Каква е политиката спрямо електричеството?

Наскоро си позволих да спекулирам с това какво би станало, ако се появи хибриден модел на Range Rover, създаден от рециклирани кутийки от бира или кока кола. Интересна ще ми е реакцията на активистите, които се борят срещу разпространението на SUV моделите. Но, в интерес на истината, това мое предположение скоро може да се превърне в реалност.

През 2011 правих интервю с Хенрик Фискер за новия модел на компанията му - Surf и той ми каза нещо невероятно: той и компанията му си имат проблеми с определени скандинавски политици, които не са щастливи от идеята, че е възможно един голям, тежък и скъп автомобил, който може цял ден да кръжи из някой голям град и да не отделя вредни емисии, защото се задвижва от електричество.

Явно политиците не са имали предвид автомобил като Surf, когато са градили визиите си за по-зеленото бъдеще, което ни очаква. На пръв поглед звучи невероятно, но е факт. Просто политическата класа е свикнала да ползва за боксова круша бавно реагиращата автомобилна индустрия, която е удобният нарушител и замърсител, но сега това се променя, при това много бързо.

Нали помните бившият кмет на Лондон Кен Ливингстън. Той предложи такса в размер на 25 лири на ден за автомобили, които отделят над 225 грама въглероден двуокис на километър. Таксата трябваше да се плаща за влизането на тези автомобили в централната част на Лондон. И Porsche представи базова версия на своя 911, която отделяше 224 грама въглероден двуокис на километър.

Днес, производителите на луксозни автомобили все по-бързо внедряват различни форми на хибридно задвижване в своите модели (или пък намират начин да увеличат пробега на електрическите си модели - като при Karma и Surf на Fisker). Към настоящия момент, батериите на колите са достатъчни, за да гарантират нормален пробег в рамките на един ден. И това беше потвърдено от изследване на една от авторитетните комисии във Великобритания, която се занимава със стратегиите при използването на новите технологии.

Изследването е продължило три месеца, като е събирана информация за експлоатацията на 340 електромобила, които са се движили по пътната мрежа на Великобритания. Според резултатите от него 40 процента от маршрутите са по-къси от 4 километра, а 60% от пътуванията са по-къси от 8 километра.

Това потвърждава, че електромобилите, оборудвани само с батерии отговарят на изискванията на голямата част от водачите.

Но дали политиците не се опитват да спрат късите пътувания с автомобили? Дали не искат да ни свалят от автомобилите, които се движат в градовете? Как ще реагират те, когато видят, че учебните коли са Volvo V60 Hybrid или някой огромен SUV?

Най-малкото, сместването на батерия в хибрид, която да осигури енергия за целодневното му движение, е по-лесно когато разполагате с по-голям автомобил.

Сега остава да видим как политическата класа ще приеме развитието на автомобилите и бързия прогрес на електромобилите.

#2 Borracho 06.01.2012 в 11:29:46

Колите ще станат електрически, ама само в големите градове в по-богатите държави. Целия останал свят (тоест останалите 99%) ще си караме на бензин още десетилетия, докато не свърши и последната капка петрол. После с метрото

#4 Voin 06.01.2012 в 22:01:31

Първо производството на ел. коли изобщо не е евтино. Батериите са доста добър екологичен замърсител. Вярно, има ги в обикновеният автомобил, но живота им е доста по- дълъг, а и са доооооооооста по- малки. Второ, както заяви Илия, производството на енергия за захранване на тези автомобили замърсява с пъти повече атмосферата, отколкото един нов високотехнологичен дизел. За хибридите..най- оппулярен в момента все още е Приус. Но о....каква изненада...един Приус гори почти толкова, колкото един нов голф дизел...всъщност в Топ Гиър специално правиха тест по темата преди години. И въпреки че официалният разход според Тойота е около 3 на сто /не го помня точно в момента/, ако се разровите по форумите /наши и чужди/ ще разберете, че действителноста е около 5.5 литра на 100...За хибрид...малко множко ми се виждат за възможностите, които уж предлага. Колкото за целесъобразноста на електричките в градски условия- да, пробега им е достатъчен, но ако трябва да отскочиш до съседният град- просто умираш. Разбира се, изхода е да имаш две коли- за града и извън. Т.е. да плащаш 2 застраховки /които в Испания може да достигнат и 1000 евро за млади шофьори с кола от 70коня, да не говорим ако колата е и мощна, според данни на познати в Англия са по- високи/, двойно годишни данъци... да не говорим за супервисоката цена на коли с размерите на рикша... Истината е, че докато не се намерят нови, по- съвършени и евтини начини за производство на енергия, както и на нов тип акумулатори, работещи на съвсем друг принцип/днешните батерии и акумулатори са крайно неефективни и отдавна достигнали почти до границите на възможностите си/, то дотогава ел. колите са просто плюене във въздуха. А и още един страх имат политиците- изведнъж ще се окаже, че в глобален мащаб колите не замърсяват толкова много въздуха, колкото се опитат да го изкарат. Истината е, че изригването на исландският вулкан миналата година изхвърли във въздуха повече замърсители и СО2 от тези, които са изхвърлени последните 5 години в световен мащаб, от автомобилите. А вулкнни изригват щелогодишно в цял свят.

#5 boris 08.01.2012 в 20:13:14

Едно разбрах от статията - когато става въпрос за плащане на разни такси - за богатите пак ще се намери решение, а бедните - както винаги - ще го духат!

Новините

Най-четените