Катерушка по 1300 години

Чуденката какво да се прави с паметника 1300 години България пред НДК е по-стара от тази със запустялата тоалетна в Докторската градина.

От поне десетина години, всяка година по различно време някой от Столична община - кметът или вечният главен архитект Петър Диков, се питат публично: "Ама какво наистина да правим с паметника?" Докато се питат, паметникът отдавна не прилича на паметник, а е едно грозно скеле, с полуоткъртени плочи, опасно за живота и без 5.8 по Рихтер.

Само че никъде по него няма надпис "Опасно за живота". И ето, едни три хлапета се покатериха, сигурно за висок адреналин, без грам уважение към монументализма на социализма.

Да бяха го демонтирали и вдигнали отново в оня музей на тоталитарното изкуство. Бездруго всички надписи върху него се олющиха, също като пропагандното лустро на соца. Във вида, в който е, вече отдавна не става въпрос за ремонт, а за възстановяване в първоначалното му състояние.

Искаме ли да грози отново градината пред НДК и да се дават стотици хиляди на данъкоплатците за целта - нека да направим референдум. Имаме и скулптор за министър на културата, нека се заеме с тая торба скрап най-сетне.

През 2011 г. сдружението "Архитекти за София" направи проучване, което показа, че 90% от софиянци искат да бъде премахнат, а останалите 10% - да го използват като стена за катерене.

Е, за катерушка може и да стане. За паметник никога не го е бивало. Освен при оная отчуждена и идеологизирана култура на партията-държава.

(Специално за Бойко Борисов припомняме, че дори и Бай Тошо не го е харесвал...)

#1 strawsPulledAtRandom 06.06.2012 в 17:40:17

"...а останалите 10% - да го използват като стена за катерене..." -------------- Ха, готина идея! Подкрепям. Станаха 11% с мен.

#3 Borracho 06.06.2012 в 18:36:09

Този паметник не е завършен още и за това е ограден, тоест не е открит. Да дойде Христо Явашев да го опакова и едва тогава може да се открие да му се радва туземното население!

#5 strawsPulledAtRandom 06.06.2012 в 19:40:26

Като каза Кристо Явашев... нямам претенции да разбирам от изкуство, но за мен петоъгълният шестох@ник, или както там се наричаше, не е по-грозен от която и да е инсталация на гениалния нашенец, кхъм-кхъм. Той нито е гениален, нито е нашенец, ама нищо, да е жив и здрав, както и жена му Жан-Клод ван Дамата. Освен че е почупен ... кво му е чак толкова грозното, колкото всички "естети" се опитват да го изкарат? Не е по-грозен и от произведение на Вежди Рашидов, според скромното ми мнение на водопроводчик (кво ли разбирам от инсталации).

#6 Оня Дето Го Трият 06.06.2012 в 20:46:25

'бем ти архитекта - "кво да го правиме паметника" Трима цигани с каруца и след 2 часа въпроса ще е "кво да правиме с камъните само" Понеже май мрамор ми се вижда, та още една група с каруца и даже въпрос за архитекта няма да остане....

#7 CK 07.06.2012 в 03:18:54

5 strawsPulledAtRandom | 06.06.201219:40 ... Той нито е гениален, нито е нашенец, ама нищо, да е жив и здрав, както и жена му Жан-Клод ван Дамата. ---------------- Жан-Клод почина през 2009 година, а що се отнася до гениалността или не на Христо - когато видиш негово "произведение" на живо, а не на снимка, се пораждат доста противоречиви мисли. Но дори за се реализират такива "негениални" идеи, се изисква необичайна креативност и дори кураж. А след като е роден в Габрово и е напуснал (избягал) България на 22 години, колкото и да не ти харесва си е българин (макар и евентуално с чуждо гражданство).

#9 Ближи си сладоледа 07.06.2012 в 08:28:11

Аааа, да си го оставят, 'убав си е. Ич да го не мащат. Тоя паметник е наситен с най-много смисъл и символика, щото е паметник на българското безхаберие и глупост.

#11 strawsPulledAtRandom 07.06.2012 в 10:28:16

СК, няма значение на колко е напуснал България, след като той самият не желае да бъде наричан българин, значи не е. Негово право си е да чувства каквото иска. Също и аз. Предполагам много добре разбираш причините за презрението ми - каквото и да ти направи даден режим, това не е причина да намразиш цяла държава и цял народ. Но дори да е - някак си ми е странно защо мразената държава от Дисидента все е една такава малка и бедна страна? Някак си ми е чудно защо германците не се отказаха масово от корените си заради националсоциализма, защо руснаците не спряха да се наричат руснаци заради Сталин? Може би защото "българин" навежда на асициация с нещо дребно, незначително, провинциално. Неподходяща за старт на артистичната ти кариера страница от биографията ти. И после как да оценя изкуството на този човек само по себе си, извън контекста на преструвките и превземките му? Особено такъв тип модерно изкуство, цялата стойност на което се определя именно от противоречивостта му - колкото повече разбуни духовете, колкото по-мащабно и скъпо, но и самоцелно и неразбираемо е, толкова по-голяма стойността му. А после шестоъгълният седмох@ник бил грозен. Грозен е, защото не е достатъчно мащабен, защото не е създаден от достатъчно смахнат творец и защото се намира пред НДК, а не пред Триумфалната арка или в Хайд парк. Вярно е, че не разбирам от изкуство и вероятно затова не мога да оценя Явашев, но защо тогава има толкова много българи (сигурно 99%), които толкова много разбират, че да нарекат октагоналния деветопенисник грозен. Може и грозен да е - ама колко от тях са го виждали без паднала облицовка, че да могат да бъдат по-обективни от човек, невидял наживо опаковка на Явашев? Затова просто призовавам да спрем да пригласяме в хор колко грозно било това, а какво високо изкуство било онова. Не ме разбриай погрешно - и аз не смятам паметника за красив, но аргументи от сорта на този, че и бай Тошо не го бил харесал, ми звучат най-малкото смешно. Щото сигурно бай Тошо е харесал паметника на Съветската армия или на Альоша, но това прави ли ги забележителни? Проблемът не е в толкова дъвканата естетическа стойност на нещо полуразрушено, а в това защо е все още е разрушено. Защо толкова време си чешем езиците, вместо да го махнем или преправим. А може би пробемът е точно, че не искаме да го махаме, защото няма да имаме под ръка дежурната дъвка и мерило за високите си естетически вкусове - иначе за кое друго нещо ще можем да вземем отношение толкова смело, че е грозно, без да има опасност да се изложим, че не разбираме от изкуство? Като чалгата. Айде да го правят на стена за катерене и да се свършва.

#15 leibstandarte 07.06.2012 в 13:30:43

Милият шестоъгълен пето'уйник, как гордо е протегнал към небето уродливото си тяло, сякаш казвайки на НДКто отсреща: "и ти си грозно и мегаломанско здание, но аз демонстрирам, че винаги българинът ще надминава собствената си глупост... " И вие този показателен за цялата ни соц и пост- соц култура атрибут, му мислите злото. Душа нямате, ей! колко хора, дето се вика, с двете си ръце сме пикали върху него, а вие сега искате да го маскирате на нещо полезно, недейте бе. Най-си е хубаво да си е гордо грозен посред центъра на столицата, да си го гледаме и да си знаем каква ни е цялата работа

#16 greenstreet 07.06.2012 в 13:32:52

strawsPulledAtRandom както винаги на ниво!

#17 post deluvian 07.06.2012 в 14:30:21

живот си живеят некои хора из паралелните реалности

#18 Falconetti 07.06.2012 в 17:24:14

Да стои, да имат наркоманите место за пикаене у софия, не на секо кюше , а после кучетата виновни. А по серизно, паметника е олицетворение на пълната парализа обхванала Бантустана. Абсолютен символ на кататонния ступор обездвижил всякаква форма на живот в държавата . Дори и гей порно не върви вече, склерозира неродената мома наречена България.

Новините

Най-четените