Шантавото есенно време обърква всички, включително и съвестните шофьори.
Едно време опитните водачи казваха - зимните гуми се слагат на Димитровден, 26 октомври. Само че на този Димитровден в голяма част от България се радвахме на широко усмихнато слънце и температури над 20 градуса.
Подобни високи температури биха съсипали грайфера.
От друга страна ако изчакаме падането на първия сняг, за да сменим летните гуми със зимни, най-вероятно ще се окажем на огромна опашка пред гумаджийницата, където са и всички други, които мислят като нас.
Тогава кога е най-правилният момент да сменим гумите?
Производителите са категорични - ако температурите трайно паднат под 7 градуса, време е за зимни гуми.
Ако е по-топло, каучукът в гумите ще омекне прекалено и ще се износи твърде бързо. Ако пък се задържим с летните гуми във вече твърде студено и влажно време, идват опасностите от аквапланинг и от хлъзгане по мокрите и нерядко заледени пътища, които в България често са и коварно неравни.
Важи и обратното правило, разбира се - ако времето се затопли и термометърът се задържи над 7 градуса, време е за летни гуми.
В сайта на един от най-големите производители на гуми - Continental - се посочва и че навременната смяна на гумите ще ни спести нерви и висене по опашки, които далеч не се образуват само в България.
А и колкото по-готов е автомобилът за зимата и за неблагоприятните метеорологични условия, толкова по-спокойни ще сме зад волана.
Какво обаче казва българският Закон за движение по пътищата относно смяната на гумите?
Всъщност в него терминът "зимни гуми" не съществува.
За сметка на това се посочва, че между 15 ноември и 1 март превозните средства по българските пътища трябва да са с дълбочина на протекторите, не по-малка от 4 милиметра.
Все пак с такъв дълбок грайфер се отличават предимно зимните гуми и по тази причина в разговорната реч често използваме именно тяхното наименование.
А какви са разликите между зимните и летните гуми и защо е важно да ги сменяме съвестно - обясняваме тук: