Volkswagen се е преборил успешно с трудностите пред европейската икономика през 2011 и германският автомобилен производител отчита рекордни резултати за 2011 - над 8 милиона продадени автомобили, като това се случва за първи път в 75-годишната история на марката.
VW, който е най-големият европейски автомобилен производител, обяви, че чистите приходите на компанията са се удвоили - до 15,4 милиарда евро, а общата печалба преди облагането с данъци също е нараснала два пъти - от 9 на 18,9 милиарда евро. Оборотът на компанията е нараснал с 26% - до 159 милиарда евро.
От VW съобщиха, че добрите резултати се дължат на „положителните ефекти от инвестициите на компанията и покачването на курса на ценните книжа на Porsche".
Продажбите на концерна са нараснали с почти 15% в сравнение с 2010 година - до 8,3 милиона автомобили, като лидери са две от основните марки - VW и Audi. Босовете на VW очакват и 2012 да е успешна за тях, след като продажбите през януари нараснаха с 1,3% спрямо същия период през миналата година.
Увеличените продажби изкачиха VW на второ място в света, веднага зад General Motors, като американският гигант е реализирал 9,03 милиона автомобили. Зад тях остава Toyota - японската компания все още не може да се възстанови напълно от опустошителните земетресение и цунами през миналия март. VW има три пъти по-голяма чиста печалба от GM - за 2011 американците отчитат 7,6 милиарда долара.
И в основата на рекордите се крие доброто пазарно представяне на VW - за разлика от другите му европейски конкуренти.
Peugeot и европейското подразделение на GM - Opel регистрираха сериозни загуби през 2011 и обявиха, че ще създадат съюз - компаниите ще споделят отделни компоненти, за да намалят разходите си. Другият френски производител - Renault трудно успя да стигне до печалба от основната си дейност.
FIAT продължава да печели пари основно от дейността на Chrysler в Щатите, но италианските фабрики на компанията работят на около 50% от възможностите си, което означава, че те също трупат загуби. Босът на компанията Серджо Маркионе вече призна, че може да се наложи затварянето на два завода на FIAT в Италия, ако компанията не успее да пробие в САЩ.
През 2012 се очаква европейският пазар да запише пета поредна година със спад в продажбите, но във Волфсбург знаят, че могат да компенсират това. И Китай е пример за такова решение - VW участва в две смесени предприятия в Китай - Shanghai VW и FAW-VW, чиито общи продажби през 2011 достигнаха 2,26 милиона автомобили, увеличение с почти 18% спрямо 2010.
Но VW се представя добре и на трудните европейски пазари. В Германия, най-важният пазар в Западна Европа, продажбите на компанията за 2011 са нараснали с над 11%, а в Западна Европа без Германия увеличението е 7% - тенденция, обратна на това, на което се подчинява пазарът.
Анализаторите на европейския пазар обаче правят уговорката, че е трудно VW да бъде възприеман като типичен „производител на масови автомобили". Под шапката на компанията са марките Audi и Porsche, които носят повече печалба от автомобилите с марка VW, като това важи и за производителите на камиони MAN и Scania.