 dedo adji 22.09.2017 в 17:46:53

.... Камиони с електрически двигатели се произвеждат и продават от вече над 10 години. .... _ _ _ _ _ Електромобили са произвеждани и са провеждани състезания между тях от над 100 години. И какво от това. Моля уточни тонажа и сериите на цитираните камиони. Аз може да съм пропуснал някои подробности, но ям хляб от дизели и електромотори от 40 години. И на електрокар се качих за пръв път през 54г.

#10 deowin 22.09.2017 в 22:27:00

>но ям хляб от дизели и електромотори от 40 години Може би не е зле да смениш диетата с някоя по-подходяща за биологичния си вид, защото има непренебрежима вероятност гореописаното ти хранене да е имало пагубни последствия върху когнитивните ти способности. >Моля уточни тонажа и сериите на цитираните камиони 18-метрови електрически автобуси, 4-тонови боклукчийски камиони, товарни камиони с товароносимост 54 тона (стандартният камион с полуремарке е 36 тона), или огромни 10-тонови камиони за руда с 2500 КС достатъчно големи ли са за твоя вкус? Не? Може би тогава нещо още по-голямо, което плава по вода - фериботи с електрически двигатели например? http://www.byd.com/usa/bus/ http://www.byd.com/usa/truck/ https://electrek.co/2016/11/10/all-electric-garbage-trucks-are-coming-byd-unveils-a-3-9-ton-truck-with-100-miles-of-electric-range/ http://www.komatsuamerica.com/equipment/trucks/electric/930e-4 https://cleantechnica.com/2015/06/13/worlds-first-electric-battery-powered-ferry/ Това са първите примери, на които попаднах за минута търсене в мрежата. Ако не ти стигат мога да потърся и още. Всъщност, можеш и ти. Знам, че надали ще го направиш. В твоята глава електрическите двигатели са единствено практични за електрокарите от 50те на миналия век, тоест времето, в което все още живееш.

#11 sim4o 23.09.2017 в 12:59:09

И въпросът е- А ЗАЩО ДА СЕ ПРАВИ ЕЛЕКТРИЧЕСКИ КАМИОН? За леките коли и автобусите оправданието е- "ами те са в града, замърсяват" .. но камионите, биха могли да си карат на дизели извън града, и на ток, ако са в града .. И ТАКА ще е много ПО–ЕВТИНО! То заради същата странна мода, можем да махнем огромните корабни дизели и да сложим електрозахранване .. мозем да променим и самолетите-и те да са електрически, не ли? Ама защо?

#12 dedo adji 23.09.2017 в 14:48:30

Прасчо, по изключение последвах препоръката ти и проверих. Между познатите видях и някои нови за мен, наистина впечазтляващи образци от 21 век. Няма сведения колко са рентабилни. И всички са в ограничени серии и специфично предназначение. Масовият двигател за следващите 20г. си остава с вътрешно горене. И няма как да стъпим в 21-ви век, докато енергетиката е в 20-ти. Докато не се открие нов икономичен и чист метод за добиване на енергия си оставаме на изкопаемите горива. Между другото, уранът също е изкопаем и запасите му са ограничени. Че бъдещето е на електрозадвижването никога не съм се съмнявал. Но не заблуждавайте бедния народ, че с него ще избегнем вредните емисии. КПД-то на електрозадвижването за целия цикъл от добиването на енергията до колелата е на кантар или по-ниско от ДВГ. Единствената придобивка, на която можем да се радваме е изчистването на мегаполисите от смог. И това не е малко, но СО2 ще продължава да се трупа.

#13 deowin 25.09.2017 в 17:13:10

>И няма как да стъпим в 21-ви век, докато енергетиката е в 20-ти Не обичам да се повтарям, но енергетиката е в 20ти век единствено в твоята глава, защото главата ти е там. >Докато не се открие нов икономичен и чист метод за добиване на енергия си оставаме на изкопаемите горива В смисъл, когато добиването на енергия от възобновяеми източници стане по-евтино от горенето на изкопаеми горива ли? http://www.independent.co.uk/environment/solar-and-wind-power-cheaper-than-fossil-fuels-for-the-first-time-a7509251.html Бих те приветствал за добре дошъл в 21ви век, но ти май не бързаш да идваш.

#14 sim4o 12.04.2019 в 19:22:22

deowin | 25.09.201717:13 >И няма как да стъпим в 21-ви век, докато енергетиката е в 20-ти Не обичам да се повтарям, но енергетиката е в 20ти век единствено в твоята глава, защото главата ти е там. ---------------------------- Aбсолютен си, Свиняга .. Колкото и да си тъп НАИСТИНА СИ НАПИПАЛ .. ЕНЕРГЕТИКАТА НЕ Е В 20 ВЕК.. енергетиката е в 18 век! Ето малко факти и данни: ------------------- ... "Електромобил в сажди – кой би искал да кара това? От Мартин Хаджистойков ... ... Индия да караш кола на ток е отчайващо мръсно – емисиите са 370 г CO2 -на километър. Ако не можете да прецените колко фрапиращо е това – 25 годишен 2.5-литров бензинов двигател генерира под 250 г CO2/км!!! ... .... Генерираните от ЕПС емисии в тези държави са в порядъка 370 – 258 г CO2e/км .. --------------------- Електромобилите ВСЪЩНОСТ са НА ВЪГЛИЩА.. А авто-компаниите, разбира се, че ще смачкат "Тесла" .. Те за това са големи ..

Новините

Най-четените