Mini Cooper SE - да електрифицираш класиката

"Тази кола носи духа на забавлението и приключенията".

С този слоган Mini, британският бранд под шапката на BMW, който произвежда коли от края на 50-те години на миналия век, се опитва да докаже, че "традициите не са това, което бяха".

Затова и новият Mini Cooper, своеобразният флагман на марката, е по-малко традиционен и британски и повече разчупен и младежки. И, естествено, е напълно електрически.

Външният вид обаче не бива да ви лъже - комфортният градски мъник крие добра мощност и прилично представяне.

На пръв поглед това е един сравнително типичен Mini Cooper от ново поколение - две врати, елипсовидни фарове, добре позната обла муцуна и леки цветни детайли на огледалата за задно виждане и лайсните. Сега обаче той ще се нарича Mini Cooper SE, за да се различава от събратята си с двигатели с вътрешно горене.

Под капака разликите с оригинала стават доста, най-вече защото повечето задвижващи части са от BMW i3.

Обичайният за Mini четирицилиндров двигател е заменен от мрежа от кабели, технологии, охлаждаща система, а технологията за батерии на BMW е трансформирана в уникална T-образна формация, която да се напасне към традиционния за Cooper дизайн. Друга разлика с електрическото BMW е, че тук Mini е с предно задвижване.

По думите на Елена Едер, ръководител на програмата за производство на електромобили на Mini, "ние сме в ерата на трансформациите и имаме нужда от гъвкавост, за да посрещнем променящите се нужди".

Пред "Jalopnik" Едер допълва, че "не се знае как ще се развие браншът на електромобилите и ние трябва да се напасваме".

По документи Cooper SE е със 136 килограма по-тежък от стандартния Cooper S и може би това е причината да е малко по-бавен - ускорява от 0 до 100 км/ час за 7,3 секунди.

Максималната скорост, която може да достигне, също би се сторила скромна на мнозина - 150 км/ час. С едно зареждане електромобилът е с пробег между 235 и 270 км. Иначе електормобилът разполага със 180 конски сили, които няма лесно да ви предадат на пътя.

Технологията за бързо зареждане, разработена от BMW, позволява заряд до 80 процента само за 35 минути. Ако тръгнете на дълъг път, поне може да сте спокойни, че имате място за багаж - обемът на багажника на Cooper SE е 212 литра, което за автомобил с тези размери е съвсем прилично.

"Искаме да електрифицираме класическата идея за Mini", уточнява Едер.

До момента Mini и особено Mini Cooper се възприемаше по-скоро като градска кола, затова тя иска все повече да се стреми към баланс между традиционния за марката дизайн и ефективността на автомобила на пътя. "За нас това наистина е сладка задача", казва още Едер пред "Jalopnik".

В края на 2019 г. беше представен прототипът на този електромобил и беше отворена платформата за предварителни поръчки, а сега вече се запознахме и с версията, която ще влезе в серийно производство.

Първите бройки пък трябва да са при клиентите си от Великобритания и САЩ още през март месец.

Mini наистина набляга точно на "забавлението и приключенията". Електромобилът предлага четири режима на каране. Спортният режим например е предвиден за по-рязко шофиране, а "зеленият" вкарва колата в максимално икономичен и щадящ режим. Тук дори е добавен режим "Зелен+". "Комфорт" пък е режимът, в който стандартно ще шофирате Cooper SE.

За спирачките също има два режима, от които да избирате, като вторият задейства спирачната система моментално и тя става по-агресивна.

За да отговаря максимално на характера на водача си, Mini Cooper SE ще се предлага с три варианта - базов Signature, Signature Plus и Ionic.

Наборът от инструменти на предното табло, с които стандартно ще идва електромобилът, включва и 5,5-инчов цветен дисплей. Останалите прибори запазват типичните за Mini кръгли форми.

Стандартното оборудване включва за базовия вариант още влизане в автомобила, без да ви е необходим ключ, подгряващи се седалки, LED осветление в купето, автоматичен контрол на температурата, круиз контрол и интериор, изработен от черна естествена кожа. Signature Plus идва с панорамен покрив и премиум аудио система на Harmond Kardon.

Ionic качва още малко нагоре класата. Той се предлага с волан от естествена кожа, head-up дисплей, 8,8-инчов тъчскрийн и безжично зареждане за мобилни устройства.

Тук идва още една изненада - Mini имат амбициите Cooper SE да се впише по-скоро в бюджетния клас електромобили.

Цените започват от 29 900 долара за най-базовия модел и достигат 36 900 долара за Ionic с включени абсолютно всички възможни екстри, включително и 17-цолови джанти.

За сравнение Tesla Model 3 - най-бюджетният и масов модел на компанията - е с цена от около 36 хил. долара. Други преки конкуренти на Mini Cooper SE през 2020 г. ще бъдат електрическият вариант на Volkswagen Golf, Nissan Leaf и Renault Zoe. Всички те се движат в ценовия диапазон от 30 до максимум 40 хил. долара.

А дали електрифицираната класика ще грабне сърцата на повече потребители - най-вероятно ще стане ясно още през идните 12 месеца.

Новините

Най-четените