Емануил Клисаров: почеркът на един българин в новата Dacia Duster

Емануил Клисаров e роден в София, но напуска България на 9 години - през 1989-а, заедно със семейството си, което се мести в Австрия, а по-късно и в Монреал, Канада. През цялото време в училище не спира да прави скици, с които запълва полетата на тетрадките и учебниците.

Като ранно вдъхновение от България си спомня за високопроходимите машини, с които се утъпква снега на Витоша, т.нар. „ратраци".

Страстта му към създаването на форми и обеми го отвежда в специалност индустриален дизайн в Монреалския университет. След редица стажове, включително в Citroen и Bombardier, българинът е нает от Renault на работа и заживява в Букурещ, за да работи в новооткрития център на компанията в Румъния.

Пет години по-късно той вече е старши дизайнер в Renault и живее в Париж.

Как се „ражда" добрият автомобил? В началото, разбира се, е идеята. А след това е щрихът. Скицата. Подробната рисунка. Месеци по-късно се стига до създаването на макет, който ще се превърне в прототип. Работата по един нов модел понякога трае годни, но накрая се достига до целта - крайния клиент. И ако той е доволен: мисията е успешна.

С продадени над 1 млн. бройки досега, мисията, наречена Dacia Duster, определено е успешна, а това със сигурност помага и при дизайна на второто поколение.

Емануил Клисаров e в автомобилната индустрия вече повече от 10 години. От 2012 г. той работи като старши дизайнер по екстериора на новите модели на Renault в централата на концерна в Париж.

Към момента той е сред хората с огромно влияние за създаването на някои от най-важните модели на Renault и Dacia. На него принадлежи дизайна на новия Scenic, негова е и визията за концептуалния болид, който Renault предвижда за участие във Formula 1 през 2027.

И накрая - именно той е отговорен за страхотния и „щедър" по неговите думи, предвид достъпната си цена - дизайн на новия Duster.

В средата на ноември Емануил беше в България и изнесе две лекции пред журналисти и автомобилни дизайнери в София.

Дефинира работата си по новия Duster така: „да направиш още по-привлекателна визията на един от най-успешните модели на Dacia".

Докато показва първите скици от „раждането" на новия Duster, Клисаров разказва, че основната идея е била да се продължи иконичния имидж на модела като достъпен, но въпреки това висококачествен SUV.

„Задачата ми беше да запазя SUV-духа на Duster и неговия приключенски нрав. При дизайна трябваше да изтъкнем още повече на неговия „мускулест" външен вид, солидността му", каза Емануил.

Важното за новия Duster e още дa "бъде опростен" и „да бъде подходящ за пътища, които не са супер-качествени". Като българските.

С една дума: здрава кола.

При първите скици се усеща размах. Изобщо, в първоначалните рисунки на автомобила е важно „да се улови чувството". Докато отпусне ръката си, Емануел рисува Duster с много по-големи стъкла и грамадни гуми:

След като се зададе началната тема на колата и се улови атмосферата й, следват много по-точни и изчистени рисунки. Именно те ще бъдат показани на компанията. Консултациите са много важни на този етап, за да се уточни крайната цел.

Следващата стъпка е детайлната разработка.

Емануил показва как в началото задните фарове на Duster, нарисувани от него, са по-агресивни, но след консултациите това се изменя: от компанията не желаят нападателно излъчване:

Вземат се и решения за страничното изражение, което трябва да е „предпазно, солидно и защитно".

Автомобилният дизайн понякога е дизайн на милиметри - с няколко милиметра настрани и чувството се променя, а клиентите са много чувствителни към това", обяснява Емануил.

Действително, създателите на новите модели осъзнават с изключителна яснота, че клиентите никога не купуват единствено превозно средство - те инвестират в преживяване.

„Предната част на автомобила е много важна за финалния клиент", продължава да показва рисунките на Duster Клисаров. Затова той създава по-широка предница на новия модел - това е нещо, което се харесва от потребителите. Капакът е мускулест и добре скулптуриран.

Ширината отзад също е преработена в сравнение с предишното поколение, за да създава усещане за сила и стабилност. И отпред, и отзад бронята е защитена срещу драскотини.

Клисаров обръща внимание и на предните фарове, които той артистично нарича „погледа на колата, нейните очи". Тези „очи" при Dacia Duster 2017 имат три сегмента, които придават техничност и усещане за прецизност и устойчивост.

Успоредно с работата по екстериора, друг екип в Renault работи по интериора на новата Dacia, като координацията между екипите е много важна, за да се постигне единство в общия дизайн. Интериорът на Duster е стилистично свързан с екстериора, общ елемент е например чупката на предното табло. Вътрешността е също така „по-саундова" и също носи атмосферата на авантюризъм.

Докато екипите работят по дизайна, колористите разработват разцветките на съответния автомобил, но с тях контактът не е влияе толкова върху цялостното решение.

Работата на старшия дизайнер в Renault като Емануел е освен да създава визията на модели, също така и да дава насоки на колегите с по-малък опит.

Старшият дизайнер помага и за финалната фаза на дизайна, тъй като е наясно с индустриализацията на процеса или доколко една рисунка ще може да бъде пресъздадена на практика и дали технологиите ще позволят това.

Старшият дизайнер също така е отговорен и за това да не се изгуби „чувството за колата", тъй като именно то е онова, което клиентите търсят.

В последния етап на работа по дизайна на Duster се включва и главният дизайнер на Renault, който в случая е легендарният Лорънс ван ден Акер - един от най-важните хора в автомобилния бранш. Той отговаря за цялостната стратегическа визия на компанията.

В офиса на Renault в Париж работят общо около 20 души. Според Емануел това са хора с „общ екипен дух", но когато се появи нова задача, конкуренцията сред тях започва, тъй като никога не се знае кой „ще спечели" даден проект.

Именно поддържането на тази конкуренция в здравословната й форма е сред тайните на корпоративната политика на Renault. Това е среда, която предизвиква всеки да даде най-доброто от себе си, но без да се отклонява от общата стратегия на компанията.

Дизайнерът с български корени е убеден, че предизвикателството в неговата работа в момента даже е двойно, защото автомобилните концерни се намират „в ключов момент, който ще определи накъде ще се движи изобщо индустрията".

Той няма предвид единствено въвеждането на хибридните и електрически двигатели, но също и вграждането на напълно нови технологии, които скоро може да променят до неузнаваемост външния вид на автомобила.

А предвид факта, че моделите, които се рисуват днес, ще излязат на пазара чак след няколко години, е ясно, че автомобилният дизайн е работа за визионери. По всичко изглежда, че Емануил има дарбата.

#1 Буквен бълвоч 28.11.2017 в 12:28:54

Много уважавам подобни хора като господин Клисаров и работата която върши, за да заема подобна позиция явно се е доказал през годините, но това което не мога да не отбележа са огромните взаимствания с Рейндж Роувър Evoque, просто приликата е доста сериозна, но това е мое лично мнение и не ангажирам никой с него.

Новините

Най-четените