Съветският съюз е искал да надмине Запада по всички показатели - в надпреварата за Космоса, в ядрената енергетика и въоръжаване, в технологиите. Особено много обаче Москва е искала да има далеч по-яки и многофункционални джаджи и превозни средства в сравнение с Европа и САЩ.
В тази си амбиция обаче СССР започва да създава подвижни чудовища от метал.
Те са комбинация между самолет и плавателен съд или пък между самолет и шейна.
Други са създадени, за да конкурират западните луксозни и състезателни автомобили, но са се оказали странни като дизайн и изпълнение коли, които обикновено не стигат до серийно производство.
Доста от тези машини са като от друга вселена, макар че зад някои от тях се крие идеята да са от полза на обществото и дори да спасяват хора и животи. Някои, разбира се, са измислени с военна цел, само че са още по-любопитни и от превозните средства, направени уж за ежедневно ползване.
Ето няколко от най-странните хрумвания на светските инженери:
KA-30 или Аерослед
Както подсказва второто наименование, това е комбинация между превозно средство и шейна. Всъщност идеята за машина като KA-30 не е на СССР, а е финландска, но руснаците успяват да я реализират и се опитват да я направят полезна в живия живот.
В мирно време аероследът е предвиден да се използва за доставката на пощата в труднодостъпните руски райони. Във военно време е трябвало да разнася боеприпаси и да служи като линейка за ранени войници. Само че KA-30 се появява едва през 60-те години на XX век и от него са произведени едва 100 бройки, които бързо след излизането си от завода започват да дават дефекти.
Двама пощальони едва не измръзват до смърт, докато се опитват да стигнат до отдалечени заснежени села, но KA-30 закъсва в преспите. Причината е, че аероследът е изработен от тежкия дуралуминий, който кара превозното средство да затъва в снега, вместо гладко да се плъзга върху него. Не помагат нито ските, нито перката в задната част.
Иначе KA-30 се е ползвал с 260 конски сили и максимална скорост от около 100 км/ч.
ВНИИТЭ-ПТ
Това е концепция за кола, специално предназначена да служи за такси. Идеята за подобен автомобил се заражда през 50-те, когато Москва решава, че конвенционалните коли не са подходящи за таксита. Така през 1963 г. е представен автомобил, наречен "Перспективное такси", от който е произведена точно една бройка.
Тя функционира един месец по улиците на Москва, докато се очаква да започне серийното производство. Заради куп проблеми и неуредици в автомобилния завод в Ереван до масово производство на таксито така и не се стига.
Една от причините е, че "Перспективное такси" е изключително сложно за сглобяване. То има две големи задни врати, които се плъзгат, подобно вратата на миниван. Водачът влиза от отделна предна врата, а седалката му е почти в центъра на купето.
В момента тази странна кола може да бъде видяна във Военноисторическия музей в село Иваново близо до Москва.
ЗИС-112 "Циклоп"
Това е съветската идея за спортен автомобил, който е вдигал впечатляващите за времето си 204 км/ час. Колата е специално разработена за състезания и според създателите си, които приключват работа по нея през 1961 г., е "автомобилът-мечта".
Той се задвижва от осемцилиндров двигател, който е бил по-скоро експериментално създаден и без перспективата да бъде произведен масово. Колата е двуместна, а милото прозвище "Циклоп" идва заради решетката в предната част. Общата дължина на ЗИС-112 е почти шест метра.
Автомобилът така и не стига до истински състезания по простата причина, че е отчайващо неманеврен и тромав.
СМЗ С-3Д
Далеч преди Smart да се появи на бял свят, СССР разработва своя версия на малък, компактен, двуместен автомобил. Тази кола е предвидена да бъде предоставяна безплатно на руснаци с увреждания и така и не успява да надскочи програмата за подпомагане на хората със затруднено придвижване.
Така или иначе СМЗ С-3Д не нещо, на което човек да завиди. Автомобилът разполага с 18 (!) конски сили и прекалено тежко шаси, изработено от стомана. По тази причина той е успявал да вдигне до 60 км/ч, като средната му скорост, разбира се, е била далеч по-ниска.
Любопитното е, че с малко ровене из руските сайтове за автомобили втора ръка можете да намерите тази машина и ако много ви влече - да си я закупите. Обикновено пробегът, с който се продава, не е особено голям, но няма и как да бъде...