Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ще успее ли Lamborghini да прекрои бъдещето на електрическите суперколи

Иначе няма да е истинско Lamborghini... Снимка: Lamborghini.com
Иначе няма да е истинско Lamborghini...

Lamborghini е компания, която не просто прави суперколи, тя ги изобретява.

Разбира се, и преди има скъпи и много бързи коли, но нищо не може да се сравни точно с техните автомобили. Дизайните на италианския производител обикновено се познават от пръв поглед - ниски почти до земята и с вид, сякаш се носят под въздуха, а не през него.

Двигателите им са мощни и шумни и са разположени точно над двете седалки. Вратите се отварят нагоре.

Сега Lamborghini се заема с ново предизвикателство - да разработи начин да създаде суперколи, които са с нулеви вредни емисии.

Това означава също така да загърби използването на стандартните литиевойонни батерии, на които разчитат всички останали електромобили.

Наличните в момента технологии не вършат работа на бранда, категоричен е Маурицио Реджиани, главен технически директор в Lamborghini. Той уточнява, че тези батерии са твърде тежки и заемат прекалено много място, а и не се представят достатъчно добре на дълги разстояния.

След една или две обиколки по завоите на състезателна писта със скорост, достигаща до 260 км/ час, по време на които бързото ускорение се редува с рязко удряне на спирачки, батериите започват да се предават. Освен това теглото и обемът им влошават допълнително представянето на автомобила на пътя.

Lamborghini има амбицията да реши този въпрос. Компанията вече работи по две алтернативи с изследователския от Технологичния институт в Масачузетс. Едното предложение е батерия, изработена от карбон, който може да се използва и за някои от вътрешните части на каросерията и така колата да се олекоти допълнително.

Другото решение може да се окаже истинска революция, защото представлява напълно различен източник на енергия - суперкондензатор.

Той би имал същата мощ като литиевойонната батерия, но в същото време може да се изработи три пъти по-лек и компактен, уточнява Реджиани. Такова изобретение би било с огромно предимство пред батериите, особено щом става въпрос за спортни автомобили.

Основното предимството на суперкондензатора е, че може да предостави по-силен енергиен тласък, отколкото стандартните батерии, при това без да прегрява и да корозира с времето. Подобно свойство е прекрасно за суперколите, където резките подавания на енергия и оттам - на скорост, са изключително важни.

Проблемът е, че днешните суперкондензатори не съхраняват достатъчно енергия, за да конкурират батериите. В един момент те са били използвани за задвижване на градски автобуси, но те са се зареждали на всяка спирка. За времето, в което пътниците са слизали и са се качвали, автобусът се е зареждал достатъчно, че да стигне до следващата спирка. Очевидно е, че това не приложимо за лек автомобил.

Lamborghini и Технологичният институт работят именно по решението на този проблем. Тази седмица от компанията обявиха, че вече са изобретили нов материал, който може да позволи създаването на суперкондензатори, които задържат два до три пъти повече енергия, отколкото в момента има възможност. Повече подробности около проекта не се разкриват.

Това е забележителен прогрес за последните няколко години, но дали е достатъчен?

Технологията може да промени драматично света на бързите суперавтомобили в дългосрочен план, стига да бъде намерен начин как точно да бъде приложена.

Но всъщност е достатъчно да хвърлим бърз поглед към историята на Lamborghini, за да осъзнаем, че фирмата има богат опит в налагането на иновации, които променят драстично и дълготрайно автомобилния бранш.

Дори самото основаване на компанията е пример за това твърдение. Има различни легенди около началото на Lamborghini като автомобилен производител, повечето от които включват един и същи спор между Феручо Ламборгини и надменния Енцо Ферари, основателя на Ferrari. Историята разказва как Феручо, който имал кола на Ферари, харесвал автомобила си, но не бил напълно доволен от издръжливостта и стабилността му.

На база на опита си като ръководител във фабрика за трактори, Ламборгини имал няколко предположения как Ферари може да подобри колите си. Ферари, разказват легендите, на свой ред обяснил подробно на Ламборгини къде точно може да прати добрите си идеи...

Случката не обезкуражила Ламборгини и той взел смелото решение да създаде собствена марка.

Първите модели - Lamborghini 350GT и 400GT - били красиви, с класически пропорции, издължена предна част и 12-цилиндрови двигатели.

Тогава обаче идва втора радикална идея. Действието се развива през 60-те години, когато Ford GT40 обикаля по пистата на Льо Ман. Дизайнът с монтиран отзад двигател привлякъл вниманието на инженера на Lamborghini. Защо да не направим колата с двигател в задната част, замислил се той. Ламборгини се съгласил на момента.

Резултатът е изпипаният Miura, който моментално се превръща в сензация. Именно с него компанията Lamborghini привлича вниманието на целия свят към себе си.

Следващата суперкола на фирмата - Countach - има още по-голямо влияние върху фирмата и върху индустрията.

Двигателят е монтиран по продължение на колата, а не напречно, което означава, че седалките са изместени още по-напред в купето. Дизайнът на колата е впечатляващ и е допълнен от агресивни линии и ъгли отвън.

Оттогава насам почти всеки автомобил Lamborghini използва Countach като вдъхновение. Моделите разчитат на наследството на тази легендарна кола, но използват и най-модерните технологии на бранда.

Проблемът е, че консумират високооктанов бензин, а това е вредно за околната среда. Затова индустрията все повече обръща гръб на двигателите с вътрешно горене.

Батериите, които задвижват електромобилите, са решението на бъдещето, но дали са решението за Lamborghini?

Някои автомобилни производители, включително и такива, сходни с Lamborghini, вече имат успех в производството и тестването на високоскоростни електромобили. Volkswagen, който е под една шапка с Lamborghini във Volkswagen Group, наскоро отбеляза рекордно бърза обиколка с електромобила ID.R на пистата Нюрбургринг.

В много отношения обаче той и подобните му електромобили остават по-скоро сходни с тежкото Bugatti, отколкото с лекото и пъргаво Lamborghini.

Затова компанията търси други технологии, които да приложи в своите бъдещи електрически автомобили, за да стане иноватор в поредната област в автомобилния бранш. Не се знае кога ще бъде готов техният суперкондензатор и дали през това време ще успеят да въведат по-мощни, но и по-леки батерии.

Наскоро Lamborghini представи хибридния си модел Sian, който е крачка в желаната от компанията посока.

А когато един ден има и напълно електрическа кола от бранда, можем да сме сигурни, че тя ще изглежда точно така - ниска, спортна, агресивна и безумно бърза. Иначе няма да е истинско Lamborghini.

 

Най-четените