Пари за нищо

Този спор е подобен на прастария нарицателен такъв за кокошката и яйцето. Или по точно - това е "Параграф 22". Дискусията за тв правата в българския футбол се търкаля като мащабна снежна топка и е близо до размерите на лавина.

Преполовяваме едва втория сезон, в който революционната намеса на Про.бг и Ринг промени визията на футбола ни. Но вече се вижда края, защото от една страна клубовете не са доволни, а от друга - притежателят на правата...

Каква е уловката ли?

През август 2008 година БФС обяви грандиозен телевизионен договор за 50,1 млн. лева в следващите пет години. Страхотно, към клубовете се чакаше златен дъжд, а към телевизията, предприела смелия и скъп ход - водопад от приходи от реклами и възвръщаемост за продукта. Нещата не са точно такива.

Година и половина по-късно някои клубни ръководители се изказват открито за предоговаряне на условията и искат повече пари. Без да споменават какво са свършили за тия почти 18 месеца, за да си заслужат пачките.

През това лято сумите от тв права бяха намалени.

Причините вероятно са много, а и в условията на финансова криза, не е ненормално. Но за миналия сезон шампионът Литекс е получил над 600 000 лева от тв права. Левски, ЦСКА, Черноморец .- все над половин милион. Не е кой знае какво може би, ако се сравняваме с Англия, но за нашите реалности сумите са сериозни.

А и мнозина забравят или не знаят, че в договора са записани не само облаги за клубовете, а и някои задължения. Така времето и досега не стига на някои да направят елементарни подобрения по стадионите си, с които условията за излъчвания от тях ще станат по-добри.

Нещата са свързани. В договорката ясно е казано - правиш вишки, коментаторски кабини, окабеляване - от твоя стадион се предават повече мачове. Така взимаш и повече пари.

Монтираш осветление - излъчват и вечерни срещи, така приходите ти се увеличават още. Но времето не стигна нито на ЦСКА (докато игра на "Българска армия"), нито куп други клубове да направят инвестицията, с която да спечелят повече тв пари. Славия вече от 2 години обещава осветление, но не го поставя. Всеки клуб е на принципа - с минимум разходи, максимум приходи.

Но на този, който дава парите, му писна. През януари хората от Про и Ринг пратиха писмо, с което пак призоваха клубовете да изпълнят изискванията. И като не стана до лятото взеха мерки.

Намалиха излъчванията на мачовете от кръга, а вече има двубои в прайм тайма. Но за си там, трябва да имаш лампи на стадиона. Така само 5 стадиона в "А" група приемат късните мачове, а клубовете, които играят на тях прибират по-добрите пари. А останалите се оплакват и искат подобрение в тв парите...

Но за да получиш трябва да дадеш. Още повече, че в договора е записано, че част от средствата от тв правата трябва да отиват именно за тези подобрения. Но вместо това публична тайна е, че някои отбори като Левски и ЦСКА използваха парите да си платят подготвителните лагери. Няма лошо, но как тогава те изпълняват тяхната част от задълженията по контракта.

Договорът е по схемата 2+3 години, което може да означава отказване на притежателя на тв правата през лятото.

Вярно, мачовете са гледани от отлични аудитории и бият по рейтинг доказани предавания и сериали по други телевизии в същото време. Но защо телевизията да пръска луди пари, ако партньорите отсреща не изпълняват поетите ангажименти? Така хем и те сами орязват приходите си, хем и продуктът не се получава по начина, какъвто целят да го представят и двете страни.

А излъчването на един мач излиза още няколко десетки хиляди левове за ПТС, трасета, екипи и още куп допълнителни неща около двубоя.

Говори се, че единствено "Булсатком" има капацитета да поеме щафетата и да продължи да излъчва скъпия, но и гледан продукт, наречен "А" група.

Най-новият играч на футболния тв пазар може и да се готви да създаде собствен спортен канал, като така реално ще осъществи идеята за платени мачове. Не с SMS-и или предплатени пакети, а просто с факта, че ако искаш да гледаш ЦСКА, Левски или Литекс, трябва да стнаше абонат на този оператор. По тази схема цяло лято вървят европейски мачове на грандовете по ТВ + и Филм +.

В бизнеса всичко е позволено, пазарът е свободен.

Въпросът е какво при такъв сценарий ще спечелят феновете и дали рейтингът на мачовете ще остане същият. Но май на оплакващите се сега шефове на клубове, не за това им пука..

Новините

Най-четените